علی ‌رغم دستور حسنی مبارک برای اجرای یک رشته اصلاحات، انبوه مخالفان روز سه‌شنبه 8 فوریه در میدان تحریر تجمع کردند و خواستار کناره‌گیری وی شدند.
کد خبر: ۳۸۴۴۰۵

صدها هزار معترض مصری در میدان تحریر کماکان به تظاهرات خود ادامه می دهند و بر درخواست خود برای کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر از قدرت پافشاری می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که جمعیت زیادی در میدان حضور دارند و صدها هزار تن هم در اطراف میدان مستقر شده اند.

خیابان های اطراف و پل های منتهی به میدان تحریر در حاشیه رود نیل هم کاملا سرشار از جمعیتی بوده که خواهان پیوستن به مخالفان هستند.

فضای حاکم در این میدان آرام گزارش شده و حضور انبوه جمعیت در میدان تحریر نشان می دهد که جنبش اعتراضی مصر به پایان نرسیده است.

اعتراض ها در مصر در حالی ادامه دارند که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر فرمان تشکیل کمیته ویژه ای را داده که به بررسی اصلاحات در قانون اساسی مصر خواهد پرداخت.

این کمیته ویژه، تا قبل از برگزاری انتخابات مصر در سال جاری میلادی، پیشنهادات مربوط به اصلاح قانون اساسی را ارائه خواهد کرد.

تشکیل این کمیته یکی از مواردی بود که گفته می شد در مذاکرات نمایندگان مخالفان دولت مصر با معاون رئیس جمهوری این کشور مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه 8 فوریه صدهاهزار نفر از مردم مصر از فراخوان نیروهای اپوزیسیون پیروی کردند و از سراسر کشور راهی پایتخت شدند. یک زن معلم اهل قاهره که در میدان تحریر حضور داشت گفت: «الان حس می‌کنم که دیگر نباید ترس داشت».

انبوه جمعیت در میدان تحریر این همایش را به یک جشن ملی تبدیل کرده بود. والدین با فرزندان خود آمده و کودکان را بر دوش خود نشانده بودند. دستفروشان و مراکز خیریه شیرینی می‌فروختند و تقسیم می‌کردند. در هر گوشه‌ میدان پرچم مصر به فروش می‌رسید.

این مرد کله‌شق است

هدف از این بزرگترین همایش از زمان ناآرامی‌ها بدین سو روشن است: کناره‌گیری حسنی مبارک. یک مرد شرکت کننده در تجمع که بیش از هفتاد سال دارد، می‌گوید: «این آدم کله‌شق است!»

از قرار معلوم مبارک باید همچنان بر روی مقاومت شدید شهروندان مصری برای کناره‌گیری‌اش حساب کند. از بعدازظهر سه‌شنبه گروه گروه بر انبوه مردم در میدان تحریر افزوده می‌شد.

کنترل و نظارت ارتش به هیچ وجه مسئله‌ساز نبود. هیچکس نمی‌خواهد که هواداران مبارک مسلحانه وارد این اجتماع عظیم صلح‌آمیز شوند.

مردم برای روز جمعه 11 فوریه به همایش دیگری فراخوانده شده‌اند. تظاهرکنندگان می‌خواهند مقاومت خود را در برابر مقاومت حسنی مبارک ثابت کنند. ولی برای برخی شهروندان مصری این مقاومت گران تمام می‌شود. باید در نظر گرفت که 40 درصد مردم با درآمدی کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند. از این رو این بخش از مردم راهی جز تأمین معاش روزانه‌ خود ندارند.

وعده‌های مبارک

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر روز سه‌شنبه 8 فوریه با امضای متن یک فرمان، کمیسیونی را برای بازبینی قانون اساسی تعیین کرد. این خبر از سوی عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور اعلام شد. نمایندگان اپوزیسیون و دولت در مذاکراتی که روز یکشنبه 6 فوریه داشتند، بر سر این کمیسیون به توافق رسیده بودند.

حسنی مبارک چند روز پیش اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر نه خود وی و نه پسرش کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهند شد. مبارک گفته بود که دو ماده ‌76 و 77 قانون اساسی اصلاح خواهند شد. در این مواد قانون اساسی موانع متعددی برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مخالفان در نظر گرفته شده و  رئیس‌جمهور می‌تواند بدون محدودیت دوره‌ای ، خود را مجددا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی کند.

نشانه‌ای دیگر از نرمش حسنی مبارک، تعیین کمیسیونی برای تحقیق در مورد خشونت‌های اخیر علیه تظاهرکنندگان بوده است. در دستورالعمل مبارک آمده که این کمیسیون باید «خشونت اسفناک و غیرقابل پذیرش» روز چهارشنبه‌ گذشته در میدان تحریر را که «قربانیان بی‌گناهی در میان تظاهرکنندگان» برجای گذارد، مورد رسیدگی قرار دهد.

سلیمان خواهان انتقال زمان‌بندی شده‌ قدرت

از سوی دیگر مبارک خواهان ادامه‌ مذاکرات دولت با نمایندگان اپوزیسیون شده که از روز یکشنبه 6 فوریه آغاز شده‌است. عمر سلیمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که قرار است «یک برنامه‌ زمان‌بندی‌شده برای انتقال مسالمت‌آمیز و سازمان‌یافته‌ قدرت در چارچوب قانون اساسی» صورت گیرد.

احمد شفیق، نخست‌وزیر مصر روز دوشنبه 7 فوریه پس از جلسه‌ هیئت دولت جدید اعلام کرد که از اول ماه آوریل حقوق کارمندان دولت و حقوق بازنشستگی به میزان 15 درصد افزایش خواهد یافت.

رابرت گیتس رویکرد ارتش مصر را ستود

وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس روز سه‌شنبه به خاطر برخورد مسئولانه، نمونه‌ و خویشتندارانه رویکرد ارتش مصر را در رابطه با ناآرامی‌های اخیر مورد ستایش قرار داد. وی دولت مصر را فراخواند تا به سیاست اصلاحات خود ادامه دهد.

پنهان‌سازی آمار واقعی کشته‌شدگان

بر اساس اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در جریان اعتراض‌های ضددولتی در مصر، نزدیک به 300 نفر جان خود را از دست داده اند، اما به نظر می رسد مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در مصر سعی کرده‌اند واقعیت را درباره وسعت و میزان تلفات پنهان کنند.

یک سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر گفته است که مسئولان بیمارستان‌های مصر تحت فشار بوده‌اند تا تعداد تلفات را کمتر از میزان واقعی نشان دهند، چون بیم آن می‌رفته که در صورت اعلام تعداد واقعی کشته‌شدگان، اعتراض‌ها شدت بیشتری پیدا کنند.

هبه مرایف، از پژوهشگران دیده‌بان حقوق بشر گفته است که بیشترین آمار تلفات در جریان اعتراض‌های اخیر در مصر، متعلق به روزهای جمعه و شنبه (28 و 29 ژانویه) بوده است و بیشتر کشته‌شدگان هم بر اثر اصابت مستقیم گلوله جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته خانم مرایف، "شلیک گلوله‌های گاز اشک آور از فاصله نزدیک" علت مرگ تعدادی از معترضان بوده است؛ به این ترتیب که "نیروهای پلیس به جای شلیک این نوع گلوله‌ها به هوا، آنها را مستقیم به داخل جمعیت معترضان شلیک کرده‌اند."

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که اطلاعات مربوط به تعداد تلفات در جریان اعتراض‌های اخیر مصر را با بررسی و جمع‌آوری تدریجی از غسالخانه های قاهره، اسکندریه و سوئز به دست آورده است.

عمرسلیمان، گزینه مناسب اسرائیل

بر اساس مدارکی که به تازگی توسط سایت ویکی‌لیکس و در روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف منتشر شده است، در یکی از پیام‌هایی که بین دیپلمات‌های آمریکایی ردوبدل شده، آمده است که دولت اسرائیل، عمر سلیمان، معاون جدید رئیس جمهوری مصر را گزینه مناسبی برای جایگزینی حسنی مبارک می‌داند.

در این پیام که در سال 2008 میلادی ارسال شده، به نقل از یک مقام رسمی آمریکا آمده است که دولت اسرائیل، با دورنمای این‌که عمر سلیمان رهبر آینده مصر شود، مشکلی ندارد.

همچنین در این مدارک که بعد از مذاکرات نمایندگان دولت‌های اسرائیل و مصر تنظیم شده‌اند، به نقل از یکی از مقامات رسمی اسرائیل آمده است که اعضای هیات اسرائیلی از ظاهر سالخورده و سخنرانی بریده بریده حسنی مبارک شگفت زده شده بودند.


دویچه وله - بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها