تماس با سیب

ثریا ـ ح : در زمانی که آلودگی هوا زیاد می‌شود دچار حالت گرفتگی و التهاب در گلو می‌شوم. برای جلوگیری از این حالت چه کاری باید انجام دهم؟ آیا باید درمان پزشکی انجام دهم؟
کد خبر: ۴۰۸۸۳۱

آلودگی، محرکی مضر برای حنجره و طناب‌های صوتی به شمار می‌آید که می‌تواند باعث ایجاد التهاب در حنجره و طناب‌های صوتی شده و در نهایت موجب گرفتگی صدا شود. خوشبختانه عمده علت‌های گرفتگی صدا، خوش خیم بوده و خود به خود از بین می‌رود و حتی اگر درمانی نیز برای آنها صورت نگیرد پس از 4 روز تا یک هفته از بین خواهد رفت.

در صورت خوش خیم بودن و از بین رفتن گرفتگی صدا، انتظار نمی‌رود این گرفتگی بیش از 2 تا 3 هفته به طول انجامد بنابراین در صورت افزایش آن باید حتما حنجره معاینه شود. به هرحال حتی اگر همچنان در معرض منبع آلودگی قرار دارید گرفتگی صدا آن هم به‌مدت طولانی را باید همیشه جدی گرفت، چرا که می‌تواند به تنهایی اولین علامت سرطان‌های حنجره باشد و به همین علت توصیه اکید می‌شود که در صورت گرفتگی بیش از 3 هفته‌ای صدا، حتما حنجره فرد توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی به طور کامل معاینه شود.

صادق ـ ک : دلیل التهاب پلک چشم که در ابتدا با سوزش پلک و بعد متورم شدن آن همراه است، چیست؟ و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

اگرچه دلایل مختلفی برای التهاب چشم وجود دارد اما ورم ملتحمه شایع‌ترین شکل این مشکل است. این بیماری اغلب در اثر حساسیت به گرده گل‌ها و گیاهان ایجاد می‌شود، به همین علت در فصل بهار شایع‌تر است. اما در افرادی که به گرد و خاک خانگی، کپک‌ها، مو و پر حیوانات یا مواد شیمیایی یا داروهای خاص حساسیت دارند، ممکن است علائم حساسیت در هر فصلی از سال ایجاد شود. یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند شما را نسبت به ابتلا به این عارضه مطمئن کند این است که ورم ملتحمه آلرژیک فصلی، اغلب با آبریزش بینی همراه است. خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها، ریزش اشک، وجود ترشحات آبکی و تورم پلک و ملتحمه از دیگر علائم هستند.

از آنجا که اکثر علائم حاد بیماری ناشی از آزاد شدن هیستامین در بافت ملتحمه است، درمان انتخابی این علائم استفاده از قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین است. همچنین در موارد حساسیت خیلی شدید، می‌توان با نظر چشم پزشک از قطره‌های استروئیدی برای مدت کوتاهی استفاده کرد. لازم به ذکر است، شربت‌ها و قرص‌های آنتی‌هیستامین معمولا روی علائم چشمی بیمار چندان مؤثر نیستند، اما برای کنترل آبریزش بینی و علائم پوستی حساسیت به کار می‌روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها