در حاشیه نشست هیات دولت مطرح شد:

تشکیل تیم ویژه حفاظت از دانشمندان

وزیران و معاونان رئیس‌جمهور دیروز در حالی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند که مردان سیاسی دولت، ترجیح دادند یا در میان اصحاب رسانه حاضر نشوند یا این‌که با پاسخ‌های کوتاه و گذرا بسرعت از میان خبرنگاران عبور کنند. به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از چندین هفته که به خاطر سفرهای استانی، نشست چهارشنبه هیات دولت در تهران برگزار نمی‌شد، دیروز رئیس‌جمهور و اعضای کابینه در مجموعه ریاست جمهوری نشست داشتند و نمایندگان رسانه‌های داخلی برای گفت‌وگو با اعضای هیات‌دولت به حیاط نهاد ریاست‌جمهوری رفتند اما زمانی که به آنجا رسیدند وزیر کشور، پای ماشین خود آماده رفتن بود و به محض رسیدن خبرنگاران سوار ماشین شد و محل را ترک کرد.
کد خبر: ۳۷۹۷۴۲

حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری هم که به خاطر حادثه هوایی اخیر که به کشته ‌شدن تعدادی از هموطنانمان منجر شد حتما مورد سوال‌پرسی‌های فراوانی از سوی خبرنگاران قرار می‌گرفت، هنگام ورود خبرنگاران، مشغول مصاحبه با موبایل خود بود و در حالی که با تلفن صحبت می‌کرد پاسخ به سوالات خبرنگاران را به زمانی دیگر موکول کرد و از محوطه خارج شد.رئیس‌جمهور نیز که پس از خروج تعدادی از اعضای کابینه از محل جلسات هیات دولت خارج شد بدون پاسخگویی به سوالات خبرنگاران، تنها به خوش و بشی کوتاه با آنها اکتفا کرد و در حالی که دور از دسترس خبرنگاران، حیاط دولت را ترک می‌کرد به آنها گفت دعا کنید برف بیاید. علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت امورخارجه و رئیس‌ سازمان انرژی اتمی نیز در حالی که مشغول گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد بود به شکلی مشابه، از دور به خبرنگاران دست تکان داد و همراه رئیس‌جمهور، محوطه را ترک کردند.

در این میان، وزیر اطلاعات که روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری، اطلاعاتی را در مورد شناسایی و دستگیری گروه‌های تروریستی وابسته به موساد اعلام کرده بود از معدود مردان سیاسی دولت بود که دیروز در میان خبرنگاران حاضر شد.

البته اگر حلقه خبرنگاران به دور مصلحی وجود نداشت او نیز بدش نمی‌آمد که بدون پاسخگویی به سوالات، سریع‌تر از محل خارج شود ولی اصرار خبرنگاران باعث شد تا او ناگزیر، چند پاسخ کوتاه را به سوالات ارائه کند.

بحث اخیر شناسایی و دستگیری شبکه تروریستی وابسته به موساد یکی از سوالاتی بود که از مصلحی پرسیده شد که وی با بیان این‌که تعداد دستگیرشدگان بیش از 10 نفر است، گفت: همه این افراد، ایرانی هستند.

مصلحی در پاسخ به این‌که آیا عوامل ترور استاد علیمحمدی و استاد شهریاری با یکدیگر مرتبط بوده‌اند، گفت: آنها سلولی کار می‌کرده‌اند و این موضوع را روز سه‌شنبه گفتم.

وزیر اطلاعات، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت علیرضا عسگری و این‌که آیا شما نسبت به شهادت نام برده اطمینان دارید، تصریح کرد: ما به این حرف اطمینان نداریم و علت آن این است که به صهیونیست‌ها اعتماد نداریم.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر این‌که ما به دستگاه‌های امنیتی در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای‌ هشدار داده بودیم، گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی با هم فرق می‌کنند، کار دستگاه‌های اطلاعاتی جمع‌آوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌ربط است و ما در این رابطه به دستگاه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی کرده بودیم.

مصلحی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دستگیری یک جاسوس زن آمریکایی و اخبار ضد و نقیضی که در این ارتباط منتشر شد، گفت: این فرد با بیان این‌که از طرف آمریکایی‌ها تحت فشار است در خواست پناهندگی به ایران کرده بود اما پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که حرف‌های او پایه‌ای ندارد و او را اصلا به داخل کشور راه ندادند.وی همچنین درخصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر دستگیری جانشین ریگی توسط دولت پاکستان و تحویل وی به ایران گفت: خبر دستگیری جانشین ریگی توسط دولت پاکستان صحت نداشت.

تیم ویژه حفاظت از دانشمندان تشکیل شد

موضوع اقدامات تروریستی علیه دانشمندان کشورمان در گفت‌وگوی دیروز خبرنگاران با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز مطرح شد و نسرین سلطانخواه با بیان این‌که حفاظت فیزیکی دانشمندان در دستور جدی این معاونت قرار دارد از تشکیل تیم حفاظت ویژه دانشمندان خبر داد.

وی گفت: نخبگانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند و از این بنیاد تسهیلات دریافت می‌کنند مورد مراقبت قرار می‌گیرند.

سلطانخواه،‌ آگاهی دانشمندان از احتمال قرار گرفتن در معرض سوءقصد توسط سرویس‌های جاسوسی و بیگانه را نخستین گام حفاظتی دانشمندان ذکر کرد و گفت: این معاونت در ارتباط و همکاری با سایر نهادها و مسوولان در این زمینه آگاهی‌های لازم را به دانشمندان می‌دهد.معاون رئیس‌جمهور با تکذیب برخی اخبار مبنی بر این‌که فهرستی از اطلاعات نخبگان مرتبط با بنیاد ملی نخبگان در سایت این نهاد در دسترس عموم قرار دارد، گفت: چنین چیزی در سیاست ما نیست و بنیاد ملی نخبگان حتی به صورت هارد کپی، اطلاعات نخبگان را به صورت یکجا مدون نکرده است چه رسد به این‌که در فضای مجازی دست به چنین اقدامی بزند.سلطانخواه در عین حال افزود: ممکن است اطلاعات نخبگان به صورت پراکنده در فضای مجازی موجود باشد، اما این‌که به صورت یکپارچه آماده شده باشد، چنین امری صحت ندارد.

افزایش 10 روزه مهلت پرداخت قبوض آب و برق مشترکان

با توجه به این‌که تا چند روز دیگر اولین قبض‌های گاز، آب و برق، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به در خانه‌ها فرستاده می‌شود، وزیر نیرو توضیحاتی را در این زمینه و همچنین راجع به تاثیرات قانون هدفمندی یارانه‌ها بر مصرف انرژی در کشور ارائه کرد.

وی با بیان این‌که از زمان آغاز اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، مصرف آب و برق در کل کشور بین 5 تا 6 درصد کاهش داشته است، گفت: البته میزان برق مصرفی کشور همیشه در زمستان کاهش می‌یابد ولی رقم کاهش مصرف در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، حاکی از تغییر فرهنگ مصرف در کشور است.مجید نامجو درباره زمان توزیع نخستین قبوض آب و برق مشترکان پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: این قبوض طبق روال گذشته در حال صادر شدن است و ممکن است شرکت‌ها به دلایلی نظیر نرم‌افزارها، ساده‌سازی و تغییر شکل قبوض، توزیع آنها را با مقداری تاخیر انجام دهند.وی همچنین از افزایش 10 روزه مهلت پرداخت قبوض آب و برق مشترکان خبر داد.

ثمره هاشمی: من سخنگوی کسی نیستم

سیدمجتبی ثمره‌هاشمی نیز دیروز تمایل زیادی به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نداشت و با بیان جملاتی چون «اطلاع ندارم»، «من سخنگوی کسی نیستم» و «این موضوع را نشنیده‌ام» از میان خبرنگاران رد شد.

وی البته در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پس از مایوس شدن از پاسخگویی ثمره‌هاشمی به سوالات، از او خواست تا یک خبر خوش را برای مردم اعلام کند، گفت: آثار خوب قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین اجرای کامل طرح تحول اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود و با برداشتن گام‌های بعدی شاهد جهش‌های خوبی در پیشرفت کشور خواهیم بود. ثمره‌هاشمی گفت: این قانون در صرفه‌جویی‌ها آثار خوبی داشته و جلوی بسیاری از موارد قاچاق و تخلفات را گرفته و آثار بین‌المللی خوبی نیز داشته است.

40 درصد کارکنان دانشگاه‌ها دورکار می‌شوند

لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهور هم در جمع خبرنگاران در مورد آخرین برنامه‌های دولت برای دورکاری کارمندان صحبت کرد.

وی از هدفگذاری 40 درصدی دورکاری برای دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مطالعات اجرای این برنامه انجام شده است.وی دورکاری کارمندان را سیاست دائمی دولت دانست و افزود: هم اکنون 50 درصد کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی دورکاری را آغاز کرده‌اند.فروزنده از دورکاری 20 درصدی کارمندان وزارت جهادکشاورزی خبرداد و گفت: در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور نیز 117 کارمند به صورت دورکار فعالیت دارند.

وی با بیان این‌که برخی افراد دورکار به صورت چند روز در هفته یا به طور دائم دورکار هستند، گفت: اجرای دورکاری نوعی سیاست تشویقی دولت برای کارمندانی به شمار می‌رود که وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

بنزین تولید داخل به آلودگی هوا ارتباطی ندارد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز با بیان این‌که بنزین ما هیچ مشکلی ندارد و مشکل از خودروها است، گفت: تا 2 هفته دیگر طرح از رده خارج کردن خودروهای تولیدی قبل از سال 82 به مجلس ارائه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام این‌که طبق توافق‌نامه‌ای که بین سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نفت منعقد شده است تا 3 سال آینده تولید فرآورده‌های نفتی با رعایت استانداردهای جهانی انجام خواهد شد، گفت: وزارت نفت در این زمینه سریع‌تر از موعد مقرر در حال انجام تعهداتش است.وی گفت: فرآورده‌های نفتی مشکلی ندارند بلکه مشکل اصلی ما در رابطه با خودروهایی است که فاقد استانداردهای جهانی هستند.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان این‌که مصوبات شورای عالی سینما به لحاظ ضمانت اجرایی در حکم مصوبه دولت است، گفت: با وجود این‌که اعضای کنونی این شورا افراد صاحب‌نظر و شناخته شده سینمایی در کنار مسوولان اجرایی هستند، اصراری نداریم که این ترکیب حفظ شود.حسینی درباره احتمال افزایش تعداد اعضای این شورای عالی هم اظهار کرد این موضوع باید مجددا در جلسه هیات دولت مطرح و مورد تصویب قرار گیرد.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در جمع خبرنگاران از پرتاب ماهواره بومی فجر به فضا تا پایان سال جاری خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها