نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : تامین سوخت راکتور تهران که داروی هزاران بیمار را تامین می کند ؛ کاری بشردوستانه است که غرب نباید در قبال آن تقابل را انتخاب کند.
کد خبر: ۳۸۰۹۵۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، "علی اصغر سلطانیه" در نشستی با حضور بیش از 100 خبرنگار در مسکو گفت: برای تشریح ابعاد فنی ؛ حقوقی و سیاسی فعالیت صلح آمیز هسته ایران و روشن کردن افکار عمومی روسیه به دور از تبلیغات رسانه های غربی به مسکو آمده ام.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغات رسانه های غربی درباره تاثیر ویروس استکس نت در تاسیسات اتمی ایران گفت : هفته قبل در پاریس در جمع نخبگان این کشور در پاسخ به پرسشی که آیا ویروس استاکس نت سانتری فیوژهای نطنز را از کار انداخته است اعلام کردم ؛ یک هفته است ویروس پاریسی من را مریض کرده ولی حالم خوب است ؛ سانتریفیوژهای نطنز هم آلان با هزار دور در ثانیه در حال چرخش هستند و روی نیروگاه بوشهر هم اثری نداشته است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی با تاکید بر رعایت اصول حفاظتی و ایمنی در تاسیسات اتمی ایران گفت: در بوشهر هم همکاران روس و ایرانی با هم همکاری دارند و مراقبت می کنند که مشکلی ایجاد نشود و با وجود تبلیغات غرب ؛ هیچگاه چرنویلی در ایران تکرار نخواهد شد.

سلطانیه گفت: چند سال آمریکایی ها می گفتند اگر نیروگاه بوشهر درست شود بمب اتمی بیرون می آید ؛ سپس گفتند این نیروگاه ایمن نخواهد بود و خواستند نگرانی ایجاد کنند اما نیروگاه اتمی بوشهر زیر نظر مجرب ترین متخصصان دنیا و آژانس کنترل شده است و هیچ مشکلی ندارد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره لزوم غنی سازی در کشور گفت : بیش از 20 سال قبل وقتی آمریکا سوخت ما را نداد برای مدیرکل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشتم که ایران سوخت می خواهد ؛ او به کشورهای تولید کننده نامه فرستاد اما هیچ کشوری به ایران پاسخ نداد.

وی افزود: سپس در خبرها شنیدم آرژانتین موفق شد غنی سازی کند آن موقع سفیر ایران در وین بودم و قراردادی بسته شد.

سلطانیه گفت: آرژانتین مقداری سوخت به ما زیر نظر آژانس تحویل داد و راکتور تهران آلان با سوخت آرژانتینی کار می کند.

وی ادامه داد: یکسال قبل که سوخت رآکتور تهران در حال اتمام بود دوباره نامه ای به مدیرکل آژانس نوشتم که آژانس در تامین سوخت برای راکتور تهران کمک کند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی افزود: آقای البرادعی اعلام کرد روسیه و حتی آمریکا آماده تامین سوخت هستند ولی شرط دارند ؛ سپس هم اعلام کرد فرانسه هم می خواهد برای ساخت میله های سوخت کمک کند اما گفتند ایران باید هم پول و هم معادل آن اورانیوم با غنای پایین به ما بدهد.

وی افزود: این در تاریخ آژانس سابقه نداشت اما بهانه آنها این بود که آمریکایی ها نگرانند شما با این مواد تا سال آینده بمب اتمی بسازید و ما گفتیم که تاسیسات ما زیر نظارت آژانس و پلمپ است و تاکنون هم از آن ها بمب در نیامده است.

سلطانیه با تشریح مذاکرات وین گفت: ایران اعلام کرد نگرانیم که اگر مواد با غنای پایین را بدهیم ؛ سوخت را ندهید و حاضریم مواد در نطنر در ظرفی جداگانه نگه داریم و هر وقت سوخت حاضر و آماده تحویل شد مبادله کنیم که متاسفانه سه کشور حاضر قبول نکردند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی اضافه کرد : سپس با ابتکار ایران ؛ترکیه و برزیل بیانیه تهران امضا شد که اقدام تاریخی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود بود اما باز هم قبول نکردند.

وی تصریح کرد: با وجود کارشکنی ها ؛ ایران چاره ای جز آغاز غنی سازی 20 درصد نداشت که البته تبلیغ کردند ایران قادر به غنی سازی 20 درصد نیست اما آلان 40 کیلوگرم اورانیوم با غنای تا 20 درصد در کشور تولید شده است.

سلطانیه افزود: پس از آن گفتند ایران قادر نیست میله های سوخت را تولید کند ؛ ولی خوشبختانه ما قادریم میله های سوخت هم تولید کنیم ولی اگر نخستین میله سوخت در قلب رآکتور قرار گیرد دیگر توجیهی برای مذاکره درباره سوخت وجود ندارد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی تصریح کرد: زمان به سرعت می گذرد و ایران هنوز به بیانیه تهران متعهد است.

وی همچنین در بخش هایی از صحبت های خود تاریخچه ای از آغاز ساخت نیروگاه بوشهر را بیان کرد.

سلطانیه گفت: ایران یک رئاکتور 5 مگاواتی با سوخت 3 درصد پیش از انقلاب اسلامی داشت و کشورهای غربی از جمله آمریکا ؛ آلمان و فرانسه برای ساخت تاسیسات هسته ای تا ایجاد چرخه سوخت در ایران رقابت می کردند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آنها آن زمان هرگز مطرح نکردند که ایران با داشتن گاز و نفت چه توجیهی برای داشتن تاسیسات هسته ای دارد که این هم استاندارد دو گانه غرب است.

وی افزود: من قبل از انقلاب اسلامی در رآکتور تهران که رادیو ایزوتوپ برای تولید دارو تولید می کند کار می کردم ؛ آمریکا 2 میلیون دلار برای تامین سوخت آن گرفت ولی با پیروزی انقلاب ملت ایران نه سوخت داد نه پول آن را پس داد.

سلطانیه گفت: آلمان ها هم برای ساخت نیروگاه بوشهر 8 میلیون مارک گرفتند و سپس کار را نیمه کاره رها کردند و رفتند و نیروگاهی که باید 30 سال قبل برق آن وارد مدار می شد هنوز نشده است ؛ در حالیکه رآکتور دو قلوی آن در آلمان 30 سال است که الکتریسیته تولید می کند و این از ریشه های بی اعتمادی ایران به غرب است.

وی افزود: فرانسه هم قرار بود دو واحد در دارخوین بسازد ؛ پول را گرفت و سپس کار را رها کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران در کارخانه اورودیف فرانسه 10 درصد سهام دار است اما تاکنون هیچ محصولی از آن دریافت نکرده است ؛ کارخانه ای که قبل انقلاب اسلامی در حال ورشکستگی بود و ایران با یک میلیارد دلار وام آن را نجا ت داد.

سلطانیه گفت: اکنون هم فرانسه 50 تن اورانیوم و کیک زرد را که متعلق به ایران است در فرانسه نگه داشته است و تحویل نمی دهد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ؛ ایران تصمیم گرفت با سیاست دقیق ؛ منطقی و مبتنی بر دانش بومی ؛ کار را ادامه دهد. از همه شرکت های غربی دعوت شد برگردند و طرح های نیمه تمام مثل بوشهر را تمام کنند که نیامدند.

سلطانیه افزود: در نیروگاه بوشهر هم البته روسیه همکاری را ادامه داد و امیدواریم بعد از 30 سال تاخیر و یک میلیارد دلار پول اضافه بالاخره برق هسته ای تولید شود.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره علت حرکت ایران به سمت غنی سازی گفت: ساخت نیروگاه اتمی هزینه بسیار گرانی در مقایسه با سوخت دارد اما اگر سوخت آن تامین نشود ؛ همه سرمایه گذاری ها از بین می رود.

وی افزود: 7 سال مذاکره تضمین تامین سوخت در سال 1987 در وین با شکست مواجه شد و هیچ تضمین الزام آور حقوقی برای تامین سوخت هیچ کشوری وجود ندارد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی گفت: اگر گزارش های قبلی آقای البرادعی را ببینید 1987 زمانی است که ایران به سمت غنی سازی و خودکفایی حرکت کرد چون از سازمان های بین المللی ناامید شدیم .

سلطانیه افزود : آلان هم هیچ سند بین المللی که به ایران تضمین دهد که اگر نیروگاه داشته باشید سوختش تضمین می شود وجود ندارد.

وی گفت: ما غنی سازی را شروع کردیم ؛ آن هم در دوران تحریم و موفق شدیم و ایران کاملا بر صنعت غنی سازی مسلط است و به هیچ وجه فعالیت صلح آمیز هسته ای را رها نخواهد کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: البته ایران به عنوان یک کشور مسئول ؛ همواره همکاری با آژانس را ادامه خواهد داد.

سلطانیه در پاسخ به پرسشی درباره سفر نمایندگان کشورها به ایران گفت: این سفر به منظور آگاهی سفیران کشورهای مختلف در آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیدار نزدیک آنها از آنچه درباره ایران مطرح می شود و در راستای سیاست شفاف سازی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: دیدار سفیران کشورهای عضو آژانس با بازرسی ها آژانس متفاوت است ؛ بازرسان متخصصانی هستند که وظیفه خود را مطابق ان پی تی هر روز در تاسیسات ما انجام می دهند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی افزود: اتفاقا در دیدار سفیران در اراک و نطنز؛ آنها بازرسان را مشاهده کردند که در حال کار هستند.

وی تصریح کرد: بازرسان آژانس همواره با مداخله جویانه ترین روش ها تاسیسات ایران را بازرسی می کنند.

سلطانیه درباره یکی از نتایج این سفر گفت: رسانه های غربی تبلیغ می کردند که فعالیت ایران زیرزمینی و غیر صلح آمیز است اما وقتی با سفرا نزدیک تاسیسات آب سنگین اراک و نطنز شدیم ؛ این تاسیسات از کیلومترها دور تر و از جاده اصلی مشاهده می شد و سفرا این را لمس کردند .

وی با رد نگاه غیرکارشناسی دیپلمات ها در اینگونه دیدارها گفت: دیپلمات ها می توانند اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: سفیران دیدند که دوربین های آژانس 24 ساعته همه چیز را کنترل می کند و پلمپ آژانس در تاسیسات وجود دارد و یک گرم اورانیوم بدون نظارت آژانس نمی تواند از تاسیسات اتمی ایران خارج شود و البته مشاهده کردند که سانتریفیوژها با 1000 دور در ثانیه همگی در حال کار هستند.

وی با بیان اینکه بازدید سفرا هیچ ارتباطی با مذاکرات1+5 ندارد گفت : قبلا هم در سال های 2004 و 2007 سفرای کشورهای مختلف از تاسیسات هسته ای ایران دیدن کرده بودند.

سلطانیه افزود : این بار به پیشنهاد من سفرای برخی کشورهای دیگر مانند روسیه ؛ چین، برزیل ؛ ترکیه و دو سفیر اتحادیه اروپا دعوت شدند تا به اکثریت بپیوندند اما به دلایلی نیامدندند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی گفت: اتحادیه اروپا گفت دعوت نامه را به آژانس بدهید ؛ در حالیکه بازرسان آژانس در ایران هستند ؛ برخی هم گفتند تعویق بیاندازند که امکان نداشت و ما برای نظر همه آنها احترام قایل هستیم اما معتقدیم فرصت تاریخی را از دست دادند.

سلطانیه درباره تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : این تعامل به دو بخش تقسیم می شود ؛ یکی تعهدات ایران مطابق ان پی تی و دیگری درخواست های فراتر از تعهدات ایران که به بهانه قطعنامه شورای امنیت است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی اتمی گفت: همه گزارش های آژانس 8 سال است که تکرار می شود که هیچ شواهدی از انحراف در فعالیت های ایران مشاهده نشده است.

وی افزود: آژانس قادر است به راستی آزمایی ادامه دهد و این گواهی صلح آمیز بودن کار ماست و اطلاعات آن در سایت آژانس موجود است .

سلطانیه گفت: در قسمت دوم گزارش ها ؛ آژانس از ایران می خواهد که فعالیت را تعلیق کند که ما تعلیق نمی کنیم.

وی گفت: قطعنامه شورای امنیت می خواهد آب سنگین اراک را که ایزوتوپ برای هزاران بیمار سرطانی تولید می کند تعلیق شود که خلاف اساسنامه است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: در دیدار سفیران داروهای تولیدی ایران در اراک رونمایی شد ؛ اگر رآکتور بوشهر راه اندازی شود ؛ ایران قادر به تولید انبوه این داروها و حتی صادارت آن به خارج از کشور خواهد بود.

فرایند غنی سازی در ایران هرگز متوقف نخواهد شد

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فرآیند غنی سازی در ایران با قطعنامه ؛ تحریم ؛ تهدید ؛ ویروس و حتی حمله نظامی متوقف نمی شود.
 
علی اصغر سلطانیه در ادامه نشست خبری در مسکو با تاکید بر اینکه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد گفت : جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت صلح آمیز هسته ای خود دریغ نکرده است و بیش از 4 هزار نفر روز از تاسیسات ایران آنهم با مداخله جویانه ترین روش ها بازرسی شده که در تاریخ آژانس بی سابقه است .

وی افزود: ایران تاکنون به روش های مختلف شفاف سازی کرده است و افکار عمومی جهان می دانند فعالیت ایران صلح آمیز است و هرگونه تهدید تاسیسات اتمی ایران به حمله نظامی محکوم است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرد: ایران چون در این فناوری خودکفاست ؛ اگر هم به ما حمله کنند ؛ متخصصان متعهد کشور دوباره سانتریفیوژ می سازند و دوباره غنی سازی می کنیم.

وی افزود: امیدوارم کشورها خود را با واقعیت ایران هسته ای تطبیق دهند و دست از تقابل بردارند و به همکاری روی بیاورند.

سلطانیه گفت: ایران بر غنی سازی اشراف کامل دارد و به هیچ وجه غنی سازی و همکاری با آژانس را تعلیق نمی کند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر دستور و فتوای امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته ای گفت: ایران استفاده و داشتن سلاح هسته ای و کشتار جمعی را حرام می داند و در جنگ تحمیلی 8 ساله با وجود استفاده صدام از سلاح شیمیایی ایران این تعهد خود را اثبات کرد.

وی گفت: دلیل دیگر بی نیازی ایران از سلاح هسته ای این است که به فرض حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای ؛ چند سلاح می توانیم تولید کنیم ؛ آیا می توانیم با بیش از27 هزار کلاهک هسته ای کشورهای دارای سلاح هسته ای رقابت کنیم ؛ همان کشورهایی که الآن با آنها در حال مذاکره هستیم.

سلطانیه افزود: ما در این مذاکرات اعلام کردیم ؛ مذاکره بدون پیش شرط و در شرایط برابر ؛ حال اگر سلاح هسته ای داشته باشیم ؛ چون سلاح کمتری داریم در موضع ضعف خواهیم بود و این اشتباه راهبردی ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: جمهور اسلامی ایران بدون سلاح هسته ای با 5 کشور هسته ای در شرایط برابر قرار دارد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با بیان اینکه قدرت ایران اصول قانون اساسی کشور است گفت: بر اساس این اصول دسترسی به علم و فناوری حق هر کشوری از جمله ملت ایران است.

سلطانیه در پاسخ به پرسشی درباره توافق سه جانبه تهران گفت: بر اساس بیانیه تهران بین سران برزیل و ترکیه و ایران توافق شد ؛ 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین بدهیم و 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده (سوخت) تحویل بگیریم .

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در توضیح اینکه چرا قطعنامه های شورای امنیت اعتبار حقوقی ندارد نیز گفت:

به چهار دلیل قطعنامه های شورای امنیت فاقد مبنای حقوقی و اجرایی است. ماده 1230 اساسنامه آژانس می گوید عدم پایبندی را باید بازرسان تشخیص بدهند ؛ بازرسان به مدیرکل گزارش بدهند و مدیر کل به اعضای شورای حکام گزارش کند و سپس شورای حکام می تواند به شورای امنیت ارجاع دهد اما سه کشور فرانسه آلمان و انگلیس مستقیم پیشنهاد قطعنامه را به شورای امنیت بردند و متاسفانه قطعنامه گذرانند.

سلطانیه افزود : طبق اساسنامه و ان پی تی ؛ اگر در مواد هسته ای شواهدی بر انحراف باشد ؛ موضوع باید به شورای امنیت گزارش شود که در مورد ایران 8 سال است که در گزارش های مدیرکل آژانس گفته شده است ؛ شواهدی مبنی بر انحراف ایران نیست .

وی اضافه کرد: اگر کشوری مانع بازرسی ها شود ؛ یا بازرسان را راه ندهد مانند کره شمالی ؛ طبق قانون مسئله باید به شورای امنیت گزارش شود در حالیکه مستندات حاکی از ادامه کار و حضور بازرسان آژانس در ایران است .

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد : در سال 2003 سه کشور اروپایی از ایران خواهش کردند غنی سازی را برای مدت کوتاه تعلیق کند اما به تدریج قطعنامه گذراندند و دامنه تعلیق را گسترش دادند.

وی افزود: آنها سپس گفتند ماشین ها هم نصب نشود ؛ قطعه سازی هم نکنید و از خط قرمز ما هم گذشتند و گفتند ایران تحقیق و توسعه هم ندارد ؛ یعنی 70 میلیون ایرانی برای غنی سازی فکر نکنند و تعلیق را متوقف کنند و این در حالی است که در مصوبات مذاکرات یک جمله تاریخی آمده است " تعلیق اقدامی است داوطلبانه برای اعتماد سازی و الزام آور حقوقی نیست " .

نماینده ایران در آژآنس بین المللی انرژی اتمی گفت: کشورهای عضو شورای امنیت بویژه 5 کشور متوجه اشتباهات خود شده اند و اکنون در بن بست هستند؛ بن بست قطعنامه ها و شورای امنیت که باید تلاش کنند از این بن بست آبرومندانه بیرون بیایند و ایران هم آماده همکاری است.

وی گفت: فعالیت اتمی ایران زیر نظر آژانس است ؛ چون نهاد تخصصی است و امیدوارم غرب اشتباه خود را جبران کند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پیشنهاد تاسیس بانک سوخت نیز گفت: آمریکا و اروپا پیشنهادی برای تاسیس بانک سوخت دادند اما به صراحت اعلام کردند کشورهایی که در شورای حکام مورد بحث هستند از آن محروم خواهند بود که البته این پیشنهاد تصویب نشد.

وی درباره موضوع غنی سازی در روسیه نیز گفت: قرار بود روسیه سوخت را تا 20 درصد غنی سازی کند و تحویل فرانسه بدهد و فرانسه سوخت را به ایران بدهد ؛ که اعلام کردیم وقتی فرانسه 50 تن اوارنیوم طبیعی ایران را 30 سال است نمی دهد چگونه به انها اطمینان کنیم.

سلطانیه گفت: برای اعتماد سازی پیشنهاد دادم این 50 تن را به روسیه بدهید تا برای بوشهر استفاده کند که بازهم قبول نکردند.

وی افزود: در متن جدید قرار بود روسیه مسئول و طرف مقابل ما باشد که پیشنهاد ما بود ؛ ولی متاسفانه تاکنون به میز مذاکره باز نگشته اند و بیش از یک سال است که منتظر سوخت هستیم و رآکتور تهران به همین علت با ظرفیت کم کار می کند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد : همکاری نکردن آنها در این طرح انسان دوستانه ؛ علاوه بر بدبینی بیشتر مردم ایران به غرب ؛ اثر خوبی درباره روسیه هم نداشت.

سلطانیه درباره ذخایر معدنی اوارنیوم در ایران هم گفت: ایران تعداد زیادی معدن اورانیوم دارد که دو معدن در حال استفاده هستند و نخستین تولید کیک زرد ایرانی وارد تاسیسات یو سی اف اصفهان شده است.

وی افزود: اگر نیاز شود کار بهره برداری از معادنی که کمتر اقتصادی هستند نیز آغاز خواهد شد که خوشبختانه معدن گچین در بندرعباس اورانیوم عالی دارد و در سطح زمین در دسترس است و کار در معدن ساقند هم به خوبی در حال پیشرفت است و این در حالی است که یک معدن برای تامین سوخت بوشهر کافی و غنی سازی نطنز هم برای تامین سوخت بوشهر طراحی شده است.

سلطانیه همچنین از تولید و راه اندازی نسل های 3 و 4 سانتریفیوژها در ایران خبر داد و گفت: این موفقیت ایران در گزارش مدیرکل آژانس هم تایید شده است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به کارشکنی های آمریکا در برخورد جامعه جهانی به تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: حمله رژیم صهیونیستی به رآکتور عراق در سال 1982 محکوم شد اما صدام چندین بار با موشک های فرانسوی به بوشهر حمله کرد ولی با وجود پیگیری های ایران ؛ هیچ کشوری حمله به بوشهر را که بر خلاف همه مقررات بین المللی است ؛محکوم نکرد.

وی افزود: در سال 1990 ایران قطعنامه 533 را به آژانس ارئه کرد و تصویب شد که بر اساس آن هرگونه حمله و تهدید حمله به تاسیسات در حال ساخت و در حال کار خلاف منشور سازمان ملل اساسنامه آژانس و خلاف مقررات بین المللی است و شورای امنیت باید سریع با ان مقابله کند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: دولت بوش و رژیم صهیونیستی بارها تاسیسات هسته ای ایران را تهدید به حمله نظامی کردند ؛ ما هم منعکس کردیم اما سکوت شرم آوری را شاهد بودیم.

سلطانیه تصریح کرد: تاسیسات هسته ای ایران با تهدید جدی روبرو بود و برای حفظ این تاسیسات نیاز به اقدامات جدی داشت ؛ به همین دلیل سایت فردو در قم را به عنوان سایت احتیاطی در نظر گرفتیم تا فرآیند غنی سازی یک لحظه متوقف نشود.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر هم گفت: زمان راه اندازی را باید از روسها سوال کرد البته زمان زیادی باقی نمانده است.

وی گفت: همکاری روسیه در ساخت و راه اندازی نیروگاه بوشهر جای تشکر دارد و این همکاری روسیه قطعا در برنامه توسعه نیروگاههای هسته ای کشور لحاظ خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها