تغذیه و تناسب اندام

کاهش وزن با مصرف لبنیات

درست است که شیر و پنیر در رژیم غذایی سهم قابل توجهی از چربی و کالری را به خود اختصاص می‌دهند، با این حال مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از کلسیم دارند، موفقیت بیشتری در از دست دادن وزن دارند. همه شما کلسیم را به عنوان یک ماده معدنی مهم در حفظ تراکم و سختی استخوان‌ها می‌شناسید که در مواد لبنی به میزان خوبی وجود دارد و لبنیات را به غذای استخوان‌ها مشهور کرده است و تا به حال توصیه‌های زیادی برای مصرف لبنیات برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان شنیده‌اید؛ اما شاید تا به حال از نقش موثر لبنیات در کاهش وزن بی‌اطلاع بوده‌اید.
کد خبر: ۳۸۵۲۹۶

یکی از گروه‌های مهم غذایی که باید روزانه مصرف کنیم، لبنیات است. لبنیات منبع خوبی از پروتئین و همچنین حاوی روی و برخی ویتامین‌های گروه ب است و منبع اصلی کسب کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان‌هایی قوی و محکم به شمار می‌آید. امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند لبنیات نه‌تنها از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و در برقراری سلامت عمومی بدن موثر است؛ بلکه نقش موثری در تجزیه چربی‌های بدن و کاهش وزن دارد.

همچنین محققان دریافته‌اند که کودکانی که به طور مرتب شیر می‌نوشند، نسبت به کودکان دیگری که کمتر شیر می‌خورند، توده بدنی کمتری دارند و کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. به همین دلیل در خانواده‌هایی که همواره در رژیم غذایی روزانه‌شان، محصولات لبنی مانند شیر و ماست و... به طور مرتب مصرف می‌کنند، معمولا از تناسب اندام خوبی برخوردارند.

محققان ابتدا تصور می‌کردند کلسیم موجود در مواد لبنی است که باعث کاهش وزن می‌شود؛ اما با وجود آن‌که کلسیم با تجزیه چربی بدن در سلول‌های چربی به کاهش وزن کمک می‌کند، محققان دریافتند که دیگر ترکیبات محصولات لبنی مانند پروتئین موجود در آب پنیر، لینولئیک اسید گونژوگه و برخی آمینواسیدهای دیگر موجود در لبنیات نیز در کاهش وزن نقش موثر ایفا می‌کنند. آنها معتقدند که اشکال دارویی کلسیم علاوه بر بالا بردن ریسک سنگ کلیه و سنگ‌های صفراوی، نقش موثری را در کاهش وزن ندارند.

محصول لبنی مناسب برای لاغر شدن

اگر می‌خواهید به منظور از دست دادن وزن، لبنیات مصرف کنید، انتخاب محصولات لبنی تا حدودی برای شما محدود می‌شود؛ زیرا چربی موجود در لبنیات می‌تواند همه نقشه‌های شما را برای کاهش وزن نقش بر آب کند.

شیر و ماست کم‌چرب برای این منظور مناسب هستند. پنیرها غالبا از چربی بیشتری برخوردارند؛ اما حذف پنیر از رژیم غذایی هم به صلاح نیست. مصرف پنیرهای سخت مانند پنیر چدار مناسب است. پنیر فتا و پنیر بز نیز نسبتا چربی کمتری دارند. در هر حال می‌توانید به اندازه یک قوطی کبریت پنیر را بدون نگرانی روزانه بخورید و حداقل یک لیوان شیر کم‌چرب و نیز یک پیاله ماست کم‌چرب در رژیم روزانه خود بگنجانید و منتظر نتایج چشمگیر آن در درازمدت باشید.

دکتر شیرین فرجی‌گودرزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها