دوران بارداری دورانی پر از شادی و عین حال دردها و نگرانی‌هاست. برخی از عوارض و دردها ناشی از بارداری بوده و به طور طبیعی وجود دارند و خطری برای مادر یا جنین ندارند. با وجود این ،در صورتی که باعث آزار مادر شوند، می‌توان به صور ت علامتی آنها را درمان کرد. این مشکلات شامل موارد زیر هستند:
کد خبر: ۳۷۵۴۱۹

تهوع و استفراغ

حالت تهوع از شایع‌ترین مشکلات 3 ماهه اول بارداری است و حدود سه‌چهارم زنان باردار دچار این مشکل می‌شوند. این مشکل اغلب حدود 5/1 ماهگی شروع شده و تا 4 ماهگی می‌تواند ادامه پیدا کند و بندرت تا پایان بارداری ادامه می‌یابد. صبح‌ها شدیدتر است و در صورت غیرقابل تحمل بودن می‌توان با داروهای مناسب آن را کاهش داد. بهتر است قبل از مصرف دارو، تغییراتی در رژیم غذایی مادر باردار داده شود، به این صورت که حجم کمتری از غذا را در وعده‌های متعدد مصرف کند و از غذاهای پرحجم مثل آش و سالاد و سبزیجات که تهوع و استفراغ را بدتر می‌کند، اجتناب شود. خوردن یک وعده غذای خشک و سرد هنگام صبح نیز می‌تواند مفید باشد.

در مواردی آنقدر استفراغ‌های مکرر پیش می‌آید که مادر نیاز به بستری پیدا می‌کند. یا به دلیل شدت استفراغ‌ها رگه‌های خونی در استفراغ وجود دارد که باز هم نیاز به بستری دارد.

کمردرد

کمر درد در 70 درصد خانم‌های باردار دیده شده و دلیل آن هم افزایش وزن و بزرگ شدن شکم مادر در این دوران است که این عامل خود موجب افزایش قوس کمری و در نتیجه تشدید کمر درد می‌شود. البته دیده شده بانوانی که قبل از بارداری کمردرد داشته‌اند یا چاق بوده‌اند، در دوران بارداری بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. جهت کاهش این دردها توصیه می‌شود هنگام نشستن با گذاشتن یک بالش در پشت گودی کمر پر شود. کفش‌های پاشنه بلند پوشیده نشود. هنگام برداشتن چیزی از زمین به جای خم شدن، روی زمین چمباتمه بزنند (بنشینند).

واریس

واریس یا بزرگ شدن وریدها از مشکلات شایع بارداری است، بخصوص در کسانی که افزایش وزن زیادی داشته، یا سن بالاتری دارند یا زیاد سرپا می‌ایستند. البته داشتن زمینه ژنتیک در بروز زودتر و شدیدتر این بیماری موثر است. با استراحت و بالا نگه داشتن دوره‌ای پاها و استفاده از جوراب واریس شدت بیماری کاهش می‌یابد و پس از زایمان کاملا بهبود می‌یابد.

هموروئید

هموروئید یا بواسیر به معنای واریس وریدهای ناحیه مقعد است که می‌تواند قبل از بارداری وجود داشته ولی در این زمان تشدید شود. درد و تورم ناشی از این بیماری با ضد دردهای مناسب و کمپرس آب گرم و استفاده از داروهایی که موجب نرم و روان شدن مدفوع می‌گردد (البته با نظر پزشک)، در درمان این وضعیت موثر است.

دوران بارداری با مشکلات دیگری نیز همراه است که هفته بعد مورد بحث قرار می‌گیرد.

دکتر ثریا عالمی / جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها