سوسه دوستانه

افشین قطبی به قول‌هایی که به ملت ایران داده عمل نکرد و پس از ناکامی در جام ملت‌های آسیا در قطر، به ژاپن رفت تا هدایت تیم جدیدش یعنی شیمیزو اسپالز را برعهده گیرد.حالا قطبی در فوتبال ملی ما سمتی ندارد و به قول خودش زندگی جدیدی را در ژاپن شروع کرده است؛ اما مربی با مشخصات افشین قطبی چه تاثیری در فوتبال ما داشت؟ مردی که می‌گویند فرهنگ جدیدی را وارد فوتبال ما کرد، آیا به آن اندازه که مردم می‌گویند، روی فوتبال ایران تاثیرگذار بود؟ مردی که به قول برخی از فوتبالی ها امپراطور قول بود و نتوانست به قول و وعده اش وفا کند.برای رسیدن به جواب این سوال سراغ هنرمندان رفتیم تا نظر آنها را در این رابطه جویا شویم.
کد خبر: ۳۸۴۸۳۷

عارف لرستانی: آقای قطبی به اندازه دانش خودش روی فوتبال ما تاثیر داشت، اما دانش قطبی به تنهایی کافی نبود. هنوز هم در استادیوم‌های 40 سال قبل بازی می‌کنیم و انتظار داریم قطبی تاثیرگذار باشد. در چنین شرایطی قطبی چه کار کند؟ من چون عضو تیم فوتبال هنرمندان هستم، در همه زمین‌های ایران بازی کرده‌ام و فقط ورزشگاه آزادی است که چمن خوبی دارد و در حد استاندارد است. در چنین وضعیتی چه انتظاری از قطبی داریم؟ حالا قطبی هر چقدر خوب، ماه، جیگر و آخر مربیان دنیا باشد، چه کاری می‌تواند برای فوتبال ما انجام دهد؟ ما نه مدیریت خوب، نه استادیوم‌های خوب و نه پول خوب هزینه می‌کنیم و انتظار موفقیت هم داریم.

ما خیلی از مسائل و مشکلات خودمان را حل نکرده‌ایم و انتظار نتیجه گرفتن هم داریم. قطبی به اندازه خودش تاثیر داشت، اما ما به اندازه کره‌جنوبی، ژاپن و حتی قطر هم هزینه نمی‌کنیم و انتظار داریم قهرمان آسیا شویم. در این شرایط کارمان هیچ نتیجه‌ای ندارد. آقای قطبی به لحاظ شخصیتی بسیار مودب و متین بود و چند بار با هم برخورد داشتیم که خیلی دوست‌داشتنی‌بود، اما دوست داشتنی بودن کافی نیست، چون فوتبال ما خیلی کمبود دارد و اگر روزی کره جنوبی و ژاپن را ببریم، فقط یک اتفاق است و روی هنر و خلاقیت بازیکنان ایرانی است. تا زمانی که استادیوم مدرن نداریم، نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم. من کرمانشاهی هستم و از وقتی که یادم هست، شهر ما یک استادیوم داشته و هنوز هم همان استادیوم را دارد.

نباید انتظار موفقیت داشته باشیم. نباید انتظار داشته باشیم که قطبی با هر شخصیتی کاری برای فوتبال ما کند. برخی از مسوولان ما فقط بلدند آمار بدهند که چه کارهایی کرده‌اند، اما خروجی این کارها چه بوده است؟ می شود گفت : فقط آمار می‌دهند و در نهایت نتیجه نمی‌گیریم.

البته شخصیت قطبی روی فوتبال ما تاثیر گذاشت چون فرهنگ خاصی را با خودش به فوتبال ایران آورد و حاشیه و جنجال را کم کرد، چون قطبی واقعا آدم مهربانی بود و با خودش به فوتبال ما لطافت آورد. قطبی خیلی جیگر بود و واقعا دوست‌داشتنی بود.

نگار فروزنده:من مصاحبه‌های آقای قطبی را شنیده و خوانده‌ام و به نظرم ایشان آدم بسیار فرهیخته، مودب و باشخصیتی بود و می‌توانست موج جدیدی به لحاظ رفتاری و شخصیتی در فوتبالیست‌های ما ایجاد کند و الگوی خیلی‌خیلی خوبی برای اهالی فوتبال و بخصوص فوتبالیست‌های ما باشد.

امیدوارم بازیکنان فوتبال ما در این مدت که آقای قطبی در فوتبال ما مشغول به کار بودند، نهایت استفاده از ایشان را برده باشند؛خصوصا حضور قطبی را در تیم ملی دوست داشتم، چون یک ایرانی بود و خیلی خوب صحبت می‌کرد و کاراکتر خاص و متفاوتی داشت و امیدوارم که تاثیری روی فوتبالیست‌ها و فضای حاکم بر فوتبال ما گذاشته باشد. من در این مدت هرگز ایشان را از نزدیک ندیدم، اما چیزی که از دور دیدم و شناختی که به دست آوردم، این بود که ایشان شخصیت بالایی داشت و به نظرم خیلی فرهیخته و فهمیده بود.اما اینها برای موفقیت کافی نیست.

فوتبال ما به یک چیزهایی واقعا نیاز دارد،شاید به یک انگیزه جدید برای حرکتی تازه و نو احتیاج داشته باشد تا مردم را دنبال خودش بکشاند. آدم‌هایی مثل قطبی می‌توانند این نیاز باشند که به لحاظ شخصیتی فوتبالیست‌های ما را بالا ببرند یا مربیانی که به لحاظ تکنیکی و فنی به فوتبال ما کمک‌ کنند و سطح کار فوتبالیست‌های ما را ارتقا دهند. فوتبال ما نیاز به پیشرفت دارد و برای این پیشرفت باید آدم‌های معقول و موجه داشته باشیم؛ به هر حال امثال قطبی می‌توانند روی فوتبال ما تاثیر مستقیم داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها