باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، یکشنبه شب اول مه به وقت محلی در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که یک واحد کماندویی آمریکایی، اسامه بن لادن را در مخفیگاه وی در پاکستان کشته است.وی گفت: سرانجام نیروهای آمریکایی توانستند عدالت را در مورد اسامه بن لادن اجرا کنند. در این لحظه به مردم آمریکا اعلام می‌کنم که رهبر القاعده کشته شده است.
کد خبر: ۳۹۹۹۳۱

منابع خبری نیز روز دوشنبه اعلام کردند که اسامه بن لادن یکشنبه شب  طی عملیاتی در ساختمانی مسکونی در منطقه آبوت آباد در 100 کیلومتری شمال شرق اسلام آباد در حمله هلی‌کوپترهای آمریکایی و نیز تیراندازی مستقیم این نیروها کشته شد. در جریان این حمله یکی از پسران بن لادن نیز کشته شده است.

براساس گزارش خبرگزاری ها ،سرویس امنیتی پاکستان از دستگیری سه تن از زنان اسامه بن لادن و شش پسر وی در جریان درگیری‌های منجر به کشته شدن رهبر القاعده خبر داد. این در حالی است که دیگر منابع خبری دستگیری دو زن و چهار پسر وی را اعلام کرده‌اند. اکنون محتمل‌ترین گزینه برای در اختیار گرفتن رهبری این گروه،‌ ایمن الظواهری، دومین مقام القاعده پس از اسامه بن لادن است.

اسامه بن لادن در یک خانه‌ سه طبقه به فاصله 100 یارد از یک آکادمی ارتش پاکستان در منطقه آبوت آباد در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان واقع در 100 کیلومتری اسلام آباد پنهان شده بود. دو هلی کوپتر حامل نیروهای ضد تروریستی آمریکا در ساعت یک بامداد دوشنبه به این خانه حمله کردند.

دیوارهای 4 تا 6متری این ساختمان هشت برابر بلندتر ازدیگر ساختمانهای اطرافش بوده و ارزش آن یک میلیون دلار برآورد شده است. با این حال این مجتمع دسترسی تلفنی و اینترنتی نداشته است.

25 کماندوی نخبه آمریکائی، با دو هلیکوپتر به مقر بن‌لادن حمله بردند. از همان ساعت، افراد مسلحی که از آن‌ها به عنوان محافظان بن‌لادن نام برده می‌شود، از سقف ساختمان شروع به تیراندازی به سمت هلیکوپترها کردند. یکی از هلیکوپترها نیز سقوط کرده و منهدم شده است، اما مقامات آمریکائی می‌گویند که این هلیکوپتر دچار نقص فنی شده است.این عملیات مجموعا 40 دقیقه طول کشید.

گزارش شده که بن لادن در اثر تیراندازی مستقیم  و نیز شلیک تیری به سرش کشته شده است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: سه مرد دیگر ، پسر بن لادن و دو راننده ، هم در جریان این حمله کشته شدند. یک زن نیز که از او به عنوان سپر انسانی استفاده می شد، در این عملیات کشته شد و دو زن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

آمریکا اعلام کرده است که هیچ یک از نیروهای آمریکایی دراین حمله آسیب ندیدند. گفته می‌شود که منطقه آبوت آباد میزبان حداقل یک هنگ ارتش پاکستان و همچنین هزاران پرسنل نظامی پاکستانی است. در این منطقه ساختمان‌های نظامی نیز وجود دارد.

اطراف این منطقه را کوه و تپه محصور کرده و از مرز افغانستان و پاکستان به اندازه‌ نصف روز فاصله دارد. 10 روز پیش رئیس ارتش پاکستان در یک آکادمی نظامی نزدیک محل اختفای بن لادن سخنرانی کرده و گفته بود که ارتش پاکستان ستون فقرات شبه نظامیان مرتبط با القاعده و طالبان را شکسته است.

پیش از این گفته می‌شد که رهبر القاعده در مناطق کوهستانی مرز افغانستان و پاکستان و در غاری پنهان شده است و آمریکا تلاش کرد که با حملات هواپیماهای بدون سرنشین، اهداف مختلفی در این مناطق کوهستانی را هدف قرار دهد.

همچنین منابع آمریکایی اعلام کردند که بازجویی‌ها از چهار سال قبل از تعدادی از زندانیان گوانتانامو که به دلیل فعالیت‌های نظامی دستگیر شده بودند آغاز و به شناسایی یکی از زندانیان که به دستیار بن لادن نزدیک بود، انجامید.

زندانیان گوانتانامو نام مستعار یک قاصد را به بازجویان آمریکایی اعلام کردند و وی را به عنوان یکی از زیردستان و طرفداران خالد شیخ محمد، مغر متفکر حملات 11 سپتامبر، معرفی کردند.

تقریبا چهار سال طول کشید تا نام واقعی این فرد کشف شد و دو سال نیز ردگیری وی به طول انجامید. طی هفته‌های اخیر نیز نیروهای آمریکایی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از حضور بن لادن در این خانه اطمینان حاصل کردند و سپس عملیات خود را انجام دادند.

از محل سکونت فرستاده بن لادن که یک مجتمع مسکونی یک میلیون دلاری بود و تنها 91 متر از آکادمی نظامی پاکستان فاصله داشت، به شدت مراقبت می‌شد و این باعث شد که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به این نتیجه برسد که شخصیت مهمی در آنجا حضور دارد.

تقلبی بودن تصویر جسد بن لادن

در همین حال در شرایطی که شبکه تلویزیونی‌ پاکستان صبح امروز تصویری از صورت نیمه متلاشی شده بن لادن پخش کرد، برخی ازرسانه‌های خبری اعلام کردند که این تصاویر تقلبی است.

تصویر خون آلود مردی که نیمی از سرش بی‌مو است و یکی از چشم‌هایش نیمه باز است در دو سال گذشته در اینترنت وجود داشته که توسط روزنامه‌های میل‌، تایمز،‌ تلگراف ‌، سان ‌ و دیلی میرور‌ استفاده شد اما به محض مشخص شدن جعلی بودن آن از روی وب سایت این روزنامه‌ها برداشته شد.

رسانه‌های عربی اعلام کردند این تصویر متعلق به یک پاکستانی است که با فتوشاپ تغییر یافته است.

دفن جسد بن لادن در دریا

یک مسئول آمریکایی از انداختن جسد اسامه بن لادن به دریا بعد از انجام آزمایش دی ان ای و انتقال آن از پاکستان به افغانستان، خبر داد.

منابع خبری جزییاتی درباره این که جسد بن لادن در کدام دریا دفن شده، ارائه نکردند. پیشتر اعلام شده بود که وی بعد از انجام مراسم کفن و دفن اسلامی، قرار  است به دریا انداخته شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که آزمایش دی ان ای  تایید می کند که فرد کشته شده در پاکستان اسامه بن لادن رهبر القاعده بوده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است که این آزمایش پیش از دفن بن لادن در دریا صورت گرفته است.

جان برنن، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم در سخنانی در کاخ سفید گفت که دفن اسامه بن لادن در دریا با رعایت موازین اسلامی و در حضور افراد مناسب صورت گرفت. وی گفت که بطور زنده در جریان عملیات حمله به مخفی گاه بن لادن بوده است و این پیروزی را دست‌آوردی عظیم در مبارزه با تروریسم توصیف کرد.

واکنش‌ها به مرگ رهبر القاعده

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی سخنانی در کاخ سفید، با بیان این که ماموریت اجرا شد،‌ خبر کشته شدن رهبر القاعده را تایید کرد. وی گفت: سرانجام نیروهای آمریکایی توانستند عدالت را در مورد اسامه بن لادن اجرا کنند. در این لحظه به مردم آمریکا اعلام می‌کنم که رهبر القاعده کشته شده است.

اوباما در ادامه تصریح کرد: 10 سال پیش بود که حادثه 11 سپتامبر 2001 رخ داد و این حادثه برای مردم آمریکا دردناک بود، هنوز تصاویر این حادثه دردناک و تکان دهنده را مشاهده می‌کنیم.

اوباما افزود: ما در حفاظت از کشورمان متحد شدیم و بر اساس اطلاعات به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که حادثه 11 سپتامبر کار القاعده و بن لادن بوده است. می‌خواهم این موضوع را به شما بگویم که پس از 10 سال با همکاری و فعالیت خستگی ناپذیر نیروهای نظامی و همکاری یکسری کشورها بن لادن سرانجام کشته شد، ما پس از حمله به افغانستان توانستیم طالبان را از افغانستان بیرون کنیم و بن لادن مجبور شد از مرز افغانستان به پاکستان بگریزد.

اوباما افزود: جمع‌آوری اطلاعات در مورد بن لادن در اوت گذشته افزایش یافت و سرانجام هفته گذشته ما اطلاعات کافی را در مورد محل اختفای بن لادن به دست آوردیم و نیروهای آمریکایی حمله‌ای را در پاکستان انجام دادند و باعث کشته شدن بن لادن شدند. امروز همچنین با آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان گفت‌وگو‌ کردم. ما هم اکنون جسد بن لادن را در اختیار داریم. این را نیز باید بگویم که شکی وجود ندارد، القاعده به حملات تروریستی‌اش ادامه خواهد داد.

یک مقام امنیتی پاکستان نیز تایید کرد که رهبر القاعده در یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس کشته شد.

این مقام امنیتی پاکستان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز در این عملیات همکاری داشته است، گفت: فقط می‌توانم بگویم که این یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس بوده است.

جرج بوش رئیس‌ سابق جمهوری آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای مرگ بن لادن را پیروزی آمریکا برای مردان و زنانی دانست که خواهان برقراری صلح در سراسر جهان هستند.

بوش در بیانیه خود تاکید کرد: این دستاورد همچنین برای آن دسته از مردمی که خانواده‌های خود را در حمله 11 سپتامبر 2001 از دست دادند، یک پیروزی بزرگ است.

بیل کلینتون،‌ رئیس اسبق جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به باراک اوباما، گروه امنیت ملی و اعضای نیروهای مسلح تبریک می‌گویم چرا که آنها توانستند پس از یک دهه خونریزی‌های القاعده عدالت را درباره‌ی بن لادن اجرا کنند.

در همین حال،‌ شبکه تلویزیونی جئو پاکستان با انتشار بیانیه‌ای از سوی طالبان اعلام کرد که رهبر القاعده همچنان زنده است و گزارش‌ها در مورد مرگ وی بی پایه و اساس می باشد.

این در حالی است که طالبان افغانستان خبر کشته شدن بن لادن را تایید کرد.

به گزارش رویترز، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز خرسندی از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده گفت که کشته شدن او نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که این خبر باعث ایجاد آرامش بزرگی برای مردم سراسر جهان می‌شود.

نخست وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: این یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود و من به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و افرادی که در این عملیات حضور داشتند تبریک می‌گویم. اسامه بن لادن عامل بدترین اقدام تروریستی در جهان (حملات 11 سپتامبر 2001) و کشته شدن هزاران انسان از جمله شهروندان بریتانیایی بود.

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در بیانیه‌ای در واکنش به کشته شدن اسامه بن لادن گفت: کشته شدن بن لادن پیروزی خیر بر شر است.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز با استقبال از این موضوع، کشته شدن بن لادن را رویدادی بزرگ در جنگ علیه تروریسم دانست.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در اظهار نظری، مرگ رهبر القاعده را پیروزی برای تمامی نظام‌های دموکراتی دانست که علیه تروریسم مبارزه می‌کنند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز کشته شدن بن لادن را پیروزی برای "نیروهای صلح" دانست.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشته شدن بن لادن خبر خوبی برای تمامی افرادی است که آزادانه و به صورت مسالمت‌آمیز فکر می‌کنند.

هند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشته شدن رهبر القاعده در پاکستان اثبات کرد که تروریست‌ها پناهگاههای امنی در پاکستان دارند.

وزیر کشور هند گفت: کشته شدن بن لادن نشان داد که در پاکستان شبه نظامیان القاعده فعالیت گسترده‌ای دارند و این برای ما باعث نگرانی است.

وی با اشاره به اینکه عاملان حملات تروریستی سال 2008 در بمبئی از شبه نظامیان مستقر در پاکستان بودند، از اسلام آباد خواست که مظنونان تروریستی عامل حملات بمبئی را تحویل دهد.

اس ام کریشنا، وزیر امور خارجه‌ هند نیز خبر کشته شدن بن لادن را یک نقطه عطف پیروزمندانه و خبری تاریخی توصیف کرد.

وی گفت: طی چند سال اخیر هزاران انسان بی‌گناه توسط گروه‌های تروریستی کشته شدند و باید جنگ علیه تروریسم ادامه یابد.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، با ابراز خرسندی از کشته شدن بن لادن، گفته است: این حادثه نشان می دهد که تروریست ها و رهبران گروه های تروریستی سرانجام، چه کشته و چه زنده، گرفتار خواهند شد" و افزوده است اینکه رهبر پیچیده ترین سازمان تروریستی بدینگونه گرفتار آمده باید درسی برای همگان باشد.

استرالیا نیز هشدار داد که مرگ بن لادن به القاعده ضربه وارد کرده است اما باعث پایان فعالیت این گروه تروریستی نشده است و جنگ علیه تروریسم هنوز پایان نیافته است.

از سوی دیگر، ‌در پی انتشار خبر مرگ بن لادن در برخی مناطق و شهرهای عراق، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شد.

این تدابیر امنیتی در راستای ممانعت از هرگونه عملیات انتقام‌جویانه‌ القاعده در این کشور به ‌ویژه علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق اتخاذ شد.

‌در پی انتشار خبر کشته شدن بن لادن عراق با موج شادی مردم روبه رو شد و در مناطق مختلف بغداد به منظور نشان دادن خوشحالی از کشته شدن رهبر القاعده تیرهوایی شلیک شد.

یکی از اعضای القاعده در شبه جزیره عرب نیز خبر کشته شدن اسامه بن لادن را به دست نیروهای آمریکایی در پاکستان تایید کرد.

وی اظهار داشت: کشته شدن پدر معنوی القاعده یعنی اسامه بن لادن برای یاران وی فاجعه به شمار می‌آید.

یکی از مسئولان ریاست جمهوری یمن نیز از کشته شدن بن لادن استقبال کرده و ابراز امیدواری کرد که این مساله آغازی برای پایان یافتن تروریسم به شمار آید.

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان نیز تصریح کرد که رهبر القاعده به سزای اعمالش رسید و از طالبان خواست که از سرنوشت اسامه بن لادن درس بگیرد.

کرزای گفت: بن لادن و حامیانش هزاران تن از مردم افغان را قبل و پس از حملات به آمریکا در یازده سپتامبر 2001 کشتند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت:‌ طالبان باید از مرگ بن لادن درس بگیرد و به روند صلح در افغانستان بپیوندد.

وی افزود: حضور بن لادن در پاکستان به جهان ثابت کرد، این اظهارنظر که جنگ علیه تروریسم در افغانستان نیست‌، درست است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت که واشنگتن، پاکستان یا دیگر هم‌پیمانان خود را در جریان عملیات خود علیه بن لادن قرار نداده بود.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: با هیچ کشوری در مورد این عملیات گفت‌وگو نکرده بودیم و تلاش شد که این عملیات مخفیانه و بدون آگاهی دیگر کشورها انجام شود.

پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز طی درخواستی خواستار افزایش تدابیر امنیتی در کشورهای مختلف شد.

اینترپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشته شدن رهبر القاعده ممکن است باعث بروز حملات تروریستی متقابل توسط القاعده شود.

رونالد نوبل، مدیر کل اینترپل خواستار هوشیاری بیشتر برای مقابله با حملات شبه نظامیان القاعده شد.

پرویز مشرف،‌ رئیس جمهوری پیشین پاکستان از کشته شدن اسامه بن لادن به عنوان یک پیروزی بزرگ برای جهان نام برد.

مشرف گفت: این یک پیروزی بزرگ برای افرادی محسوب می شود که در پاکستان و جهان به دنبال صلح هستند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ بن لادن یک دستاورد مهم در جنگ علیه تروریسم می‌باشد که به این ترتیب جهان یک مکان امن‌تر خواهد شد.

هرمان وان رومپوی، رئیس اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ مشترک اعلام کردند که کشته شدن بن لادن یک دستاورد بزرگ در مسیر عاری سازی جهان از تروریسم است.

آنها گفتند: مرگ بن لادن جهان را امن‌تر خواهد کرد و نشان می‌دهد که ارتکاب این نوع جنایت بی پاسخ و بی مجازات نخواهد بود. بن لادن عامل کشتار هزاران انسان بی‌گناه بوده است.اتحادیه اروپا همچنان شانه به شانه با آمریکا، شرکای بین المللی و دوستانش در جهان اسلام در مقابله با افراطی‌گری‌های جهانی و ایجاد دنیای پر از صلح امنیت و رفاه برای همه حرکت می‌کند.

مجارستان که ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را برعهده دارد نسبت به پایان جنگ علیه تروریسم هشدار داد و گفت که جنگ علیه تروریسم هنوز تمام نشده است.

سخنگوی واتیکان نیز بعد از انتشار خبر کشته شدن بن لادن اظهار داشت: با وجود آنکه مسیحیان به خاطر کشته شدن هیچ فردی خوشحالی نمی‌کنند اما کشته شدن رهبر القاعده یادآور مسئولیت تمام افراد در مقابل خدا و مردم است.

ناتو نیز هشدار داد که به رغم کشته شدن اسامه بن لادن هنوز عملیات نیروهایش در افغانستان به پایان نرسیده است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، اظهار کرد:‌ تا زمانی که تروریسم تهدیدی مستقیم برای امنیت و ثبات بین المللی محسوب می‌شود همکاری‌های جهانی همچنان پابرجا است و ناتو در قلب عملیات‌ها قرار دارد.

عصام العریان، سخنگوی اخوان المسلمین مصر نیز در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت:‌ با کشته شدن بن لادن یکی از عوامل ایجاد خشونت در جهان از بین رفت. زمان آن فرا رسیده است که اوباما از افغانستان و عراق خارج شده و به اشغالگری آمریکا و نیروهای غربی در سراسر جهان که باعث ناراحتی کشورهای اسلامی شده پایان دهد.

سخنگوی اخوان المسلمین مصر همچنین تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم میان اسلام و تروریسم و خشونتی که بن لادن آن را ترویج می‌داد رابطه‌ای عنوان شود. زمان آن فرا رسیده که جهانیان متوجه شوند هیچ رابطه‌ای میان خشونت و اسلام وجود ندارد.

این در حالی است که اعضای القاعده در کشورهای مغرب عربی اعلام کردند که قصد انتقام جویی به دلیل کشته شدن اسامه بن لادن را دارند.

بیانیه های اینترنتی صادر شده از همایش "شموخ الاسلام" که یکی از مهمترین بلندگوهای القاعده در اینترنت بشمار می آید از ادامه جنگ خبر دادند.

در همین حال، وزارت امور خارجه‌ پاکستان اعلام کرد که اسامه بن لادن در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شد و هیچ اشاره‌ای به مشارکت پاکستان در این عملیات نکرد.

ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین بیان داشت که مرگ بن لادن به معنای پایان ماموریت نظامی بین المللی در افغانستان نیست.

وی اظهار داشت:‌ فعالیت در افغانستان به طور چشمگیری دشوارتر خواهد بود و بایستی ادامه پیدا کند. بنابراین اشتباه خواهد بود که به این نتیجه برسیم که ما به طور ناگهانی دسته بزرگی از مشکلات جهان را حل کرده‌ایم.

تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا نیز گفت که به دنبال کشته شدن رهبر القاعده مبارزه علیه تروریسم همچنان مثل همیشه ضروری است.

بلر گفت که مرگ بن لادن یک دستاورد عظیم است و نشان داد که بالاخره عدالت درباره عاملان خشونت اجرا خواهد شد و اهمیتی ندارد که این موضوع چقدر طول بکشد.

همچنین به دنبال کشته شدن اسامه بن لادن یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که همچنان این کشور یک واحد نظامی در حال عملیات در افغانستان دارد‌ و با جدیت تحولات متعاقب مرگ رهبر القاعده را تحت نظر دارد .

نخست وزیر کنیا، که پایتخت کشورش در سال 1998 شاهد عملیات تروریستی منجر به کشته شدن صدها تن بوده، ضمن تشکر از مردم آمریکا، پاکستان و تمام کسانی که در کشتن بن لادن همکاری داشته اند،  گفت که علاوه بر مقابله با شبکه القاعده، ریشه کنی تروریسم در منطقه مستلزم روی کار آمدن حکومتی با ثبات در سومالی است.

هشدار آمریکا و بریتانیا به اتباعشان در خارج

به دنبال انتشار خبر کشته شدن رهبر القاعده، وزارت خارجه آمریکا به تمامی شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور در مورد امکان افزایش خشونت‌های ضد آمریکایی در سراسر جهان هشدار داد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای به شهروندان آمریکایی در مورد سفرهایشان در خارج از این کشور هشدار داد و به آنها اعلام کرد که مراقب حرکت‌های مشکوک باشند.

همچنین در تمامی سفارتخانه‌های بریتانیا در جهان حالت آماده باش اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها