تایم فهرستی از دستاوردهای علمی امسال را منتشر کرد

برترین اختراعات سال 2010

مجله تایم فهرستی از 50 اختراع برتر سال 2010 میلادی را در زمینه‌های گوناگون منتشر کرد. این زمینه‌ها عبارتند از: فناوری، حمل‌ونقل، سلامتی - پزشکی، زیست‌مهندسی، انرژی سبز، پوشاک، نظامی، نرم‌افزار - ربات و متفرقه. ممکن است بسیاری از این اختراع‌ها اکنون رویایی به نظر بیایند، اما فراموش نکنیم که همه‌ این محصولات اکنون ساخته شده‌اند و خیلی زود در اختیار ما قرار خواهند گرفت؛ درست همان‌طور که امروزه من و شما از همان اختراعات باورنکردنی چند سال پیش استفاده می‌کنیم، فناوری‌هایی مانند GPS، بلوتوث، تلویزیون‌ سه‌بعدی، دستگاه بازی wii و بسیاری دیگر از نام‌های آشنای امروز زمانی در همین فهرست‌های برترین اختراعات بوده‌اند.
کد خبر: ۳۷۵۶۳۴

در این مقاله 7 اختراع موجود در این فهرست را مرور می‌کنیم.

خودرو پرنده

شرکت آمریکایی ترافوجیا (Terrafugia) که در سال 2006 با هدف تولید نسل جدیدی از وسایل نقلیه‌ هوایی تأسیس شد توانست پس از 3 سال، نخستین نمونه‌ اختراعش را که نوعی خودرو پرنده است با موفقیت آزمایش کند. این وسیله، که نامش را Transition گذاشته‌اند، می‌تواند با سرعت 172 کیلومتر بر ساعت پرواز کند یا در جاده حداکثر با سرعت 105 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در تابستان 2010 نمونه‌ای همگانی از آن، پس از گذراندن آزمایش‌های متعدد و دریافت مجوزهای لازم، وارد بازار شد و اکنون به قیمت 194 هزار دلار به فروش می‌رود.

و اما اطلاعاتی درباره این خودرو پرنده: این وسیله می‌تواند حداکثر 2 سرنشین (یک خلبان یا راننده و یک مسافر) داشته باشد؛ طولش 6 متر است؛ وقتی به شکل خودرو درمی‌آید بال‌هایش تا می‌شوند و پهنایش به 3/2متر می‌رسد؛ وقتی در جاده است، ارتفاعش 2 متر می‌شود؛ وزن بدون سرنشین‌ آن 440 کیلوگرم است و وزن مفیدی که می‌تواند حمل کند 210 کیلوگرم است، یعنی حداکثر با 650 کیلوگرم وزن می‌تواند از زمین بلند شود؛ باک آن 78 لیتر گنجایش دارد و بنزین بدون سرب می‌سوزاند. این هم نشانی سایت رسمی آن :www.terrafugia.com

دوربین فیلمبرداری هوشمند

این دوربین برای کسانی که می‌خواهند هرچه را می‌بینند ثبت کنند بسیار مناسب است. لوکسی (Looxcie) نام دوربینی است که روی گوش نصب می‌شود (درست مانند هندزفری بی‌سیم‌ گوشی‌های تلفن همراه) و از همه‌ جریان‌هایی که در برابر آن می‌گذرند فیلم می‌گیرد. این دوربین را پدری اختراع کرده است که می‌خواست دقیقاً بداند پسرش در چه جور مهمانی‌هایی شرکت می‌کند و با چه کسانی رفت‌وآمد دارد.

لوکسی هرچه کاربر ببیند را تا مدت 5 ساعت ضبط می‌کند. بخش هیجان‌انگیزتر‌ آن این است که با فشار دادن یک دکمه، تکه ‌فیلمی از 30 ثانیه آخری که ضبط شده است را به مستقیما به صفحه فیس‌بوک کاربر یا سایت یوتیوب یا ایمیلی که از پیش تعیین شده است می‌فرستد. می‌توان گفت که این، در حال حاضر پیشرفته‌ترین شیوه‌ به اشتراک گذاشتن تصویر است. بهای این دوربین حدود 200 دلار است و اطلاعات بیشتر را می‌توانید در سایت رسمی آن به‌نشانی www.looxcie.com به دست بیاورید.

ادیسون 2

شاید آسان‌ترین راه برای ساختن خودرویی که کمترین مصرف سوخت را دارد این باشد که آن را تا حد ممکن سبک بسازیم. به همین علت است که سازندگان خودرو ادیسون 2 در رعایت کردن رژیم لاغری خودرویی که ساختند سنگ تمام گذاشتند. این خودرو‌ کم‌اشتها که کاملاً به ‌شکل آیرودینامیک ساخته شده است کمتر از 400 کیلوگرم وزن دارد و در هر 5/43 کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف می‌کند. همین ویژگی باعث شد که ادیسون 2 در بین برندگان بخش خودرو‌ جایزه ایکس پرایز (X-Prize) قرار بگیرد و 5 میلیون دلار به برندگانش اهدا کند. این جایزه برای خودروهایی با طرح‌هایی پیشرو در نظر گرفته شده است که آماده‌ تولید باشند و علاوه بر رعایت امنیت و پاکیزه‌نگه داشتن محیط زیست، مصرف سوخت فوق‌العاده اندکی داشته باشند (کمتر از یک گالن در هر 100 مایل یا یک لیتر در هر 5/42 کیلومتر). متأسفانه اُلیور کاتنر، سرپرست گروه ساخت این خودرو، اعلام کرده است که به این زودی‌ها ادیسون 2 را در نمایشگاه‌های خودرو محل‌تان نخواهید دید. این هم سایت آن: www.edison2.com

مربع (Square)

نقل و انتقال پول روز به روز آسان‌تر می‌شود. در واقع بهتر است بگوییم که پول کاغذی کم‌کم در حال خروج از چرخه‌ دادوستد‌ است و جای آن را پول مجازی (که با کارت‌های اعتباری یا از طریق اینترنت، تلفن همراه و... در دسترس است) می‌گیرد.

نکته: ممکن است بسیاری از این اختراع‌ها اکنون رویایی به نظر بیایند، اما فراموش نکنیم که همه‌ این محصولات اکنون ساخته شده‌اند و خیلی زود در اختیار ما قرار خواهند گرفت

با اختراع جدیدی که نام مربع (Square) را بر آن گذاشته‌اند می‌توانید تلفن همراه‌تان را تبدیل به دستگاه کارت‌خوان کنید و عملیاتی روی کارت بانکی‌تان انجام بدهید. برای این کار فقط به یک تلفن همراه هوشمند (که به آن اسمارت فون می‌گویند) نیاز دارید. به این ترتیب می‌توانید از کسی پول بگیرید یا به او پول بدهید. در ضمن با یک ثبت نام کوچک، رسید هر یک از عملیات بانکی‌تان به‌طور خودکار برای شما ایمیل خواهد شد.

ربات آموزش‌دهنده‌ زبان انگلیسی

این اختراع شاید در افزایش نرخ بیکاری تأثیر بگذارد اما به هر حال در بین برترین اختراع‌های سال 2010 از آن نام برده شده است. در کشور کره‌ جنوبی اکنون حدود 30 هزار معلم‌ خارجی به آموزش دادن زبان انگلیسی مشغول‌ هستند. از مدتی پیش، نوع جدیدی از آموزگاران وارد کلاس‌های درس این کشور شده‌اند: ربات‌های آموزش‌دهنده‌ زبان انگلیسی. این ربات‌ها کارشان را از اواخر سال 2009 در چند کلاس آغاز کرده بودند و دولت کره‌ جنوبی قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، آنها را در 18 مدرسه‌ دیگر نیز به کار بگیرد. ظاهرا استفاده از این شیوه در علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان نیز موفق بوده است.

پارچه افشانه‌ای

فکرش را بکنید به جای این‌که لباس بپوشید، یک افشانه (اسپری) به بدنتان بزنید و همان تبدیل به لباس بشود. البته اخیرا چیزهای عجیب و غریب دیگری به‌شکل افشانه به بازار عرضه شده بود ـ از جمله موی مصنوعی یا حتی پنیر ـ اما این یکی واقعا هیجان‌انگیز است. یک شرکت انگلیسی به نام فابریکن توانسته است الیاف پارچه را به‌شکل فیبرهای مایع دربیاورد تا بتوان با پاشیدن آنها مستقیماً روی بدن یا روی مانکن‌های پلاستیکی، لباسی در اندازه کاملا مناسب به دست آورد. مایع‌ حل‌کننده خیلی زود در مجاورت هوا تبخیر می‌شود و پارچه‌ خشک‌شده به شکل لباسی برازنده درمی‌آید.

این فناوری فقط در تولید لباس‌ کاربرد ندارد بلکه می‌توان از آن در لوازم خانگی، صنعتی و تجهیزات بهداشتی و درمانی استفاده کرد. در واقع اگر قدری فکرمان را به کار بیندازیم می‌توانیم کاربردهایی بیابیم که در صورت توسعه یافتن این فناوری، بسیار به کارمان خواهند آمد. مثلا شاید بتوان با قرار دادن نمونه‌ای استریل‌شده از این افشانه در جعبه‌ کمک‌های اولیه، از آن برای پوشاندن زخم‌ها (به‌جای باندهای معمولی) استفاده کرد. یا شاید به‌آسانی و بسرعت بتوانید رومبلی جدیدی را جایگزین رومبلی قدیمی‌تان بکنید. این هم نشانی شرکت سازنده آن: www.fabricanltd.com

بادبادک زیرآبی

بادبادک‌های زیرآبی شرکت سوئدی مینستو در نگاه نخست شاید ما را به یاد بادبادک ‌بازی‌های دوران کودکی‌مان بیندازند، اما اینها به جای این‌که در هوا باشند درون آب شناورند. از آنجایی که آب دریا 800 بار چگال‌تر از هواست، توربین‌هایی که به این بادبادک‌ها متصل‌اند ـ و به کف‌ اقیانوس مهار شده‌اند ـ می‌توانند 800 برابر‌ وقتی که در هوا قرار می‌گیرند برق تولید کنند. طراحان‌ شرکت مینستو نام این فناوری را سبز‌ ژرف (یا سبز‌ سیر) گذاشته‌اند و معتقدند که حتی در هنگام‌ آرام بودن‌ آب می‌تواند 500 کیلووات برق تولید کند. نخستین نمونه کامل‌ این دستگاه در اندازه واقعی‌اش قرار است در سال 2011 در سواحل ایرلند شمالی رونمایی بشود.

معصومه احمدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها