توسط پژوهشگران ایرانی طراحی شد

ساخت دستگاه تعویض خون نوزاد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه تعویض کننده خون نوزاد شدند.
کد خبر: ۳۹۳۶۴۷

به گزارش مهر، دکتر احمد شاه فرهت عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این دستگاه به منظور خارج کردن ماده سمی (بیلی روبین) در زمان زردی نوزادان کاربرد دارد، اظهار داشت: در حال حاضر درمان نوزادان مبتلا به زردی با روش های متفاوتی در دنیا انجام می شود که تقریبا همگی آنها توسط پزشک و با دست کنترل و انجام می شود.

وی وابستگی به انسان و احتمال وقوع خطا، عدم یکنواختی سرعت تزریق و کشیدن خون، احتمال ورود هوا به داخل سیستم از جمله عیوب روش های متداول کنونی دانست و افزود: محققان توانمند مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه پس از اتمام مراحل پژوهشی، پزشکی و مهندسی با تلاش 20 ماهه موفق به طراحی  و ساخت دستگاه تعویض کننده خون نوزاد شدند.

فرهت تصریح کرد:‌ این دستگاه هم اکنون به عنوان نمونه ساخته شده و مراحل تکمیلی برای تولید انبوه آن ادامه دارد و در این دستگاه تمامی پروسه تعویض خون نوزاد  به روش ماشینی انجام می شود.

زردی (ایکتر) در نوزادان جزء مشکلات شایع و مهم طب نوزادان است که 60 درصد نوزادان طبیعی و 80 درصد نوزادان نارس زرد می شوند که نوع برخورد با آن بسته به میزان سطح بیلی روبین خون است. در سطوح پایین بیلی روبین پاتولوژیک با استفاده از فتوتراپی (قراردادن نوزاد در معرض نور) می توان سطح خونی بیلی روبین را به محدوده مناسب و قابل قبول رساند، ولی اگر سطح خونی آن از مقدار مشخصی بیشتر شود، برای خارج ساختن این ماده سمی از بدن، نیاز به تعویض خون است. در صورت عدم انجام و یا به تعویق افتادن این عمل، بیلی روبین در مغز نوزاد رسوب کرده و ایحاد بیماری کرن ایکتروس می کند که یک اختلال عصبی شدید و مادام العمر است.

بنابراین تعویض خون نوزاد اگر به صورت صحیح و در زمان مناسب صورت گیرد می تواند بعنوان یک درمان پیشگیرانه بسیار مفید از ایجاد یک معلولیت و ایجاد مشکلات شخصی، خانوادگی و اجتماعی جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها