بیکار شدن منجر به استرس بیش از حد شده و موجب پرخوری می‌شود

خطر مرگ زودرس با از دست دادن شغل

وقتی فردی شغلش را از دست می‌دهد، نه‌تنها درآمدش از بین رفته بلکه وضعیت روحی ـ روانی‌اش هم به‌هم می‌ریزد. در واقع بیکار شدن و از دست دادن شغل، تاثیر جدی بر تمام جنبه‌های زندگی فرد می‌گذارد. احساسات و تجاربی که پس از این شرایط به وجود می‌آید درست مانند شرایطی است که پس از آسیبی جدی، طلاق یا مرگ عزیزی ایجاد می‌شوند. در این شرایط فرد گیج و عصبی بوده و حتی ممکن است وضعیت به وجود آمده را انکار کند. همه این شرایط می‌توانند سبب شوند که فرد ناامید و افسرده شده و شرایط را حتی بدتر از قبل کند. در مطالعه جدیدی که در این زمینه صورت گرفت، پس از 40 سال بررسی و تحقیق روی 20 میلیون نفر از 15 کشور مختلف مشخص شد که از دست دادن شغل افراد می‌تواند احتمال مرگ زودرس را تا 63 درصد افزایش دهد.
کد خبر: ۳۹۵۹۸۲

البته طی این تحقیق مشخص شد، بیکار شدن و از دست دادن شغل، مردان را بسیار بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار داده و باعث مرگ زودرس آنها می‌شود (78 درصد مقابل 37‌درصد). همچنین احتمال بروز مرگ زودرس میان جوانان و افراد زیر 50 سال بسیار بیشتر از دیگران بود.

متخصصان پس از بررسی و تحلیل نتایج اعلام کردند که امروز و حتی در این دوره هم، از دست دادن شغل برای مردان سخت‌تر از زنان است. آنها باور داشتند زمانی که مردی کارش را از دست می‌دهد، هنوز هم به این معناست که خانواده فقیرتر شده و از جنبه‌های مختلف آسیب می‌بیند. چنین تاثیراتی باعث تغییر شیوه زندگی و بهداشت و سلامت مردان شده و می‌تواند به صورت استعمال دخانیات و پرخوری خودش را نشان دهد. علاوه بر این موارد کاهش دسترسی به تغذیه مناسب و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز می‌تواند دلیلی دیگر برای کاهش عمر و مرگ زودرس آنها باشد.

البته گروهی از متخصصان نیز روی دیگر عواملی که می‌تواند باعث از دست دادن کار بشود، تحقیق کرده‌اند. عاداتی مانند استعمال دخانیات یا شرایط پزشکی خاصی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی که در گذشته وجود داشته‌اند و می‌توانند سبب از دست دادن کار و مرگ زودرس باشند نیز مورد بررسی قرار گرفتند.نکته جالب در این تحقیق این بود که مشخص شد شرایط خاص پزشکی هیچ تاثیری بر این رابطه نداشته و می‌توان چنین تصور کرد که از دست دادن شغل منجر به استرس بیش از حد شده و در نتیجه تاثیر منفی بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی فرد بیکار می‌گذارد. این شرایط نیز می‌تواند منجر به ضعف سلامت و احتمال مرگ و میر بیشتر باشد.

نکاتی برای پذیرش بهتر شرایط پس از بیکاری

شغل نقش مهمی در اعتماد به نفس افراد دارد. بنابراین کاملاً طبیعی است که پس از بیکار شدن، اعتماد به‌نفس هم کاهش یابد. به همین دلیل هم اغلب افراد پس از بیکاری احساس بی‌ارزشی می‌کنند؛ اما در این شرایط سعی کنید واقع‌بین بوده و علت اصلی از دست دادن کار خود را پیدا کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که از دست دادن کارتان به دلیل بی‌مسوولیتی و اشتباهات شخصی بوده است، برای بهبود رفتارها و مهارت‌های شغلی خود تلاش کنید.

یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی پس از بیکار شدن، وضعیت مالی خانواده است. بنابراین سعی کنید تا حد امکان هزینه‌های زندگی را کاهش داده و تا یافتن شغلی جدید به نوعی شرایط مالی را کنترل کنید؛ البته فراموش نکنید که تمام اعضای خانواده در این راه باید با شما همراه شده و در کاهش هزینه‌ها کمک کنند.کار و شغل افراد بخش مهمی از برنامه روزانه آنها خواهد بود، بنابراین وقتی کار خود را از دست می‌دهید، بسیار مهم است که به فکر تغییر برنامه روزانه‌تان باشید؛ البته بدون هیچ شکی، جستجوی شغلی جدید نیز وقت زیادی نیاز داشته و ساعت‌های زیادی را می‌گیرد، اما همه روزتان را پر نخواهد کرد. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است زندگی طبیعی و معمولی را ادامه دهید.

Healthday / مترجم: نیلوفر اسعدی‌بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها