محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

جن‌گیرها دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضائیه در مورد افرادی که گفته می شود با عنوان رمال، پیشگو و جن‌گیر دستگیر شده اند ،گفت:‌ این موضوع صحت دارد و دادستان با عنوان مدعی العموم وارد شده و پرونده در حال مراحل مقدماتی است ولی بحث طیف و گروه مطرح نیست.
کد خبر: ۴۰۱۳۴۸

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در سومین نشست خبری خود در سال 90 عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اخبار منتشر شده در برخی از سایتها مبنی بر این که حکم معاون اول رئیس جمهور در پرونده بیمه صادر شده گفت:‌ حکمی هنوز صادر نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش بودجه 300 میلیاردی قوه قضائیه به هزار میلیارد صحت دارد، گفت: این مبلغ درست نیست ولی اگر قوه قضائیه بخواهد براساس اصل 156 قانون اساسی برای پیشگیری از وقوع جرم و همچنین دیگر ماموریت‌های دستگاه به درستی عمل کند این بودجه کافی نیست. از همین بودجه هم که دولت و مجلس تصویب کرده اند هم متشکر هستیم ولی باز هم کم است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مبنی بر ارایه اسامی 20 نفر از مفسدان اقتصادی به دستگاه قضا گفت: ما منتظریم تا اسامی را اعلام کنند البته وی اول اعلام کرده 65 نفر، بعد گفته است که با آنها به تفاهم رسیدیم و تعدادشان به 20 نفر کاهش یافت ولی هیچ نامه‌ای مبنی بر اسامی مفسدان اقتصادی از سوی این کمیته به دستگاه قضا ارایه نشده است. از خبرنگارها هم متشکر هستیم که این مورد را پیگیری می‌کنند. رسانه‌ها باید همچنان بازخواست کنند و این موارد را پیگیری کنند.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: به عنوان مثال فردی در استان مازندران با تعدادی سفته بدون امضا و برخی با سفته با امضای جعلی تسهیلات بانکی گرفته اند در حالی که این فرد قبلاً‌ هم پرونده داشته است و هم اکنون بدهکار است. در این پرونده بیش از مشتری خود بانک مقصر است چون سفته بدون امضا را قبول کرده است.

جن‌گیرها دستگیر شدند

دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که اعلام شده افرادی با عنوان رمال، پیشگو و جن‌گیر دستگیر شدند گفت:‌ این موضوع صحت دارد و دادستان با عنوان مدعی العموم وارد شده و پرونده در حال مراحل مقدماتی است ولی بحث طیف و گروه مطرح نیست. تنها جرمی ورد شده و وقتی جرم وارد می‌شود ما وارد می‌شویم.

وی با اشاره به ورود مافیای مواد مخدر صنعتی در کشور گفت: جریانات سیاسی و همچنین فرصت‌طلب‌های مادی‌گرا در این مافیا مشاهده می‌شوند که مبارزه با مواد مخدر صنعتی همچنان ادامه دارد و سیستم اطلاعاتی دستگاه قضائی مصرانه به دنبال این مطلب است.

حکم متهمان کوی دانشگاه صادر شد

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه حکم متهمان کوی دانشگاه صادر شده گفت: ‌40 نفر از این متهمان به حبس، جزای نقدی و پرداخت خسارت وارده محکوم شده اند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان این مطلب گفت: پرونده کوی دانشگاه و ساختمان سبحان در دادگاه بررسی و حکم برای متهمان صادر شد.

وی ادامه داد: این پرونده 50 متهم داشت که 40 نفر آنان به حبس، جزای نقدی و پرداخت خسارت وارده محکوم شدند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این پرونده به دلیل وسعت شاکیان و خسارت وارده بسیار سنگین بود، گفت: برخی از شاکیان از شکایت خود صرفنظر کردند. همچنین شناسایی برخی از متهمان به دلیل آنکه صورت خود را پوشانده بودند مشکل بود. برخی از این متهمان از خارج دانشگاه وارد کوی شده بودند و برخی در داخل دانشگاه اقدامات مجرمانه داشتند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه این دادگاه در 22 جلسه با حضور متهمین، شکات، وکلای آنها، نماینده وزارت علوم و نماینده دادستان برگزار شد، گفت: برای صدور احکام دقت و وسواس خاصی به کار برده شد اما اگر اعتراضی نسبت به آن وجود داشته باشد قابل تجدید نظر است و حکم نهایی هنوز ابلاغ نشده است.

دادگاه سار شورد چه بیاید یا نیاید برگزار می شود

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اظهارات سارا شورد که اعلام کرده قصد بازگشت به ایران برای حضور در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش را ندارد، گفت: دادگاه وی در زمان تعیین شده و طبق اعلام قبلی 21 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود اما چه این فرد در زمان مقرر بیاید یا نیاید به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در مورد آخرین وضعیت پرونده حجت الاسلام عباس امیری‌فر گفت: این فرد در بازداشت است و پرونده وی در مرحله تحقیقات مقدماتی است بنابراین نمی‌توان جزئیاتی از آن را بازگو کرد. اما به اجمال وی در رابطه با سی‌دی "ظهور نزدیک است" بازداشت شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اظهارات سارا شورد که اعلام کرده بود قصد بازگشت به ایران را برای حضور در دادگاه ندارد گفت: دادگاه وی در زمان تعیین شده و طبق اعلام قبلی 21 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. در صورتی که وکلای متهمین درخواستی داشته باشند زمان برگزاری دادگاه به تشخیص قاضی تغییر می‌کند اما چه این فرد در زمان مقرر بیاید یا نیاید به پرونده رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ظرف یکماه گذشته علما و روحانیون به جریانات انحرافی در برخی از دستگاههای دولتی اعتراض داشتند آیا مدعی العموم وارد این مسئله می‌شود، گفت: اگر جریانات انحرافی، سیاسی، عقیدتی و اخلاقی باشد و این انحراف هدفمند و در جهت نفوذ در دستگاهی باشد این انحراف حتماً جرم است و حتماً از جانب مدعی العموم وارد پرونده می‌شویم. در این رابطه نیز افرادی دستگیر شدند که نام متهمان پس از بررسی‌های نهایی اعلام می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا اسامی مفسدان اقتصادی زودتر اعلام نمی‌شوند تا از ادامه فعالیت‌های آنان جلوگیری شود، گفت: جامعه از ما متوقع است که اطلاع رسانی به موقع باشد اما ما محدودیت‌هایی تا زمان صدور حکم قطعی داریم. من در سخنانم مثالی از یک بدهکار بانکی در ساری داشتم که اگر نام را ذکر می‌کردم سایر بانک‌ها از وی ذهنیت پیدا می‌کردند و ادامه حرکت‌های مشابه متوقف می‌شد اما تا حکم قعطی نشده نمی‌توان از لحاظ قانونی نام افراد را مطرح کرد.

دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود یک مفسد اقتصادی هزار میلیارد تومان را به خارج از کشور منتقل کرده است در حالی که یک فرد عادی امکان جابجایی ریالی از یک بانک را ندارد، گفت: نمی توان بدون جزئیات مطلبی را مطرح کرد. مواردی از سوی رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده که به محض معرفی به دستگاه قضائی با آنها برخورد می‌شود اما این سخنان بدون منبع در حد مسایل گفته می‌شود و شنیده می‌شود، است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با قاچاق کالاهای خارجی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: قاچاق یکی از مواردی است که به اقشار مختلف جامعه لطمه می‌زند که بخشی از مبارزه با آن به عهده سازمان تعزیرات حکومتی است که زیر نظر دولت است و دولت فعالانه در این بخش حضور دارد.

وی ادامه داد: قوه قضائیه نیز در گمرکات نظارت کامل را دارد و همچنین از تولیدکنندگان داخلی و مردم می خواهد که اگر سرنخی‌هایی در این رابطه دارند با قوه قضائیه همکاری کنند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت نامناسب زندانیان به دلیل کمبود بودجه است یا عوامل دیگری در آن دخیل است، گفت: مسلماً بودجه مسئله مهمی است. عمده مسئله ما زندانیان مواد مخدر هستند . در صورت افزایش بودجه ما می توانیم زندانیان مواد مخدر را جدا کنیم که امیدواریم با تامین بودجه، قانون سال 76 را که بر اساس آن مصوب شده بود اردوگاه‌هایی برای جداسازی متهمین مجرمان مواد مخدر و سایر بخش‌ها ایجاد شود محقق کنیم.

بازداشت 10 نفر در رابطه با پرونده رهاسازی بیماران

سخنگوی قوه قضائیه از پیگیری پرونده بیماران رها شده در تهران و برخی شهرستانها خبر داد و افزود: در مورد بیماران رها شده در تهران 10 نفر بازداشت و بیشتر از این تعداد احضار شدند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای ددر پاسخ به این پرسش که چرا هنوز لیست 250 نفره مفاسد اقتصادی توسط دستگاه قضا رسیدگی و اعلام نشده است، گفت: تعدادی از افراد در این لیست معوقات بانکی دارند که اگر این افراد مشخص شوند از وام های بانکی به غیر از مورد وام سرمایه گذاری کرده اند و یا اینکه توسط اسناد جعلی و یا رشوه وام دریافت کرده اند مفسد اقتصادی شناخته شده و با آنها برخورد می شود ولی در برخی از موارد این افراد تنها معوقات بانکی دارند.

وی در پاسخ به پرسشی که آیا پرونده ای در خصوص مسائل مالی منتسب به معاون رئیس جمهور (بقایی) در دستگاه قضا تشکیل شده است، گفت: من اطلاعی ندارم، اگر تشکیل شده بود می دانستم.

مدعیان استاندارد نبودن زندانهای ایران از مدعیان دروغین حقوق بشرند

اژه ای در مورد این پرسش که برخی از رسانه های بیگانه اعلام کرده اند که زندانهای ایران استاندارد نیست، گفت: مدعیان این ادعا از مدعیان دروغین حقوق بشر هستند که در زندان های کشورشان اصلا حقوق بشر رعایت نمی شود مانند آمریکا که در زندانهای رسمی شان بدرفتاری با زندانی و عدم استفاده از امکانات اولیه مانند لباس و غذا و بهداشت از زندانیان دریغ می شود. آنها اصلا نمی دانند که مرخصی زندانی یعنی چه، رای باز چیست و ملاقات حضوری و شرعی به زندانی بدهند یا ندهند. در حالی که زندانیان ایران حتی محکومین سنگین، از کتاب، رادیو، تلویزیون، غذا، پوشاک و ملاقات شرعی و حضوری بهره مند هستند. البته من ادعا نمی کنم که زندان های ما خوب است ولی باید در این زمینه زندان زدایی کرده و اگر بودجه لازم برسد حتی جوانها و طبقات مختلف فرهنگی را از یکدیگر جدا می کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد بیماران رها شده در تهران و شهرستانها گفت: این پدیده بسیار زشت است چون اگر شخصی ناتوان باشد باید از او حمایت کرد. البته موارد عکس آن هزاران برابر بیشتر از این حوادث است. یکی از بستگان خودم در شهرستان ساری تصادف کرد و من در این رفت و آمد بیمارستان با بیماری مواجه شدم که 11 سال است که در بیمارستان بستری است ولی در مورد پرونده دو بیمار تهران 10 نفر بازداشت شدند و بیشتر از این تعداد احضار شدند که در حال ریشه یابی است تا معلوم شود سهل انگاری بوده یا تخلف و یا شیطنت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها