احمدی‌نژاد و گل توافق کردند حجم مبادلات تهران ـ‌ آنکارا 3 برابر شود

ایران - ترکیه؛ توافق 30 میلیارد دلاری

برنامه‌های رسمی سفر 4 روزه رئیس‌جمهور ترکیه به کشورمان، دیروز صبح با برگزاری مراسم استقبال رسمی از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه آغاز شد. مذاکرات خصوصی، اولین برنامه‌ 2 رئیس‌جمهور بود که پس از انجام مراسم استقبال رسمی، برگزار شد. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد و عبدالله گل، رئیسان جمهوری ایران و ترکیه در این نشست که بیش از 2 ساعت طول کشید با اشاره به نقش و اهمیت دو کشور در معادلات منطقه‌ای و جهانی بر ضرورت افزایش هر چه بیشتر تعاملات و همکاری‌های تهران و آنکارا در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. روسای جمهور 2 کشور بلافاصله پس از این مذاکرات خصوصی در نشستی مطبوعاتی حضور یافتند و در جمع خبرنگاران از توافق دو کشور برای افزایش حجم مبادلات تهران ـ آنکارا از 10 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار در سال خبر دادند. احمدی‌نژاد طی سخنانی در این نشست خبری گفت: حجم روابط تجاری دو کشور در سال گذشته از 10 میلیارد دلار تجاوز کرد و مصمم هستیم با همکاری همه جانبه آن را به مرز 30 میلیارد دلار برسانیم که این حجم، علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی است که در زمینه‌های گوناگون همچون برق و انرژی انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۸۶۱۰۹

وی با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای بسیار خوب ایران و ترکیه اظهار کرد: دیدگاه مشترک و همکاری‌های تهران و آنکارا به نفع صلح، امنیت و توسعه همکاری‌ها در منطقه است.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همکاری‌های تهران و آنکارا و به تبع آن توسعه همکاری‌ها در منطقه، خاورمیانه را به یک قطب بزرگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تبدیل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با اراده قاطعی که امروز برای توسعه همکاری‌های تهران و آنکارا وجود دارد، هیچ مانعی در مسیر رسیدن به سقف 30 میلیارد دلاری مناسبات تجاری وجود ندارد.رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در این مذاکرات، موانعی که در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی و سایر بخش‌ها وجود دارد نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که من و آقای عبدالله گل دستورات لازم را برای رفع این موانع صادر کنیم.احمدی‌نژاد ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهوری ترکیه، ایران را خانه عبدالله گل و همراهان وی توصیف و اظهار کرد: مطمئنا که این سفر گام بلندی در توسعه مناسبات دوجانبه خواهد بود و برنامه فشرده‌ای در این زمینه برای وزرا و مسوولان دو کشور تنظیم شده است.

همکاری‌های تهران و آنکارا در مجامع بین‌المللی، مطلوب است

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری‌های تهران و آنکارا را در مجامع بین‌المللی بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: ایران از حقوق ترکیه در همه مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ترکیه را موفقیت خود می‌داند.وی تاکید کرد: مطمئن هستیم ترکیه نیز از حقوق ملت ایران در تمام مجامع بین‌المللی دفاع می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه از همتای ترکیه‌ای خود به دلیل اتخاذ مواضع مناسب در دفاع از حق مسلم هسته‌ای ایران و مدیریت خوب ترکیه در زمینه برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول به ‌طور ویژه تشکر کرد.

احمدی‌نژاد، مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول را برای دو طرف مذاکره‌کننده و نیز برای دولت ترکیه که بخوبی این مذاکرات را برنامه‌ریزی و مدیریت کرد، همراه با موفقیت دانست.وی با تاکید بر این‌ که برگزاری این مذاکرات در استانبول به تنهایی یک موفقیت محسوب می‌شود، گفت: معنای این امر آن است که کشورهای بزرگ، مستقل و صاحب تمدن نظیر ایران و ترکیه جایگاه بالاتری در مناسبات و معادلات بین‌المللی دارند چرا که مهم‌ترین مساله سیاسی امروز جهان، در نشست استانبول مطرح شد و راه‌های حل و فصل آن مورد بررسی قرار گرفت و ما از این بابت خوشحالیم که این اتفاق بزرگ در استانبول رخ داد.

گل: مرز باثبات و آرامش ایران و ترکیه در جهان بی‌نظیر است

رئیس‌جمهور ترکیه هم از جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان 2 کشور همسایه و برخوردار از تاریخ و تمدن کهن یاد کرد و گفت: مرز مشترک 2 کشور از سال 1930 تاکنون، مرز ثبات و آرامش بوده است و شاید کمتر بتوان مرزی را بین دو کشور در جهان یافت که از این سطح ثبات و آرامش برخوردار باشند.عبدالله گل در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود افزود: در سفر جاری، توسعه همکاری‌های دوجانبه در دستور کار قرار دارد و من به سفر خود به ایران افتخار می‌کنم.

رئیس‌جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: درست است که این مذاکرات دوجانبه محسوب می‌شود، اما درخصوص مسائل منطقه‌ای بویژه خاورمیانه و جهان اسلام نیز گفت‌وگو کردیم و تغییرات ریشه‌ای و اساسی به وجود آمده در منطقه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم.

تحولات جدید خاورمیانه غیرمنتظره نبود

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود، درباره تحولات اخیر منطقه خاورمیانه گفت: تحولات جدید منطقه، خیلی غیرمنتظره محسوب نمی‌شود چرا که در دنیای امروز و با وجود سطح گسترده ارتباطات، نمی‌توان موضوعی را از مردم پنهان کرد و مردم از زوایای همه موضوعات مطلع هستند.

وی با اشاره به سخنرانی خود در نشست کنفرانس اسلامی در سال 2003 در تهران، گفت: در این نشست، این موضوع را بدون این ‌که هیچ کشور خاصی را مد نظر قرار دهم، مورد تاکید قرار دادم که همه دولت‌های منطقه باید ارزیابی دقیقی از درون کشور خود داشته باشند و خواسته‌های ملت‌هایشان را مورد توجه قرار دهند.

عبدالله گل افزود: آن زمان اعلام کردم که کشورهای اسلامی باید اصلاحات سیاسی ـ اقتصادی را همسو با خواسته‌های ملت‌هایشان در دستور کار قرار دهند، لذا وقتی که رهبران و روسای کشورها به خواسته‌های ملت‌هایشان توجه نمی‌کنند، مردم خود برای تحقق خواسته‌هایشان وارد عمل می‌شوند. رئیس‌جمهور ترکیه قرار است امروز به همراه هیات‌ ترکیه‌ای به اصفهان سفر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها