بسته شدن راه آسمانها بر اجنه

آزار بشر در قدرت اجنه نیست

حجت الاسلام جعفری‎نیا مفسر و قرآن پژوه با اشاره به اینکه قرآن اجنه را به دو دسته‌ای که ایمان آورده و ایمان نیاورده‌اند تقسیم کرده گفت: آزار بشر در قدرت اجنه نیست، با بعثت پیامبر راه آسمانها بر اجنبه بسته شده و آنها به اسرار غیب دسترسی ندارند.
کد خبر: ۴۰۵۹۵۰

حجت الاسلام یعقوب جعفری‌نیا مفسر و قرآن پژوه در گفتگو با مهر در رابطه با تعریف جن در قرآن اظهار داشت: در قرآن از موجودی به نام جن در مقابل انس یاد شده و طبق آیات قرآنی اینها دو موجود متفاوت هستند. انس به همان انسانها اطلاق می شود اما جن موجودی است که ما از حقیقت آن به طور کامل خبر نداریم.

وی با اشاره به اینکه این موجودات مثل ملک و فرشته از مجردات و مثل انس مکلف هستند گفت: پیغمبر اسلام هم برای جن مبعوث شده و هم انس به طوری که اجنه در قرآن هم مورد خطاب قرار گرفته‌اند.

این محقق و قرآن پژوه افزود: در قرآن سوره ای به نام سوره جن است که در این سوره شرحی درباره این موجوات آمده و خداوند از طریق آن یک سری مطالب درباره آنها را بیان کرده است.

حجت الاسلام جعفری نیا تصریح کرد: پیش از بعثت، اجنه اخبار آسمانها را استراق سمع کرده و برای کاهنانی ( افرادی که درجه بالاتر از ساحر) که در زمان پیامبر زندگی می کردند می آوردند. این کاهنان آنها را تسخیر کرده و اخبار غیب را از آنها می گرفتند و از آینده خبر می دادند، در نتیجه مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می کردند. در آن زمان کاهنان سلطه خاصی میان مردم جامعه داشتند و مردم مشکلات خود را با آنها درمیان گذاشته و آنها نیز از طریق اجنبه برخی مطالب را به آنها می گفتند.

وی در ادامه گفت: با بعثت پیامبر راه آسمانها بر اجنه بسته شد. در سوره جن آمده اجنبه به یکدیگر می گفتند که نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است، هر وقت برای گرفتن اخبار می رویم، آسمان مسدود شده و مملو از نگهبان و شهاب است. اما در این سوره جزئیاتی درباره نگهبان و شهاب‌های آسمانی ارائه نشده است و ما از حقیقت آن خبر نداریم. از قول اجنه نقل شده است که هرکس به درهای آسمان نزدیک می شود با شهاب مورد حمله قرار می گیرد. ما نمی دانیم که این وضعیت چیست.

این مفسر و قرآن پژوه گفت: در قرآن در سوره جن، اجنبه به دو قسم تقسیم شدند؛ برخی از آنها به پیامبر ایمان آوردند و برخی ایمان نیاوردند. آنهایی که ایمان آوردند در نوع خود مثبت بودند، اما در قدرت آنها نیست که بتوانند به بشر آزار برسانند. اینکه از قدیم شایع شده بود اجنبه انسانها را مورد آزار قرار می دهند خرافات است. چرا که اجنه نمی توانند به بشر آزار برسانند. در منابع دینی آمده حضرت سلیمان و پیامبر اسلام نیروهای جن را در اختیار داشتند که این نیروها نزد پیامبران تنها به اجنه محدود نبود و بسیاری از نیروهای طبیعت را دربرمی گرفت.

جعفری نیا با تأکید بر اینکه ارتباط با اجنه 99 درصد خرافه است گفت: یک درصد باقی مانده نیز برای این است که نمی توان حکم کلی درباره همه چیز صادر کرد. ممکن است افراد خاصی وجود داشته باشند که بتوانند از نیروهای آنها استفاده کنند؛ اما با توجه به آیات قرآن با بعثت پیامبر راه آسمانها بر اجنه بسته شده و امروز دیگر آنها قدرتی برای خبر از غیب و اطلاع از اسرار آسمانها ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها