رحیمی: با آقای ‌متکی ‌برای‌ مسوولیت دیگری در ‌دولت‌ مذاکره شده است

متکی به مراسم تودیع نرفت

مراسم تودیع و معارفه منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی دیروز در غیاب وزیر برکنار شده، برگزار شد. منوچهر متکی که دوشنبه گذشته، فرسنگ‌ها دور از تهران، خبر برکناری خود را از ریاست دستگاه دیپلماسی شنیده بود، دیروز ترجیح داد تا با وجود اعلام قبلی مبنی بر شرکت در مراسم تودیع خود، در این مراسم حاضر نشود و مراسم تودیع خود را نیز همچون برکناری خود، حاشیه‌دار کند. با این کار وزیر سابق امور خارجه، اگر چه هدایایی که برای اهدا به او به مراسم آورده شده بود، دست نخورده عودت داده شد اما در عوض معاون اول رئیس‌جمهور فرصت بیشتری داشت تا مطالبی را در خصوص برکناری متکی و آینده روابط او با دولت بیان کند.
کد خبر: ۳۷۴۰۶۵

علی‌اکبر صالحی نیز که با توجه به اظهاراتش در جلسه دیروز، ظاهرا گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس برای تصدی پست وزارت خارجه خواهد بود به تشریح برنامه‌های خود برای هدایت دستگاه سیاست خارجی کشورمان پرداخت.

مراسم دیروز با سخنرانی امیرمنصور برقعی، قائم‌مقام وزارت امورخارجه که به گفته خودش به‌خاطر پیش‌بینی نشدن مجری برای این برنامه، سخنرانی ابتدایی را بر عهده گرفته بود آغاز شد.

وی با اشاره به غیبت متکی در این جلسه گفت: اگر متکی در این جلسه حضور داشت شاید این بیت شعر را می خواند که: «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم،که در طریقت ما کافریست رنجیدن.»

برقعی بعد از مقدمه‌ای کوتاه در تمجید از منوچهر متکی، از محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور دعوت کرد تا سخنرانی خود را در خصوص وزیر خارجه پیشین و سرپرست جدید وزارت امور خارجه بیان کند.

بخش عمده سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور به بیان توضیحاتی در خصوص برکناری ناگهانی متکی و دلیل عدم حضور او در این مراسم اختصاص داشت.

به گزارش ایرنا، رحیمی در این زمینه با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره برکناری متکی هنگام حضور وی در سنگال گفت: هرگز چنین نبوده است که آقای متکی قبل از سفر به سنگال از این تغییر آگاه نبوده باشد، ایشان در هفته قبل از سفر با رئیس جمهور صحبت مشروحی درباره این جابه‌جایی داشته است و توافقات پیش از سفر آقای متکی انجام شده بود.

وی افزود: متکی وقتی به سنگال رفت می‌دانست که تغییر در چنین روزی انجام می‌شود، اما مسوولان جمهوری اسلامی ایران تا آخرین لحظه بدون این‌که خم به ابرو بیاورند به کار و کوشش خود ادامه می‌دهند.

رحیمی گفت: این‌که گفته می‌شود در سفر چنین تصمیمی گرفته شده است درست نیست و هیچ مسوولی به این وجه از مسوولیتش کنار نمی‌رود و این اخلاقی نیست.

رحیمی با تاکید بر این‌که با آقای متکی برای مسوولیت دیگری مذاکره شده و دولت به خدمات ایشان نیاز دارد، ادامه داد: وزارت امور خارجه بعد از انقلاب، مدیران متعددی به خود دیده است و امیدواریم آقای صالحی طرحی نو دراندازد و کاری بیشتر از گذشته برای نظام انجام دهد.

این اظهارات رحیمی در شرایطی عنوان شد که هنوز مشخص نیست مجلس که مسوولیت رای اعتماد به وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور را به عهده دارد، در واکنش به برکناری ناگهانی متکی از سوی احمدی‌نژاد، چه رفتاری با گزینه یا گزینه‌های احتمالی وی برای پست حساس و مهم وزارت خارجه خواهد داشت. با این حال، طبق قانون، صالحی تا 3 ماه آینده می‌تواند با حکم رئیس‌جمهور، سرپرست وزارت خارجه باشد.

به دنبال تحول در وزارت خارجه هستیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به دنبال تغییر در وزارت خارجه نیستیم و این وزارتخانه به همان سبکی که منوچهر متکی طراحی و پی‌ریزی کرده است، به کار خود ادامه می‌دهد و روش و نوع کار به همراه سیاست‌ها تغییری نمی‌کند.

وی افزود: البته اگرچه ما به دنبال تغییر در وزارت خارجه نیستیم اما تحول در آن را پیگیری می‌کنیم و تحولاتی که به دست منوچهر متکی در این وزارتخانه به وجود آمده است، به وسیله علی‌اکبر صالحی ادامه پیدا خواهد کرد.

علت حضور نیافتن متکی در مراسم تودیع

رحیمی با اشاره به برخی سوابق متکی از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سفیر در کشورهای ترکیه و ژاپن و معاونت وزارت خارجه گفت: علت این‌که جای او امروز اینجا خالی است این است که قرار گذاشتیم در مراسم اصلی دیگری که قرار است برگزار شود، تودیع ایشان انجام شود و ان‌شاءالله در حد وظیفه و تکلیف از وجود شریف ایشان به نحو احسن تقدیر به عمل خواهد آمد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که شخصیت و سوابق صالحی برای همه روشن است، گفت: دکتر صالحی چه زمانی که رئیس دانشگاه بود، چه زمانی که سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و ماموریت در سازمان کنفرانس اسلامی داشت و چه اکنون که در سازمان انرژی اتمی به عنوان معاون رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند، در متانت و سلامت نفس در بین همه دولتیان کم‌نظیر است.

رحیمی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها گفت: در همین ماه و در آینده‌ای بسیار نزدیک، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سراسر کشور و با رعایت حال دهک‌های پایین جامعه اجرا خواهد شد.

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه آلمان و دبیرکل‌سازمان کنفرانس اسلامی با صالحی

در همین حال، اکمل‌الدین احسان اوغلو و گوئیدو وستروله، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه‌ای، انتصاب علی‌اکبر صالحی به سرپرستی وزارت امور خارجه را به او تبریک گفتند.

وزیر خارجه آلمان هم که 2 نفر از اتباع کشورش از چندی قبل به اتهام جاسوسی در ایران در بازداشت هستند، در گفت‌وگو با صالحی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های تهران ـ برلین بیش از پیش گسترش یابد.

برنامه‌های جدید وزارت خارجه

پس از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی در سخنانی به تشریح اولویت‌های خود در سکانداری دستگاه سیاست خارجی پرداخت.

صالحی دراین‌باره گفت: با توجه به واقعیت‌های جاری در منطقه و عرصه بین‌الملل، باید اولویت‌های سیاست خارجی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که بیشترین کارآمدی را از خود نشان دهد و برای دستیابی به این هدف، باید اولین توجه ما به کشورهای همسایه و جهان اسلام باشد.سرپرست وزارت امور خارجه در همین ارتباط، دو کشور عربستان و ترکیه را دارای جایگاه خاصی دانست که نیاز به توجه ویژه سیاسی دارند.

صالحی با اشاره به این‌که عربستان، سرزمین وحی، دربرگیرنده حرمین شریفین، قبله‌گاه مسلمانان و یکی از وزنه‌های اقتصادی جهان است، گفت: این کشور مستحق برقراری رابطه ویژه سیاسی با ایران است، ایران و عربستان دو کشور موثر در جهان اسلام و منطقه هستند که با همکاری یکدیگر می‌توانند بسیاری از مشکلات منطقه و دنیای اسلام را حل و فصل کنند.

وی همچنین با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی و عقیدتی ترکیه با ایران تاکید کرد: ترکیه کشوری قدرتمند با مردمی غیور و موقعیتی استراتژیک است که تقویت هرچه بیشتر روابط با این کشور به سود جهان اسلام است.

سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: در بعد بین‌المللی، چین و روسیه نیز به دلایل متعدد، جایگاه خاصی دارند و این دو کشور نیز مستلزم توجه خاص سیاسی هستند.صالحی درخصوص اتحادیه اروپا نیز گفت: با وجود رفتارهای غیرمنطقی، غیراصولی و غیرمنصفانه این اتحادیه، بازهم به دلایل فراوان از جمله موضوع انرژی، آنها خواستار روابطی متین با جمهوری اسلامی ایران هستند.صالحی اضافه کرد: کشورهای فراوانی همچون سوریه، لبنان و عراق که با آنان رابطه ویژه‌ای داریم و همچنین کشورهای پاکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان از جایگاه ویژه‌ای برای ما در عرصه سیاست خارجی برخوردار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها