امروز بیست‌ و ششمین جشنواره موسیقی فجر، شاهد آخرین اجراهای خود خواهد بود

ارکستر ملی سکوتش را شکست

پنجشنبه و جمعه، سومین و چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان هزاران تماشاگر علاقه‌مندی بود که پای هنرنمایی گروه‌ها و هنرمندان موسیقی ارکسترال، سنتی، نواحی، پاپ و بین‌الملل نشستند. شاه‌بیت اجراهای 2 روز گذشته، برنامه ارکستر ملی بود که پس از 2 سال با رهبری بردیا کیارس روی صحنه آمده بود. در بخش نخست این کنسرت، قطعات «بیژن و منیژه» از حسین دهلوی و «نینوا» ساخته حسین علیزاده نواخته شد و بخش دوم به اجرای قطعات سلام ساخته حسین علیزاده، هفت قطعه کوچک از احمد پژمان، مهتاب‌تر از باران اثر فردین خلعتبری، نغمه خراسانی از اردشیر کامکار، سوگ ساخته فردین خلعتبری، رقصان از حسین علیزاده و آدم ساخته فردین خلعتبری اختصاص یافت که برخی از آنها با صدای پوریا اخواص اجرا شد. در پایان برنامه نیز بر خلاف انتظار مخاطبان و روال چند سال گذشته این ارکستر، به جای سرود ای ایران، قطعه‌ای دیگر نواخته شد که گلایه تماشاگران را در پی آورد.
کد خبر: ۳۸۸۱۵۹

در این میان برخی از حاضران در تالار وحدت معتقد بودند که نوع رهبری کیارس و انجام حرکت های تند و سریع توسط این رهبر جوان نوعی به هم ریختگی را به ارکستر ملی تحمیل کرده و طراوت اجرا را از بین برده است.

ارکستر ملی ایران سال 1323به رهبری روح‌الله خالقی تشکیل شد و پس از انقلاب به همت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رهبری فرهاد فخرالدینی باهدف حفظ موسیقی ایرانی و کشف امکانات موسیقایی فرهنگ‌های مختلف شکل گرفت.

از میان دیگر برنامه‌های روزهای اخیر، باید به دومین کنسرت تکنوازی استادان موسیقی در روز چهارشنبه اشاره کرد. قسمت اول این اجرا به دو نوازی کمانچه هادی منتظری و دف مسعود حبیبی اختصاص داشت که پس از آن بهرام ساعد روی صحنه آمد و قطعاتی از موسیقی ایرانی را در آواز ابوعطا و دستگاه راست پنجگاه با ساز تار اجرا کرد. در ادامه این برنامه، نوبت به حسن ناهید و فربد یداللهی برای اجرای دو نوازی نی و تنبک رسید که این بخش از کنسرت با استقبال و تشویق بیشتر و گرم تر تماشاگران روبه‌رو شد.

کنسرت گروه موسیقی بوشهری «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان که در تالار پر از تماشاگر تئاتر شهر روی صحنه رفت و اجرای ارکستر جام‌جم با رهبری محمد‌میر‌زمانی نیز از دیگر برنامه‌های موفق 2 روز گذشته این جشنواره بود.

امروز در حالی اجراهای جشنواره موسیقی فجر به پایان می‌رسد که برنامه‌های گوناگونی در 9 سالن میزبان این رویداد، روی صحنه می‌رود. در تالار رودکی، گروه‌های تریو رادیون از کشور هلند و کر دفتر موسیقی روی صحنه می‌روند. فرهنگسرای نیاوران میزبان تکنوازی گیتار کلاسیک به نوازندگی فرزین طهرانیان، علیرضا تفقدی و مهرداد پاکباز و اجرای ارکستر مجلسی نیاوران خواهد بود و در سالن اصلی تئاتر شهر گروه موسیقی رومی به اجرای برنامه می‌پردازد.

تالار اندیشه شاهد اجرای گروه موسیقی ارف به سرپرستی مسعود نظر است. در سالن سوره حوزه هنری گروه‌های موسیقی رها و خموش اجرا دارند. در تالار ایوان شمس گروه کر فوژان روی صحنه می‌رود. فرهنگسرای ارسباران میزبان گروه موسیقی آرس نوواست و در برج میلاد کنسرت موسیقی پاپ شهاب رمضان، سهراب پاکزاد و امیر طبری اجرا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها