رکوردشکنی در دنیای خودروهای خورشیدی

رکورد سرعت در دنیای خودروهای خورشیدی شکسته شد. این خبر آنقدر هیجان‌انگیز است که تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات علمی جهان در هفته گذشته بود. نکته‌ای که بیش از پیش بر این هیجان می‌افزاید این است که در یک دهه گذشته تلاش دانشمندان در گوشه و کنار در زمینه طراحی و ساخت نسل جدید و متفاوتی از خودروهای خورشیدی افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که دیگر صحبت از سرعت‌های کم 20 یا 30 کیلومتر بر ساعت نیست. این تلاش‌ها خود زمینه‌ساز شکل‌گیری یک رقابت دیدنی میان دانشمندان پیشرو در این عرصه شده است و اکنون به نظر می‌رسد Sunswift Ivy و طراحان آن از دانشگاه نیو ساوت ولز در صدر این رقابت دیدنی قرار داشته باشند.
کد خبر: ۳۸۱۴۸۱

طراحان این خودروی خورشیدی مدعی هستند که محصول آنها سریع‌ترین خودروی برقی جهان است و توانسته تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد. این خودرو بارها مورد آزمایش قرار گرفته که در یکی از این موارد سرعت چشمگیر 88 کیلومتر و 738 متر بر ساعت برای آن به دست آمده است. این سرعت اکنون در کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز به ثبت رسیده است. این رکوردگیری هفتم ژانویه یعنی همین چند هفته پیش در یکی از پایگاه‌های هوایی واقع در استرالیا صورت گرفته است. رکورد قبلی سریع‌ترین خودروی خورشیدی جهان متعلق به خودرویی بوده است که حداکثر سرعت آن 10 کیلومتر بر ساعت کمتر از Sunswift Ivy بوده است. گروهی از دانشجویان ماجراجوی دانشگاه نیو ساوت ولز این خودروی خورشیدی را طراحی کرده‌اند و در مقایسه با بسیاری از خودروهای خورشیدی که به عنوان مدل ارائه شده‌اند تفاوت‌های بارزی دارد، هر چند باید پذیرفت که خودروهای خورشیدی به دلیل ساختار خاصی که دارند و باید نقاط قابل توجهی از آن را برای نصب صفحات خورشیدی در نظر گرفت با خودروهای عادی تفاوت‌های زیادی دارند. این خودرو استثنایی یک سیستم حرکتی ـ خورشیدی سه چرخه است که در طراحی و ساخت بدنه آن ابتکار عمل چشمگیری صورت گرفته است. این بدنه از فیبر کربنی ساخته شده است تا بیش از هر چیزی وزن خودرو عامل بازدارنده‌ای در حرکت سریع آن نداشته باشد. موتور خودرو 1800 واتی است و صفحات خورشیدی که در بدنه آن جاسازی شده است 1200 وات انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. در ساخت این خودرو تلاش شده تا در حد امکان وزن قطعات مختلف به کار گرفته شده در آن پایین باشد. باتری در خودروهای خورشیدی و برقی همواره یکی از سنگین‌ترین بخش‌هاست اما در این خودرو وزن باتری تنها 75‌/‌24 کیلوگرم است. این باتری از نوع پلیمر یون لیتیومی است و گفته می‌شود برای طراحی آن حداقل یک سال زمان صرف شده است. البته همچون بسیاری از رکوردگیری‌هایی که تاکنون درخصوص خودروهای خورشیدی مبتنی بر سلول‌های خورشیدی انجام شده است، در حین آزمایش خودرو باتری از آن جدا شده بود تا وزن خودرو باز هم کاهش یابد. انتخاب راننده برای این خودرو در برنامه رکوردگیری نیز در نوع خود جالب توجه بوده است. از زمانی که کار ساخت خودرو به پایان رسیده بود بارها به وسیله دانشجویانی که آن را طراحی کرده بودند به حرکت در آمده بود اما زمانی که صحبت از رکوردگیری به میان می‌آید قضیه فرق می‌کند. طراحان این خودرو به سراغ بارتون ماور و کریگ دیویس از شرکت عملیات‌های اروپایی تسلا رفتند. رانندگانی که در این شرکت تحقیقاتی کار می‌کنند تبحر خاصی در رانندگی با خودروهای الکتریکی دارند و به عبارت دیگر می‌توان گفت تخصص اصلی آنها رانندگی با چنین خودروهایی است. روزی که این رکوردگیری انجام شد هیجان خاصی بر طراحان خودرو و حتی رانندگان حرفه‌ای که برای این کار استخدام شده بودند، حکمفرما بود. نکته جالب توجه این بود که رکوردگیری در ساعت 10 و 32 دقیقه انجام شد و این در حالی بود که خورشید هنوز به زاویه اوج تابش خود به زمین نرسیده بود. از این رو طراحان خودرو نیز تصور نمی‌کردند ثبت این رکورد در ساعات اولیه روز صورت گیرد اما بخت با آنها یار بود و همه چیز نه تنها بر طبق برنامه بلکه جلوتر از آن نیز پیش رفت.

طراحان این خودروی خورشیدی مدعی هستند که محصول آنها سریع‌ترین خودروی برقی جهان است و توانسته تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد

همچون بسیاری از فناوری‌های نوینی که ارائه می‌شود، دستیابی به رکوردهای بالاتر با استفاده از این خودرو برنامه بعدی این دانشجویان جوان است. آنها می‌گویند که می‌توانند حتی به رکورد بیش از 90 کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کنند. در همان روزی که آنها این رکوردگیری را انجام دادند قرار بود چند ساعت بعد باز هم رکوردگیری به عمل آید با این حال بارش باران و پنهان شدن خورشید در زیر لایه‌های ابر آنها را از انجام این کار بازداشت.

ماور، یکی از رانندگان حرفه‌ای که برای ثبت این رکورد استخدام شده بود پس از این برنامه دیدنی گفت: خودرو حرکت بسیار خوبی داشت و می‌توانم بگویم که کنترل خوبی نیز بر آن داشتم، هر چند در ابتدای سرعت‌گیری و زمانی که دماغه خودرو به هوا برخاست دانشجویان پروژه به شدت نگران و مضطرب شدند. در کنار چشمان مملو از هیجان و اضطراب طراحان خودرو، نمایندگان کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز حضور داشتند که در نهایت رکوردشکنی صورت گرفته را تایید کردند. رکورد قبلی که در این زمینه به ثبت رسیده بود به خودروی Sunraycer ساخت شرکت جنرال موتورز مربوط می‌شد که در سال 1987 به دست آمده بود. 78 کیلومتر بر ساعت رکوردی بود که اکنون پس از 24 سال شکسته شده است. خودروی Sunswift Ivy پیش از این نیز مورد آزمایش‌های جدی قرار گرفته بود که مهم‌ترین آن به سال 2009 مربوط می‌شود. در آن سال این خودرو مسیر 3 هزار کیلومتری داروین تا آدلاید در استرالیا را طی کرد و در بخش مربوط به خود نیز به عنوان برنده نهایی معرفی شد. موفقیتی که دانشجویان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا از بابت طراحی این خودرو به دست آورده‌اند راه را برای طراحی و ساخت خودروهای خورشیدی کاربردی‌تر باز کرده است. تا دو دهه پیش کمتر کسی تصور می‌کرد روزی فرا برسد که خودروهای خورشیدی با حداکثر سرعت نزدیک به 90 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند آن هم زمانی که خورشید به زاویه اوج تابش خود بر زمین نرسیده باشد. طراحی این خودرو بر مبنای اصول نوین و پیشرفته طراحی خودروهای فوق آیرودینامیکی صورت گرفته است. این خودرو در حین حرکت با سرعت بالا، کمترین اصطکاک ممکن را با جریان هوای مقابل خود دارد. البته به نظر می‌رسد این خودرو عمدتا راه را برای طراحی و ساخت نسل آتی خودروهای خورشیدی سرعتی (مخصوص رقابت‌های سرعت) باز کند و با توجه به ساختار کلی که دارد بعید است به عنوان پلت فورم خودروهای خورشیدی درون شهری مد نظر قرار گیرد. طراحان این خودرو در نظر دارند تا در فازهای بعدی این پروژه باز هم در حدامکان از وزن خودرو کاسته تا به رکوردهای بهتری در بخش سرعت دست یابند. البته این چشم‌انداز صرفا با تکیه بر تازه‌ترین دستاوردهای صورت گرفته در زمینه علم مواد محقق خواهد شد.

مترجم: محمدرضا مصلحی

منابع: Gizmodo / wired

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها