مردم کشور آرام نروژ ناباورانه درسوگ کشته‌شدگان دو حمله مرگبار روز جمعه در این کشور نشسته اند. واقعه ای بی سابقه که هرگز توسط از یاد نروژی ها نخواهد رفت.
کد خبر: ۴۱۷۴۲۵

به گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه 22 ژوئیه دو ساعت بعد از آن که انفجاری مهیب اسلو، پایتخت نروژ را به لرزه درآورد، یک مرد مسلح با حمله به اردوی تابستانی نوجوانان که توسط حزب حاکم کارگر در جزیره اوتوئیا در شمال غرب اسلو برگزار شده بود، 85 نفر را کشت.

شاهدان عینی تیراندازی روز جمعه نروژ می‌گویند : مردی قدبلند و موطلایی که یونیفرم پلیس بر تن داشت در حالی که فریاد می‌زد «همه‌تان را می‌کشم» به روی جمعیت حاضر آتش گشود و برخی از جوانان با پریدن در آب و شنا از صحنه گریختند ولی برخی نیز در آب هدف گلوله‌های این فرد قرار گرفتند.

انفجار در اسلو هم مرگ دست‌کم هفت نفر را به دنبال داشت که تعداد کل کشته‌شدگان این دو حادثه مرگبار را به 92 نفر می‌رساند.

پادشاه نروژ و ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ، با بستگان قربانیان این حمله به اردوی تابستانی نوجوانان ابراز همدردی کرده‌اند.

پلیس یک مرد 32 ساله را در ارتباط با این دو حادثه بازداشت کرده و تحت قانون ضدتروریسم نروژ او را تفهیم اتهام کرده است.

بیشتر شرکت‌کنندگان در اردویی که حزب حاکم کارگر برگزار کرده بود، نوجوانان 14 تا 18 سال بودند.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از افرادی که فرزندانشان را به این اردو فرستاده بودند، هنوز در حال جستجو هستند و اغلب آنها هنوز نمی‌دانند که فرزندشان در کجا به سر می‌برد.

بسیاری از نجات‌یافتگان این حمله در هتل اصلی شهر ساندولن، در نزدیکی جزیره اوتوئیا، به سر می‌برند و تحت مراقبت هستند.

روز شنبه 23 ژوئیه نخست وزیر، پادشاه، ملکه و ولیعهد نروژ برای دیدار با این نجات‌یافتگان به هتل ساندولن رفتند.

ینس استولتنبرگ،نخست وزیر نروژ بعد از دیدار با نجات‌یافتگان و بستگان آنها گفت که در این ملاقات‌ها "عمیقا متأثر" شده است.

او گفت: "هر کاری خواهیم کرد تا آنها (نجات‌یافتگان) بیشترین حمایت لازم را دریافت کنند."

نخست‌وزیر نروژ تاکید کرد که این حمله تروریستی هرچه بیشتر سبب همبستگی مردم نروژ خواهد شد.

استولتنبرگ در خطاب به عاملان این حمله تروریستی گفت: شما نمی‌توانید دمکراسی و تلاش ما برای داشتن جهانی بهتر را نابود کنید.

نخست‌وزیر نروژ در نشستی خبری تصریح کرد که «نروژ ملتی کوچک، اما سربلند است».

به گفته وی، «هیچ‌کس قادر نیست نروژ را به سکوت وادارد. این کشور همچنان از ارزش‌‌های خود دفاع می‌کند». این حادثه یکی از سنگین‌ترین فاجعه‌های نروژ پس از جنگ ‌جهانی دوم به شمار می‌‌آید. نروژ تنها 4.5 میلیون نفر جمعیت دارد.

به گزارش رسانه‌های محلی، فرد متهم که الان در بازداشت پلیس است، با افراط گرایان راست‌گرا ارتباطاتی داشته است.

به گفته مقام‌های پلیس نروژ، فردی که مظنون به اجرای هر دو حمله ‌است هم‌اینک در بازداشت پلیس این کشور به‌سر می‌برد و گفته که قصد همکاری با پلیس و توضیح انگیزه‌های خود برای انجام این حملات را دارد.

پلیس هویت فرد بازداشت شده را اعلام نکرده‌است، اما شبکه خبری دولتی نروژ نام فرد بازداشت شده را آندرس بهرینگ بریویک ۳۲ ساله اعلام کرده است و برخی از رسانه نروژی عکسی از این فرد منتشر کرده‌اند.

نیروهای پلیس جمعه شب آپارتمان او را در اسلو بازرسی کرده‌اند و بازجویی از او هم همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش ها، نیروهای پلیس این جزیره را محاصره کرده‌اند.

به گفته او، دولت نروژ در گذشته با گروه‌های نئونازی مشکلاتی داشته است، ولی تصور می‌شد که چنین گروه‌های افراط گرایی تا حد زیادی تضعیف شده‌اند و دیگر تهدیدی جدی به شمار نمی‌روند.

مسیحی محافظه‌کار

به گزارش بی بی سی، مقامات نیروی پلیس گفته‌اند که در حال تحقیق درباره تعداد افرادی هستند که احتمالا در این دو حمله دست داشته‌اند.

یکی از افسران ارشد پلیس نروژ گفته است که جستجو در آب‌های ساحلی جزیره اوتوئیا برای یافتن قربانیان بیشتر ادامه دارد.

این مرد متهم در سایت فیس‌بوک هم حساب کاربری داشت و در آنجا خود را یک مسیحی محافظه‌کار معرفی کرده بود. صفحه مربوط به او اکنون از سایت فیس‌بوک حذف شده است.

همچنین به گزارش رسانه‌های محلی، شاهدان عینی به پلیس گفته‌اند که فرد دومی هم در این حمله دست داشته است و پلیس در حال تحقیق در باره این ادعا است.

ظاهرا مهاجم دومی که شاهدان عینی از او سخن می‌گویند، لباس مبدل پلیس به تن نداشته است.

در عین حال، یک شرکت فروشنده تجهیزات کشاورزی تایید کرده است که حدود 6 تن کود شیمیایی به بریویک (متهم اصلی) فروخته است.

گفته شده است که این مرد، اداره یک شرکت فعال در زمینه کشاورزی را به عهده داشته است.

این احتمال داده می‌شود که کود شیمیایی خریداری‌شده توسط او، برای ساخت بمبی که در اسلو منفجر شد، استفاده شده باشد.

تعداد افرادی که در حمله به اردوی نوجوانان در جزیره اوتوئیا کشته شده‌اند، در ابتدا 10 نفر اعلام شد، ولی این تعداد در طول شب تا 85 نفر افزایش یافت.

شاهدان عینی گفته‌اند که یک مرد قدبلند با موهای طلایی‌رنگ که لباس پلیس به تن داشت، به طور پیاپی و یکسره به سوی حاضران در جزیره تیراندازی کرده است و تعداد زیادی از افرادی که شاهد این حمله بودند، برای فرار از گلوله‌ها و نجات جان خود ناچار شده‌اند به داخل آب‌های دریا بپرند.

بر اساس گزارش‌ها، فرد مهاجم که لباس پلیس به تن داشت، پیش از تیراندازی به سمت حاضران در محل، از آنها خواسته بود که دور هم جمع شوند.

او تعدادی از افرادی را هم که سعی داشتند با شنا خود را نجات دهند، به قتل رسانده است.

پلیس گفته است که با جستجو در مناطق اطراف و آب‌های ساحلی جزیره، قربانیان بیشتری پیدا شده‌اند و ممکن است تعداد آنها بیشتر شود.

حمله‌های مرگبار در نروژ ابراز همدردی مقامات کشورهای مختلف دنیا را به دنبال داشت.

شهر اسلو به طرز غریبی خلوت و ساکت است و نیروهای نظامی حضور سنگینی در شهر دارند.

مقامات رسمی نروژ از مردم خواسته‌اند تا در خانه‌هایشان بمانند و از رفت‌وآمد در مناطق مرکزی نروژ خودداری کنند.

واکنش جامعه جهانی

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن همدری با آسیب‌دیدگان این حمله تروریستی گفت: مسلماَ ما که معتقد به دمکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم، این گونه حملات تروریستی را به هر دلیل و با هر انگیزه‌ای، به‌شدت محکوم می‌کنیم.

وزارت امور خارجه آلمان نیز از گردشگران آلمانی خواست که در نروژ رفتاری هوشیارانه داشته باشند و از تردد در مناطق مرکزی شهر اسلو در حال حاضر خودداری کنند. وزارت امور خارجه آلمان همچنین به گردشگران آلمانی توصیه کرده است که به دستورات پلیس نروژ توجه کامل داشته و از آنها پیروی کنند.

اتحادیه اروپا نیز این حملات تروریستی را به شدت محکوم کرد. ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این واقعه‌ای تکان‌دهنده است. به گفته وی، کسی انتظار چنین حمله تروریستی در نروژ را نداشت. باروسو نروژ را «کشوری صلح‌دوست» در داخل و خارج از مرزهای خود خواند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز از کشورهای جهان خواست که با تقویت همکاری با یکدیگر، مبارزه‌ای مشترک علیه تروریسم را به پیش برند. اوباما در رابطه با حملات تروریستی در نروژ گفت: این واقعه هشداری برای کل جامعه بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی باید بکوشد انجام این گونه حملات تروریستی را ناممکن سازد.

بان کی مون، رئیس سازمان ملل متحد نیز در نیویورک این حملات را محکوم کرد و گفت: سازمان ملل متحد در این لحظات هولناک در کنار مردم نروژ ایستاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها