گزارش سی.ان.ان

طنطاوی در نگاهی کوتاه

محمد حسین طنطاوی، معاون نخست وزیر مصر‌، وزیر دفاع و فرمانده نیروی‌های مسلح است که در غرب زیاد شناخته شده نبوده و مشخص نیست که وی قصد دارد در شرایطی که هم اکنون مسئول دولت است، ‌چگونه ارتش مصر را هدایت کند.
کد خبر: ۳۸۵۲۰۶

به گزارش ایسنا، ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا می گوید طنطاوی را می‌شناسد و در پنتاگون با وی همکاری کرده است .

وی در گفت وگو با شبکه سی ان ان اظهار کرد: حال این سوال پیش می آید که آیا قرار است وی در سمت رییس ارتش باقی بماند ویا آن را به شخص دیگری واگذار کند.

طنطاوی که لقب "فرمانده میدان" را دارد در سال 1956 اولین ماموریت نظامی خود را دریافت کرد. وی در 31 اکتبر سال 1935 متولد شد؛ در جنگ سال 1956 مصر علیه بریتانیا، فرانسه و رژیم اسراییل شرکت داشت.

وی همچنین در جنگ مصر و رژیم اسراییل بین سالهای 1967 و 1973 حضور داشت.

حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر در روزهای نخستین اعتراضات مردم علیه دولت وی طنطاوی را به سمت معاون نخست وزیر منصوب کرد.

محمد حسین طنطاوی از سال 1991 در سمت وزیر دفاع مصر مشغول به کار شد و جزو یکی از تصمیم گیرندگان مهم به شمار می‌رفت.

بر استناد آمار یک وب سایت گروه تحلیل گر ارتش‌، طی دوران تصدی وی در این سمت‌، آمادگی تاکتیکی و عملیاتی نیروهای مسلح مصر به انحطاط کشیده شد.

در اسناد منتشر شده از سوی سایت افشاگر ویکی لیکس در خصوص رابطه مبارک با طنطاوی و دیدگاه سایر مقام‌های ارتش مصر در خصوص وی اطلاعاتی منتشر شد.

در یک سری از اسناد آمده است که وی علنا از سوی افسران سطح متوسط در کلوب‌های قاهره به ریشخند گرفته می‌شد. این افسران وی را "بی لیاقت" و "سگ مبارک" می نامیدند.

طبق این اسناد طنطاوی همواره از تمرکز قدرت در مصر حمایت کرده است و شدیدا با آزادی فکری و اصلاحات سیاسی و اقتصادی مخالف بوده است.

طبق اسناد ویکی لیکس طنطاوی با کنترل گروه‌هایی همانند اخوان المسلمین توسط ارتش تمایل نشان داد. طبق ارزیابی نهایی، ویکی لیکس در خصوص طنطاوی به دیپلمات‌ها هشدار می‌دهد‌ آماده رویارویی با مردی مسن باشند که مخالف هرگونه تغییر است. وی و مبارک تا آخرین لحظه برای ثبات رژیم و حفظ وضعیت فعلی تلاش کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها