نقش رنگ در دنیای دایناسورها

تا همین چند ماه پیش تصویری که از دایناسورها در ذهن داشتیم عمدتا بر مبنای حدس و گمان‌هایی بوده است که از روی مطالب علمی و آموزشی به دست می‌آمده‌اند. اما چندی پیش پروفسور مایکل بنتون از دانشگاه بریستول به سراغ استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی رفت تا از آن برای بررسی موشکافانه موهای نوعی دایناسور موسوم به Sinosauropteryx استفاده کند.
کد خبر: ۳۸۶۶۹۵

 این دایناسور گوشتخوار که اندازه‌ای درحدود یک بوقلمون داشته است حدود 125 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده است. وی در این بررسی‌ها به دنبال ملانوزوم این تارها بوده است. ملانوزوم‌ها ساختارهای میکروسکوپیکی هستند که در تلفیق با رنگ دانه‌ها رنگ موهای انسان را موجب می‌شوند. بزرگنمایی‌هایی که با استفاده از این میکروسکوپ صورت گرفت نشان داده است که این تارها به پرهای رنگی مربوط می‌شوند که هر یک به یک رنگ خاص بوده است. این محقق توانسته است در این بررسی‌های میکروسکوپیکی رنگدانه‌های قرمز مایل به قهوه‌ای تا رنگدانه‌های سیاه را مشاهده کند. او می‌گوید: ما اکنون می‌توانیم به صراحت بگوییم که Sinosauropteryx دارای دم نواری شکلی به رنگ سفید و زنجبیلی رنگ بوده‌اند.

در گوشه دیگری از دنیا یعنی در دانشگاه یل، دانشمندان نمونه‌های فسیلی متعلق به دایناسورهایی را مورد بررسی قرار داده‌اند که حدود 150 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده‌اند. این دایناسورها که Anchiornis نام داشته‌اند، موجوداتی در حد و اندازه مرغ بوده‌اند که روی دستان و پاهایشان پرهای بلندی داشته‌اند. دانشمندان این دانشگاه نیز با استفاده از روشی مشابه آنچه که در دانشگاه بریستول و توسط پروفسور مایکل بنتون به کار گرفته شده است متوجه شده‌اند بر روی بدن این دایناسور پرهای قرمز رنگی وجود داشته است که یک دسته پرهای خاکستری رنگ آنها را احاطه کرده بودند. در قسمت دستان این ریزدایناسور نیز پرهای سفید و مشکی وجود داشته است. هر دوی این کشفیات نشان‌دهنده این حقیقت است که در دنیای دایناسورها، رنگ و ترکیب‌های رنگی معنای واقعی داشته است و نباید این موجودات را تنها یک دسته موجودات خاکستری رنگ در نظر گرفت. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این پرها چه نقشی در حیات دایناسورها داشته‌اند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که پرها در کل سه نقش مهم در ادامه حیات این دایناسورها ایفا می‌کرده‌اند که البته پرواز آخرین این موارد به شمار می‌آید. مهم‌ترین تاثیرگذاری این پرها بر حیات دایناسورها، ایجاد لایه‌ای عایق بر روی بدن آنها بوده است تا بدن آنها در برابر تغییرات دمایی محیط اطراف ایمن بماند. اما یک نقش دیگر برای آنها باقی می‌ماند و آن چیزی نیست جز عاملی برای فراری دادن شکارچیان بزرگ‌تر. تلفیق حیرت‌آور برخی رنگ‌ها نظیر سفید و سیاه روی بدن برخی از این دایناسورها موجب می‌شد تا شکارچیان ترس زیادی برای نزدیک شدن به آنها داشته باشند. در برخی دیگر از این دایناسورها، تلفیق رنگ‌های مشکی و قرمز به ایجاد عامل بازدارنده جدی‌تری برای شکارچیان تبدیل می‌شده است. از این رو باید گفت بهتر است رنگ‌ها را نیز وارد دنیای دایناسورها کنیم. در دنیای پیچیده این موجودات عمدتا غول‌پیکر، گونه‌های بسیار کوچکی نیز وجود داشته‌اند که شاید تنها با استفاده از پرهای رنگی خود را از حمله شکارچیان بزرگ‌تر محفوظ نگاه می‌داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها