در این هوای گرم مرداد، پناه بردن به منطقه‌ای سرسبز با آب و هوایی خنک و مناظری دلپذیر حسابی می‌چسبد و جان آدمی را سر حال می‌آورد. اگر با ما هم عقیده‌اید، منطقه گردشگری اخلمد پیشنهاد این هفته ما به شماست. این منطقه با آب و هوای کوهستانی، دره‌های سرسبز و آبشارهایی بلند، یکی از زیباترین گردشگاه‌های طبیعی شهرستان چناران در شمال غرب مشهد و در امتداد جاده مشهد ـ قوچان است. آبشارهای بلند این منطقه با ارتفاع زیاد و آب فراوان، چشم‌اندازی زیبا و ستودنی را رقم زده‌اند که هر تماشاگری را به حیرت و ستایش وامی‌دارد. این آبشارها در ماه‌‌های ابتدای سال آب، زیاد و زیبایی فریبنده‌ای دارند بنابراین تا دیر نشده کوله بار سفر را ببندید.
کد خبر: ۴۱۸۲۷۴

برای رسیدن به این منطقه و دیدن آبشارهای زیبایش باید در جاده چناران ـ قوچان بعد از طی 4 کیلومتر به سمت چپ بروید. در فاصله کوتاهی تابلوی منطقه گردشگری اخلمد به چشم می‌خورد که از این نقطه تا آنجا 19 کیلومتر راه پیش‌رو دارید. ورودی دره اخلمد بندی است که به همت و در زمان بایسنقر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است.

صخره‌هایی با ارتفاع حدود 300 ـ ۲۰۰ متر در این منطقه یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران است که گفتیم شاید یادآوری‌اش برای کوهنوردان خالی از لطف نباشد.

مسیر رودخانه اخلمد را که در پیش گرفته و جلو بروید، در انتهای آن چند آبشار وجود دارد که ۴ تای آن دائمی و بقیه فصلی هستند. آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

از روبه‌روی اولین آبشار به سمت راست که صعود می‌کنید، نمای بسیار زیبای آبشار را می‌بینید که به صورت 3 طبقه است از این رو به پیشنهاد ما احسنت خواهید گفت.

بعد از طی 500 متر اگر به سمت راست بروید و کوه را دور بزنید، وارد دهلیز زیبایی می‌شوید که شباهت زیادی به دره نجیب شیرکوه یزد دارد.

بعد از رسیدن به بالای دره با حرکت به سمت راست و بالای کوه در مسیر سنگ چین‌ها هم به منطقه وسیعی می‌رسید که اگر آن را به سمت چپ ادامه دهید بعد از یک ساعت فراز و نشیب به سرچشمه دره اجنه خواهید رسید؛ این دره 14 آبشار دارد و مطمئن باشید گذر از آبشارهای کوچک و بزرگ آن یکی پس از دیگری با حوضچه‌های نسبتا عمیق آنها، حسابی شما را به وجد و سرکیف می‌آورد.در مسیر سرسبز دره هم تا دلتان بخواهد گل‌های زیبایی با نام گل چشماری یا گل گچ چشمتان را می‌نوازد تا اوج شکوه و زیبایی آفرینش را برای همیشه در خاطرتان ثبت کند.

فاطمه مرادزاده‌ /‌ گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها