در هفته‌های اخیر مصر شاهد خیزش بزرگ مردم در برابر 30 سال حاکمیت مبارک می‌باشد. هر چند که دولت مبارک با استفاده از ابزارهای سرکوب داخلی و حمایت‌های خارجی همچنان به دنبال حفظ قدرت می‌باشد اما مردم مصر همچنان بر ادامه انقلاب خویش تا سرنگونی دولت مبارک تاکید دارند.
کد خبر: ۳۸۳۶۶۴

البته خواست مردم صرفا سرنگونی مبارک نمی‌باشد بلکه آنها حذف نزدیکان وی و تشکیل دولتی مستقل از وابستگی به آمریکا و صهیونیست‌ها را خواستار می‌باشند.

بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند که مردم مصر به دنبال دولتی اسلامی هستند که عزت را به آنان بازگرداند.

در کنار دلایل و عوامل تاثیرگذار بر انقلاب مردم مصر ، یک نکته اساسی قابل توجه است و آن نقش غزه و پایداری ملت فلسطین در برابر آمریکا و صهیونیست‌ها در به حرکت در آمدن حرکت مردمی مصر است.

بررسی تاریخ مصر نشان می‌دهد که مردم این کشور همواره از حامیان مقاومت و مخالفان رژیم صهیونیستی بوده‌اند. آنها خود را پرچمدار مبارزه با نظام سلطه و رژیم اشغالگر قدس می‌دانستند اما در دوران انور سادات و سپس مبارک این روند به کلی تغییر کرد. سازش کاری این قاهره با آمریکا و صهیونیست‌ها بویژه در 30 سال زمامداری مبارک حقارتی سنگین را برای مردم مصر به همراه داشت.

هر چند که ناظران سیاسی از تاثیر سرنگونی مبارک بر آینده فلسطین سخن می‌گویند اما پیش از آن می‌توان گفت که این ایستادگی فلسطینی‌ها و شرایط حاکم بر غزه بوده که تاثیر بسیاری بر قیام مردمی مصر داشته و آنها را برای تغییر دولت مبارک به حرکت واداشته است.

تحولات غزه دو تاثیر اساسی را بر قیام مردم مصر داشته است.

اولا مشارکت مبارک در محاصره 5/1 میلیون فلسطینی تخریب بیشتر جایگاه مصر در منطقه و جهان را به همراه داشت که برای مردم مصر بسیار دردناک و اسفناک بود بویژه اینکه جامعه جهانی در مسیر حمایت از مقاومت حرکت می‌کرد و مصری که زمانی سردمدار این حرکت در مسیری مخالف و در جهت منافع صهیونیست‌ها بود.

ثانیا، مقاومت مردم غزه در برابر تحریم و حملات صهیونیست‌ها به مردم مصر آموخت که با اتحاد می‌توان در برابر دشمن ایستاد و به عزت و بزرگی رسید.

بر این اساس می‌توان گفت که تحولات غزه بویژه پایداری فلسطینی‌ها و نیز حقارتی که مبارک به دلیل همراهی با صهیونیست‌ها در محاصره این منطقه به مردم مصر تحمیل کرد، از عوامل تاثیرگذار در انقلاب مردم مصر می‌باشد چنانکه امروز مشاهده می‌شود که اصلی ترین شعار مردم مصر و اردن پیوستن به جرگه مقاومت و پایان دادن به حکومت دولتمردانی است که با صهیونیست‌ها و آمریکا همکاری دارند.

لذا باید گفت که غزه امروز الگویی برای ملتهای عربی است چنانکه در سایر نقاط جهان نیز مقاومت به الگویی برای ملتهای آزادی خواه برای مقابله با نظام سلطه مبدل شده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها