مقدمه‌ای بر PHP

وب را چگونه متحول کنیم؟

در آغاز به وجود آمدن وب، صفحات آن در حالت استاتیک تولید می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعد از گذشت سال‌ها و لزوم کاربرد هر چه بیشتر وب و کارایی آن در زندگی روزمره، خیلی از شرکت‌ها و افراد شروع به تولید صفحات وب Dynamic کردند. از این مقطع به بعد برنامه‌نویسی وب نیز بیشتر از پیش مورد توجه توسعه‌دهندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری قرار گرفت.
کد خبر: ۴۰۰۳۱۰

سال ۱۹۹۵ راموس لدروف به توسعه یک زبان اسکریپتی برای وب اقدام کرد. یکی از مزایایی که زبان‌های اسکریپتی، کامپایل نشدن آنهاست (البته همیشه جزو مزیت‌ها نیست و خیلی از توسعه‌دهندگان این موضوع را دلیل بر ضعف آن زبان می‌دانند). این زبان‌ها فقط وقتی نیاز باشند توسط یک مفسر تفسیر می‌شوند. آقای لدروف نام زبان خود را PHP گذاشت که برای تولید صفحات وب داینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و کد‌های آن در بین کد‌های یک صفحه استاتیک html تزریق می‌شود. کد‌های PHP در سمت سرور اجرا می‌شوند که اصطلاحا به آن Server-Side گفته می‌شود. در برنامه‌نویسی تحت وب، یک مدل برنامه‌نویسی Client-Sideوجود دارد مثل JavaScript که کد‌های آن در سمت کلاینت و توسط مرورگر اجرا می‌شود. مدل دیگر Server-Side است که در سمت سرور اجرا می‌شود و برای اجرا شدن، درخواست به سرور فرستاده می‌شود و سرور بعد از اجرا کردن کدها، خروجی را به صورت html برمی‌گرداند.

همان طور که گفته شد PHP یک زبان اسکریپتی است و برای تفسیر شدن کدهای آن به نصب مفسر آن روی یک وب سرور نیاز است. در حال حاضر یکی از پرکاربردترین وب سرور‌هایی که کدهای PHP را تفسیر می‌کند، Apache است (اما در چند سال اخیر ماکروسافت نیز تصمیم گرفته تا ماژول‌های PHP را برای وب سرور خود یعنی IIS پیاده‌سازی کند). از این رو PHP در بیشتر سیستم‌عامل‌ها قابل اجراست و مستقل از سیستم‌عامل عمل می‌کند.

PHP برای برنامه‌نویسان

PHP یک زبان از خانواده C است و شباهت فراوانی به زبان Perl دارد. اگر شما برنامه‌نویس C یا Perl باشید براحتی می‌توانید برنامه‌نویسی با PHP را شروع کنید.

کدهای PHP را چگونه بنویسیم؟

برای شروع کار با PHP ، شما به نصب وب سرور Apache و نصب PHP برای آن نیاز دارید، اما می‌توانید از بسته‌هایی استفاده کنید که این دو را با هم در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از مشهورترین این بسته‌ها XAMPP است، که برای دانلود آن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html

بعد از نصب وب سرور آپاچی و ماژول‌های PHP برای آن، نوبت به کدنویسی با PHP می‌رسد. اما کدها چگونه اجرا می‌شوند؟ در وب سرور‌ها یک دایرکتوری وجود دارد که تمامی‌ سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب در آن قرار می‌گیرد. وب سرور برای اجرا شدن برنامه‌ها به سراغ این دایرکتوری می‌رود. با نصب XAMPP یک دایرکتوری در محل نصب آن وجود دارد به نام htdocs برای این که کد PHP شما اجرا شود، باید فایل‌هایتان را در این دایرکتوری قرار دهید. نحوه آدرس‌دهی نیز از روی همین دایرکتوری انجام می‌شود. فرض کنید شما در دایرکتوری htdocs خود یک دایرکتوری به نام click دارید و درون آن یک فایل به نام sample.PHP، آدرس این فایل برای اجرا شدن توسط مرورگر به صورت زیر است:

http://(yourwebserver): (webserverport)/click/sample.PHP

در آدرس بالا yourwebserver آدرس وب سرور شماست. اگر روی رایانه خود کدها را اجرا می‌کنید، برابر localhost یا 127.0.0.1 است، webserverport نیز شماره پورت وب سرور شماست که بستگی به تنظیمات شما دارد، اما به صورت پیشفرض برابر ۸۰ است، اگر هم ذکر نکنید، همان 80 در نظر گرفته می‌شود.

بعد از طی این مراحل، کدنویسی با PHP را آغاز می‌کنیم. ابتدا یک فایل با پسوند PHP. بسازید. همان طور که گفته شد کد‌های PHP درون کد‌های html نوشته می‌شوند. باید مشخص شود کدهای نوشته شده کد PHP است یا html . برای این کار از،<?PHP ?> استفاده می‌کنند. درون این تگ‌ها شما می‌توانید کد‌های PHP خود را قرار دهید. البته تگ خلاصه شده آن که به صورت،<? ?> است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، که بیشتر برای چاپ متغیر‌ها و فراخوانی یک تابع استفاده می‌شود.

برای مثال یک صفحه PHP به صورت زیر است:

<html>

<head>

<meta charset=«utf-8» />

<title>PHP Test</title>

</head>

<body>

<?PHP

'Hello World';

?>

</body>

</html>

اما زمانی که فایل فوق فراخوانی می‌شود، مفسر چه کاری انجام می‌دهد؟

ابتدا فایل از ابتدا تا انتها خوانده می‌شود، تا به تگ،PHP?» برسد. از آنجا به بعد کد‌ها به ماژول PHP داده می‌شوند و نتیجه اجرای آنها به صورت html برگردانده و به سند اصلی html اضافه می‌شود. در نهایت خروجی این صفحه به صورت یک کد PHP به عنوان جواب به مرورگر فرستاده می‌شود. به طور مثال خروجی کد بالا به صورت زیر است:

<html>

<head>

<meta charset=<utf-8> />

<title>PHP Test</title>

</head>

<body>

Hello World

</body>

</html>

تابع echo برای چاپ یک متغیر یا یک عبارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عبارت می‌تواند یک html تولید شده سمت سرور باشد.

در شماره بعدی بیشتر با دستور و نحوه کدنویسی با PHP آشنا می‌شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها