نازک شدن لایه ازن که در اصطلاح عمومی به سوراخ شدن این لایه معروف شده است، از جمله عوارض زندگی صنعتی امروزی محسوب می‌شود که اولین بار در دهه هفتاد توسط یک گروه تحقیقاتی در بالای قطب جنوب کشف شد. لایه ازن در واقع بخشی از جو زمین است که غلظت گاز ازن در آن بالاست و به دلیل قابلیتی که در جذب اشعه مافوق بنفش خورشید دارد، در جلوگیری از بیماری‌هایی چون سرطان پوست نقشی حیاتی ایفا می کند. اهمیت وجود این لایه در حالی است که مواد شیمیایی صنعتی، باعث نابودی گاز ازن موجود در جو زمین می‌شود و در چنین شرایطی با از بین رفتن ازن، میزان بیشتری اشعه ما فوق بنفش خورشید از جو زمین عبور می‌کند و در نهایت این پدیده به افزایش موارد ابتلا به سرطان پوست، آب مروارید و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود.
کد خبر: ۳۹۴۲۵۴

با گسترش زندگی شهری وتعدد کارخانجات طبیعی است که این سوراخ روز به روز بزرگ‌تر شود، براساس آمار و ارقام موجود، حدود 30 درصد از این لایه در قطب شمال ازبین رفته است. اما همین آمارها نشان داده‌اند که در گسترشی بی‌سابقه، زمستان امسال لایه ازن در این منطقه به دلیل سردی هوا در لایه های فوقانی جو، صدمه بی‌سابقه‌ای دیده و بخصوص طی ماه گذشته لایه ازنی که آسمان کشورهای منطقه اسکاندیناوی، گرینلند و بخش‌هایی از روسیه و کانادا را پوشش می‌دهد، بشدت آسیب دیده است.

در این میان، اگرچه صدمه دیدن لایه ازن در فصل زمستان در قطب جنوب، امری معمول است که هر سال اتفاق می افتد، اما در قطب شمال، به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن تغییرات آب و هوایی در لایه استراتوسفر (بخشی از جو زمین که لایه ازن در آن قرار گرفته است)، وضعیت پیچیده‌تر است. بخصوص این‌که زمستان امسال در قطب شمال اگر چه دمای هوا در اطراف سطح زمین به طور غیرمعمولی گرم بود اما براساس گزارش بی‌. بی. ‌سی، دما در ارتفاعات 15 تا 20 کیلومتری سطح زمین نزول چشمگیری داشته و در ادامه نیز همچنان این دمای پایین ثابت مانده است. در نهایت هم این آسیب آنقدر جدی بوده که در اواخر ماه گذشته میلادی، 40 درصد ازن موجود در استراتوسفر، از لایه‌های فوقانی جو، نابود شده است.

میزان بی‌سابقه این آسیب جدی در حالی ثبت شده است که کاهش غلظت ازن در قطب جنوب، عملا تاثیر چندانی بر سلامت بشر ندارد، چرا که بیشتر این منطقه خالی از سکنه است و فقط گاهی پایین‌ترین قسمت‌های آمریکای جنوبی تحت‌الشعاع سوراخ لایه ازن قرار می گیرد، اما در قطب شمال، وضعیت به گونه‌ای دیگر است و مطمئنا این معضل تاثیرات گسترده‌ای بر زندگی ساکنان مناطق شمالی زمین در پی خواهد داشت.

بهاره صفوی / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها