راهنمای درست کردن چند غذای فوری برای نسل سومی‌ها

آشپزی در ‌3 سوت

زندگی مجردی و دانشجویی، یکی از مشکلات و لذت‌هایش، غذا خوردن و پختن است. هرچقدر هم که مادر گرامی ساکتان را پر از غذاهای بسته‌بندی‌شده کند، بالاخره ظرف چند روز تمام می‌شود و باز شما می‌مانید و دغدغه این‌که امروز چی بخورم؟
کد خبر: ۳۸۰۹۴۸

سوسیس و کالباس و غذاهای آماده هم که هرچقدر خوشمزه باشند، بعد چند وقت تکراری می‌شوند و از همه مهم‌تر این‌که ارزش غذایی ندارند. اینجاست که یک نسل سومی باذوق، به این فکر می‌افتد که باید برای تغذیه‌اش فکری بکند و تا از گرسنگی تلف نشده یا سلامتی‌اش به خطر نیفتاده، آشپزی را هرچند به ساده‌ترین شکلش یاد بگیرد. نکته دیگر این‌که آشپزی خلاف تصور نسل سومی‌های تنبل، کار سختی نیست و اگر همت و ذوقش وجود داشته باشد می‌شود در کوتاه‌ترین زمان، خوشمزه‌ترین غذاها را با کمترین قیمت تهیه کرد. تعداد غذاهایی که سریع و مطابق حوصله جوان‌ها تهیه می‌شوند هم کم نیست. اصلا خوش‌سلیقه‌ها خودشان کلی از این غذاهای خوشمزه را اختراع می‌کنند که ممکن است دستورشان در هیچ کتاب آشپزی نباشد. این شماره می‌خواهیم ذوق شما را برای آشپزی تحریک کنیم و قبل از این‌که دستور چند ‌غذای ساده و سریع را برایتان بگوییم، چند اصل اولیه را یادآوری می‌کنیم که دانستن‌شان می‌تواند شما را از دغدغه چی بپزم، نجات دهد.

شروع کنید!

موفقیت در آشپزی لازمه‌اش داشتن یک آشپرخانه مجهز و یک یخچال کامل است، اما ما می‌دانیم که امکانات زندگی جوانانه شما اجازه داشتن همه چیز را نمی‌دهد. بنابراین شما باید یاد بگیرید که با کمترین امکانات بیشترین نتیجه را بگیرید. حالا که تجهیزات‌تان کافی نیست، اول از همه یاد بگیرید که درست خرید کنید. اگر بدانید داشتن چه چیزهایی در خانه شما را از گرسنگی نجات می‌دهد، تلاش می‌کنید همیشه آن چیزها را در خانه داشته باشید. نان، برنج، تخم‌مرغ و روغن از این چیزها هستند. بعد از آن یادتان باشد که هر وقت می‌روید خرید، سبزیجات را فراموش نکنید و حالا که حال و حوصله شستن و خرد کردنشان را ندارید، از انواع آماده آن بخرید. فراموش نکنید که بین نوع منجمد و کنسرو شده هرچیز، اولویت با منجمدشده است به شرط توجه به تاریخ مصرف. ذرت شیرین، مخلوط سبزیجات، لوبیاسبز، هویج و... سبزیجاتی هستند که داشتن‌شان می‌تواند مقدمه خوردن یک غذای سالم خانگی باشد.

چند جور سس خوشمزه برای خودتان بخرید. تا حدامکان سس‌‌مایونز و چرب نباشد. سس‌های کچاب با طعم‌های مختلف سالم‌ترند. یک شیشه روغن زیتون، آبلیمو، سرکه یا سرکه بالزامیک هم داشته باشید که ذائقه امروزی‌تان را با سالادهای متنوع خوشحال کنید.

یکی دو تا بشقاب قشنگ و دیس برای خودتان بخرید که بتوانید غذای دستپخت خودتان را در آن سرو کنید. این کار انگیزه آشپزی‌کردن را تقویت می‌کند.

باور کنید که اگر به آشپزی دل بدهید آسان‌ترین کار دنیاست.

حالا چند تا پیشنهاد داریم برای غذای این روزهای شما که در کمتر از نیم‌ساعت آماده می‌شوند.

شویدی

باورتان می‌شود که با شوید خشک چند جور غذا می‌شود درست کرد که چند دقیقه بیشتر وقت نمی‌گیرد؟ فعلا دستور پخت دو تایشان را یاد بگیرید تا بعد.

یک قاشق غذاخوری آرد را در شیر حل کنید (اول آرد را بریزید و بعد شیر را و هم بزنید.) 4 تخم‌مرغ را در آن بشکنید و هم بزنید. 2 قاشق غذاخوری شوید را هم اضافه کنید. نمک و فلفل و ادویه هم فراموش نشود. روغن را توی ماهیتابه داغ کنید و مایه آماده شده را در آن بریزید. وقتی یک طرفش سرخ شد، برگردانید تا طرف دیگرش هم سرخ بشود. (می‌شود شیر و آرد اصلا نریخت)‌.

پنیر برشته

شویدی دوم، غذایی است که با پنیر درست می‌شود. 200 گرم پنیر صبحانه معمولی را خرد کنید و بریزید توی ماهیتابه و با حرارت کم کمی هم بزنید. بعد 2 قاشق چایخوری شوید بریزید رویش و باز هم بزنید. یک دقیقه بعد، تخم‌مرغ‌ها را رویش بشکنید و بگذارید مثل نیمرو سفت شود. هم می‌توانید کلش را هم بزنید، هم می‌توانید درش را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها شکل خودشان را حفظ کنند. این غذا را هم می‌شود با برنج خورد هم با نان. برای صبح و شب هم غذای مناسبی است. کلا 10 دقیقه هم وقت نمی‌گیرد.

کوکوی سیب‌زمینی

کوکو از آن غذاهای ساده و خوشمزه است که به مجردها خیلی توصیه می‌شود، چون می‌توانند انواع آن را با کمی ذوق درست کنند. کوکوی سیب‌زمینی ساده را می‌شود هم با سیب‌زمینی خام درست کرد، هم با سیب‌زمینی پخته.

اگر وقت و حوصله ندارید ‌که سیب‌زمینی‌ها را بپزید و پوست بکنید و داغ داغ رنده کنید، از یک بسته پوره سیب‌زمینی آماده استفاده کنید. این بسته‌ها معمولا معادل 3 تا سیب‌زمینی متوسط هستند و روی جعبه دستور درست کردنش هست. کافی است آب جوش و کمی شیر و کره به آن اضافه کنید.

پوره سیب‌زمینی خشک: یک بسته‌/‌ تخم‌مرغ: 2 عدد ‌/‌ زردچوبه: نصف قاشق چایخوری ‌/‌ زعفران: نوک قاشق چایخوری ‌/‌ نمک و فلفل و ادویه: هرچقدر دلتان خواست ‌/‌ آب و شیر: ‌برای آماده کردن پوره

طرزتهیه: پوره را با سه‌چهارم مقدار آبی که روی بسته گفته، آماده کنید. لازم نیست کره را درآن بریزید، چون کوکو به اندازه کافی موقع سرخ کردن روغن جذب می‌کند. کمی که سرد شد، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و مخلوط کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه هم اضافه کنید. روغن را داغ کنید. با قاشق یا با قالب در ماهی‌تابه دانه دانه سرخ کنید. توجه کنید روغن به اندازه کافی داغ باشد. می‌توانید کل مایه را ‌ با هم بریزید اما ممکن است نتوانید آن را درست برگردانید. به همین دلیل قاشقی درست کنید به نفع‌تان است. اگر یک قاشق شوید هم به مایه اضافه کنید طعم متفاوتی خواهید داشت. همین دستور را می‌توانید برای سیب‌زمینی خام رنده شده هم به کار بگیرید.

کوکوی سبزی

این غذای خوشمزه دستپخت مادر را هم می‌توانید خودتان درست کنید. اگر یک بسته سبزی کوکوی آماده گیرتان آمد، توی خانه یک پیاز متوسط در آن رنده کنید. 4 تا تخم‌مرغ در آن بشکنید (البته اگر همه بسته را مصرف می‌کنید). کوکو را با همان روش بالا سرخ کنید؛ قاشقی یا قالبی. حرارت را نه زیاد کنید نه کم تا همه جا کوکو یکنواخت سرخ شود. نوش جان!

سالاد تن ماهی

چقدر تن ماهی را می‌گیرید و در آب می‌جوشانید و با نان می‌خورید؟ این دفعه یک کار جدید بکنید. یک سالاد فوق العاده درست کنید که کلی هم کلاس دارد.

کنسرو تن ماهی: یک قوطی ‌/‌ لوبیا سبز پخته: یک لیوان ‌/‌ تخم‌مرغ سفت: 4 عدد ‌/‌ سیب‌زمینی پخته ‌خلال شده: یک لیوان ‌/‌ سس مایونز ـ نصف لیوان ‌/‌ آبلیمو یا سرکه ـ 3 تا 4 قاشق سوپخوری ‌/‌

روغن زیتون یا روغن مایع دیگر: 3 تا 4 قاشق سوپخوری

سس مایونز را با آبلیمو و نمک و فلفل مخلوط کنید. سیب زمینی را در ظرفی بریزید و رویش روغن زیتون بریزید. تخم‌مرغ را خرد کنید و همراه لوبیا سبز و تن ماهی توی سیب‌زمینی بریزید و کاملا مخلوط کنید. بعد سس را اضافه کنید و مخلوط کنید. حاضر شد؛ نوش جان!

حالا این چند تا غذا را درست کنید تا فرصت دیگری که باز هم چند تا غذای فوری یادتان بدهیم؛ فقط یادتان باشد این‌که گفتیم نمک به اندازه‌ای که دوست دارید، یعنی خیلی کم، زیادش ضرر دارد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها