افزایش استفاده از مخدر شیشه

مصرف کراک در ایران کاهش یافت

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد تهران گفت: با توجه به اطلاع رسانی انجام ‌شده در کشور مصرف کراک (هروئین) رو به افول است و به جای آن مصرف شیشه رو به افزایش است.
کد خبر: ۳۸۵۴۳۴

محمد اسماعیل علیپور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در رابطه با کراک آنچه که امروز در کشور به عنوان کراک هروئین شناخته شده است در گذشته به صورت کراک کوکائین بود و به آن سنگ کوکائین گفته می‌شد که ماده خطرناکی محسوب می‌شد.

وی افزود: زمانی که کراک در کشور قاچاق شد متخصصان متوجه شدند که کراک از کوکائین نیست و به جای آن هروئین غنی‌شده بود. این موضوع توطئه‌ بزرگی بود چرا که هروئین در کشور ما به عنوان یک ماده مخدر خطرناک شناخته می‌شد و حتی خیلی از معتادان قدیمی تریاکی از اسم هروئین هراس داشتند.

علیپور تصریح کرد: وقتی که هروئین به عنوان کراک وارد ایران شد قبح اسم هروئین شکسته شد و بسیاری از معتادان از آن استفاده کردند.

وی اضافه کرد: الگوی مصرف اعتیاد کشور قبلاً 20 درصد هروئین و 80 درصد تریاک بود اما در چند سال گذشته که کراک وارد بازار شد این تناسب تغییر کرد و آمار مصرف کنندگان هروئین بالا رفت.

این کارشنان اعتیاد تصریح کرد: در برخی مقاطع آمار مصرف کنندگان کراک از تریاک هم بالاتر رفت اما خوشبختانه با توجه به اطلاع‌رسانی که آغاز شد و البته دیر شروع شد و به همراه آن ساماندهی برنامه درمانی با متادون موجب شد که مصرف کراک رو به افول رود و شاهد هستیم مصرف کنندگان بیشتر به سمت تریاک می‌روند تا کراک.

وی افزود: در بین مواد افیونی موج مصرف کراک رو به کاهش است و باید در نظر داشت مانند هروئین و تریاک درمان نگهدارنده با متادون روی معتادان به کراک موثر است. ولی باید در نظر داشت که کراک یک ماده خطرناک است و گاهی اوقات فردی با یک سال مصرف کراک باید چندین سال طول درمان را طی کند.

علیپور گفت: با توجه به اینکه قدرت اثر کرات از هروئین بالاتر است اگر فردی آن را تنقیح کند به شدت در معرض اوردوز و مرگ قرار می‌گیرد و مصرف آن را به شدت بالا می‌برد و نهایتاً برخی عوارض پزشکی مانند تخریب بافت عضلانی ایجاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها