علی‌رغم این که به نظر می‌رسد شکلات از انواع خوردنی‌های مدرن و امروزی است، خوردن شکلات از گذشته‌های دور مرسوم بوده است. براساس اطلاعات به دست آمده از دست‌نوشته‌های بر جای مانده از قبایل مایا که ساکن نواحی جنوبی کشور مکزیک بودند، در سال 500 میلادی مردم این منطقه از دانه‌های کاکائو نوشیدنی تلخی را به نام شکلات تهیه می‌کردند که در واقع به عنوان یک نوشیدنی تلخ‌مزه سرو می‌شد.
کد خبر: ۳۹۴۲۲۵

مردم این منطقه، این نوشیدنی را که ترکیبی از دانه‌های کاکائو با آب یا مایعات دیگر تهیه می‌شد با وانیل یا افزودنی‌های دیگری مانند فلفل شیرین یا حتی فلفل قرمز تند ترکیب می‌کردند.

آنها تصور می‌کردند که این افزودنی‌ها می‌توانند نقش مهمی در بهبود طعم این نوشیدنی داشته باشند. در آن زمان شکلات به عنوان دارو و در درمان بیماری‌های گوارشی یا به منظور تقویت قوای جسمانی و رفع خستگی افراد مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا زمانی که اسپانیایی‌ها برای نخستین بار این نوشیدنی را به اروپا آوردند و از آن زمان بود که استفاده از شکر در کاکائو به جای فلفل متداول و مرسوم شد و به این ترتیب در قرن هفدهم میلادی شکلات به عنوان یک نوشیدنی شیرین و گرانقیمت شناخته شد و تنها اشراف‌زادگان می‌توانستند این ماده غذایی را تهیه کنند. تا این که در قرن هجدهم میلادی شکلات به صورت جامد تهیه شد.

والتر جورج‌من نخستین کسی بود که در سال 1729میلادی موفق شد حق‌امتیاز تولید شکلات را به نام خود به ثبت برساند و به این ترتیب در اواخر قرن هجدهم میلادی ایده جدیدی برای استفاده از شکلات به عنوان یک نوع شیرینی یا دسر مطرح شد.

انگلیسی‌ها از نخستین افرادی بودند که از شکلات به عنوان یک نوع شیرینی استفاده کردند و پس از آن فروش شکلات در شیرینی‌فروشی‌های ایتالیا، سوئیس و دانمارک آغاز شد. شکلات‌هایی که در آن زمان در شیرینی‌فروشی‌ها عرضه می‌شدند طعم تلخ و شیرینی داشتند.

با توجه به استقبال خوبی که مردم از خرید شیرینی‌های شکلاتی کردند، ریچارد کوبری تصمیم گرفت برای نخستین‌بار شکلات‌هایی را در بسته‌بندی‌‌های جعبه‌ای به بازار عرضه کند. با افزودن شیر به شکلات قیمت این محصول به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با گذشته کاهش یافت.

اگرچه در آن زمان هم تنها افراد خاصی توانایی خرید این شکلات‌ها را داشتند و شکلات در آن زمان یک کالای لوکس و تجملی محسوب می‌شد، اما به تدریج ماشین آلات صنعتی برای تولید شکلات طراحی و ساخته شد که تولید سریع‌تر شکلات‌ها را امکان‌پذیر می‌ساختند و به همین دلیل قیمت شکلات باز هم کاهش یافت و مردم معمولی نیز توانستند خوردن شکلات را برای نخستین بار تجربه کنند و در سال 1930 میلادی بیش از 40 نوع شکلات به بازار عرضه شد که در میان آنها می‌توان به شکلات‌های کیت‌کت ‌(Kit Kat) اشاره کرد که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم از جمله پرطرفدارترین شکلات‌های تولید شده در سطح دنیا هستند.

امروزه پس از گذشت یک قرن برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکلات در سطح دنیا یکصدمین سال تولد خود را جشن می‌گیرند.

منبع: سایت smithsonianmag.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها