مشکلات پروستات یک بیماری کاملا مردانه است. شیوع بزرگی خوش‌خیم پروستات با افزایش سن بیشتر می‌شود. بیش از نیمی از مردان بالای ۶۰ سال دچار بزرگی پروستات هستند و احتمال بروز این حالت با افزایش سن افزایش می‌یابد. در ۸۰ سالگی حدود ۸۰ درصد مبتلا خواهند بود، اما فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد واقعا دچار علائم ناشی از بزرگی پروستات خواهند بود.بر اثر بزرگ شدن پروستات ، مجرای ادرار تحت فشار قرار گرفته و راه خروجی ادرار مسدود می‌شود.
کد خبر: ۴۰۹۳۷۴

بزرگی خوش‌خیم پروستات که به علت فشار پروستات بر مجرای ادراری ایجاد می‌شود علائمی مانند کاهش فشار و قطع و وصل شدن جریان ادرار، تاخیر در شروع ادرار، نیاز به تخلیه مکرر ادرار، احساس باقی ماندن ادرار در مثانه پس از ادرار کردن و تکرر ادرار در روز و شب دارد.

این بیماری فقط وقتی منجر به بروز علائم شدید شود یا این‌که سبب بروز اختلال در عملکرد کلیه‌ها و مجاری ادراری شود باید تحت درمان قرار گیرد. البته باید طی این مدت فرد تحت نظارت دقیق پزشک بوده و سالانه یک یا 2 بار مورد معاینه قرار گیرد. گاهی اوقات ممکن است علائم بدون درمان بهبود یابند. اما در صورت تشدید علائم نسبت به قبل حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

در کنار بزرگی خوش‌خیم پروستات، سرطان پروستات نیز سلامت مردان را تهدید می‌کند. سرطان پروستات می‌تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علائم بالینی آن داشته باشد. احتمال بروز این سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود؛ به طوری که می‌توان گفت احتمال این‌که یک مرد ۵۰‌ ساله تا آخر عمرش از نظر بافت شناختی به سرطان پروستات مبتلا شود نسبتا زیاد است، اما اکثر آنها در طول عمر از نظر بالینی بدون علامت باقی می‌مانند و تا آخر عمر هیچ مشکلی برای شخص مبتلا ایجاد نمی‌کنند.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است. اطلاعات آماری و علائم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات مبین 3 طیف گسترده روند رشد این بیماری است. سرطان پروستات می‌تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علائم بالینی آن داشته باشد. در مواردی دیگر تومور بسرعت رشد کرده و تهاجم تومور به بافت‌های دیگر امکان‌پذیر می‌شود. در چنین مواردی مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است. مابین این دو طیف رشد، تومورهایی وجود دارند که سرعت روند رشد آنها در حد متوسطی است.

سرطان پروستات با نشانه‌های مرتبط با دفع ادرار یا درد شکم تظاهر می‌کند. این نشانه‌ها با علائم بیماری‌های رایجی مانند عفونت و بزرگی خوش خیم پروستات مشترک است.

جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با تشخیص زودرس امکان‌پذیر است. اکنون با اطلاعات و روش‌های جدید الگوهای درمانی برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبود کامل فراهم شده است. تشخیص بموقع بیماری، دست کم ۵ سال بیشتر به زندگی مبتلایان به سرطان پروستات اضافه می‌کند. توصیه می‌شود مردان در سنین بالای ۴۰ سال حتی اگر هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند سالانه مورد معاینه غده پروستات قرار گیرند و در سنین بالای ۵۰ سال، هر سال آزمایش آنتی‌ژن مخصوص پروستات انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها