دانشجویان با تجمع مقابل سفارت انگلیس خواستار اخراج سفیر این کشور شدند

سفیر گستاخ

درست در روزهایی که پلیس انگلیس تلاش‌های گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری دانشجویان معترضی که در روز پنجشنبه علیه سیاست‌های دولت این کشور دست به تظاهرات زدند، آغاز کرده است، سایمون گس، سفیر انگلیس در ایران، در یادداشتی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد. به گزارش فارس، سایمون گس در این یادداشت که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در وب‌سایت سفارت انگلیس در تهران منتشر کرده است، به بهانه روز جهانی حقوق بشر، وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر سوال برده است. وی در نوشته مداخله‌جویانه خود با اشاره به اتهام برخی افراد دستگیر شده در حوادث پس از انتخابات، می‌گوید دولتش از ایران خواسته تا به وظایفی که آزادانه پذیرفته است، عمل‌کند.
کد خبر: ۳۷۳۱۰۸

سفیر انگلیس در ادامه طی اظهاراتی مداخله‌جویانه به نقل از دولت انگلیس پیشنهاد می‌دهد که از دستگیری‌های وکلا و روزنامه‌نگاران خودداری کرده و محاکماتی عادلانه برای بازداشت‌شدگان برگزار شود. گس در حالی به بهانه روز جهانی حقوق بشر به وضعیت حقوق بشر در ایران می‌پردازد که همزمان در کشور متبوع خودش، دانشجویان زیادی به خاطر این‌که به افزایش شهریه دانشگاه‌ها معترض هستند، توسط پلیس مورد هجوم قرار گرفته و ضرب و شتم می‌شوند. با وجود این سایمون گس بدون توجه به آنچه در کشورش می‌گذرد، در امور داخلی ایران دخالت کرده و موجی از انتقادها را علیه خود به راه انداخت. البته این اولین‌بار نیست که سفیر انگلیس اظهاراتی علیه کشورمان مطرح می‌کند.

او پیش از این نیز در گفت‎وگویی با تلویزیون بی‌‌.بی.‌سی فارسی به موضوع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و تحریم‌های ضدایرانی پرداخته بود که در پی آن و در غیاب سفیر، «پاتریک دیویس» کاردار انگلیس در تهران در مرداد ماه گذشته به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت خارجه به وی اعلام شد.

آن موقع کاردار انگلیس قول داد مراتب را به لندن منعکس و موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند، اما به نظر می‌رسد دولت انگلیس هیچ اقدامی در این راستا صورت نداده است. دولت انگلیس همچنین در برابر ترور دانشمند هسته ای ایران شهید دکتر شهریاری که نوعی نقض حقوق بشر تلقی می شود سکوت کرده است .

اما در واکنش به یادداشت تازه سایمون گس، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: سفیر انگلیس ادب سفیر بودن را بیاموزد. علاءالدین بروجردی طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ضرب و شتم و مجروح کردن دانشجویان انگلیسی توسط دولت بریتانیا گفت: به‌نظر می‌رسد مأموریت سفیر انگلیس در تهران به‌جای تنظیم روابط دوجانبه، تخریب روابط است، زیرا اظهارات وی نشان‌دهنده این واقعیت است که او باید ادب سفیر بودن را بیاموزد.

در ادامه بیانیه بروجردی آمده است: سفیر انگلیس در شرایطی این مطالب را در سایت سفارت انگلیس نوشته است که افکار عمومی جهان به شدت نگران نقض فاحش حقوق بشر در این کشور است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: ضرب و شتم وحشیانه هزاران دانشجوی بی‌دفاع انگلیسی، حملات بی‌رحمانه به آنها و مجروح کردن شمار زیادی از دختران و پسران دانشجو مصداق بارز تحمل نکردن صدای مخالف و نبود آزادی برای دانشجویان معترضی است که خواسته‌های صنفی خود را به صورت مسالمت‌آمیز مطرح کرده‌اند.

بروجردی همچنین به سفیر انگلیس توصیه کرد چشمان خود را باز کند و ببیند در جمهوری اسلامی ایران مخالفان حتی کسانی که در راس فتنه بودند و خرسندی انگلیس را فراهم کردند، چگونه و با چه ادبیاتی علیه دولت و سیاست‌های نظام موضع‌گیری می‌کنند، می‌گویند و می‌نویسند و در زندان هم نیستند.

وی در ادامه تاکید می‌کند: سایمون گس بداند که ملت هوشمند ایران به خوبی از توطئه‌های متعدد انگلیس در منطقه از عراق گرفته تا افغانستان، فلسطین، لبنان و نقش تخریبی جدی انگلیس در تحریم‌های فرامنطقه‌ای و نقش مخرب در مذاکرات اخیر ژنو به خوبی مطلع هستند و نمایندگان ملت بزرگ ایران به هنگام پاسخ این گستاخی‌ها را می‌دهند.

درخواست برای اخراج سفیر

در همین راستا رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نیز خواستار آن شد که وزارت خارجه، اخراج سفیر انگلیس را در دستور کار قرار دهد.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که بر اساس تجربه روابط کنسولی و دیپلماتیک، در حال حاضر سفیر انگلیس یک عنصر نامطلوب است، گفت: اخراج سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران باید به صورت جدی در دستور کار وزارت امورخارجه قرار بگیرد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به یادداشت اخیر سفیر انگلیس در تهران و مداخله وی در امور داخلی کشورمان، تصریح کرد: معتقدم که مواضع اخیر سفیر انگلیس در تهران نشان می‌دهد که باید طرح الزام دولت به کاهش روابط با انگلیس در مجلس به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

وی افزود: انگلیسی‌ها نقشی منفی در رابطه با ایران بازی می‌کنند و هدفشان این است که مشکلات سیاست خارجه ایران را فراگیر کنند، البته آنها از سوی دیگر سعی بر این دارند که رابطه ایران با اتحادیه اروپا را به رابطه ایران و انگلیس ربط بدهند، اما واقعیت این است که مقاله سفیر انگلیس نشان می‌دهد که چنین راهکاری در روابط کنسولی و دیپلماتیک کشورها کم‌سابقه است و نشان می‌دهد که عملا سفیر انگلیس راه خود را از دیگر سفرای اروپایی جدا‌کرده است.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: فضای مذاکرات ژنو از نظر محتوا بیشتر به سمت بیانیه تهران سوق داشت و عکس آن فضایی که آمریکا و انگلیس پیگیر آن بودند، در مذاکرات شکل گرفت، اما در حال حاضر انگلیسی‌ها طرح‌های تازه‌ای را آغاز کرده و سفیر انگلیس مأمور مداخله در امور داخلی ایران شده است.

وی با بیان این‌که «در حال حاضر دلایل کافی برای پیگیری جدی‌تر طرح کاهش رابطه با انگلیس وجود دارد»، تصریح کرد: چرا که رفتار سفیر انگلیس با رفتار کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز همخوان نیست. حتی کشورهای اروپایی عضو گروه 1+5 هم حاضر نشدند که از مشی رادیکالی آمریکا و انگلیس دنباله‌روی کنند، لذا انگلیسی‌ها سعی می‌کنند که مشغله دیگری را آغاز کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس در ادامه سخنانش تاکید کرد: فارغ از محتوای آنچه سفیر انگلیس در یادداشت خود نوشته است، ایرانیان از سالیان دور همواره مخالف دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی کشورمان بوده‌اند؛ حتی در قضیه حوادث پس از انتخابات هم دیدیم، همه کسانی که به کاندیداهای مختلف رأی داده بودند، روی همین اصل اتفاق نظر داشتند.

فلاحت‌پیشه در خاتمه یادآور شد: سفیر انگلیس در حال حاضر یک ابزار است و بنده معتقدم که بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌توانیم سفیر انگلیس را به عنوان یک عنصر نامطلوب مطرح و خواستار اخراج او شویم.

طرح کاهش سطح روابط ایران با انگلیس در جلسه یکشنبه آینده

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز گفت: یکشنبه هفته آینده در اولین جلسه این کمیسیون طرح کاهش روابط با انگلیس بررسی می‌شود.

کاظم جلالی یادآور شد: با توجه به گستاخی‌های مکرر سفیر انگلیس در ایران و عدم رعایت شئون دیپلماتیک و همچنین دخالت‌های مکرر برخی دیگر از دولتمردان انگلیس در امور ایران، از جمله دخالت‌ها و تهدیدهای ساورز که منجر به شهادت دکتر شهریاری شد و همچنین عملکرد مغرضانه بی.‌بی.‌سی رسانه دولتی این کشور به عنوان بازوی رسانه‌ای فتنه، اقدام به کاهش سطح روابط ضروری به نظر می‌رسد. ایران با این کاهش چیزی را از دست نخواهد داد و این حداقل تاوانی است که انگلیس باید در برخورد با ملت ایران پرداخت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از یادداشت سفیر انگلیس در تهران و مداخله وی در امور کشورمان، گفت: گویی کشتار اخیر دانشجویان در لندن از دید سایمون گس مغفول مانده است.

برگزاری تجمع دانشجویی مقابل سفارت انگلیس

در رویدادی دیگر، روز گذشته دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به ترور اساتید هسته‌ای ایران تجمع اعتراض‌آمیزی مقابل سفارت انگلیس در تهران برگزار کردند. در این تجمع که از سوی بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران صورت ‌گرفت، تصاویری از شهید علی‌محمدی و شهید شهریاری دیده می‌شد که توسط عوامل تروریستی به شهادت رسیدند.

دانشجویان همچنین دست‌نوشته‌هایی داشتند که روی آنها شعارهایی نظیر «آمریکا دشمن بزرگ ایران و انگلیس خبیث‌ترین دشمن ملت ایران» عنوان شده بود.

دانشجویان در ادامه این تجمع، پرچم آمریکا و انگلیس را آتش زدند و در حالی که پرچم‌های یاابوالفضل و یا حسین را در دست داشتند، خواهان رسیدگی به ترور شهید شهریاری شدند.

در این مراسم، نماینده تشکل‌های دانشجویی به سخنرانی پرداختند و در خاتمه با صدور بیانیه‌ای، سکوت غرب در مواجهه با ترور اساتید ایرانی را محکوم کردند. آنان همچنین تاکید کردند دخالت های دولتهای غربی نظیر آمریکا ، انگلیس و فرانسه را در فتنه سال گذشته فراموش نمی کنند .

دانشجویان همچنین در ادامه تجمع خود مقابل سفارت انگلیس، با پرتاب سنگ و تخم‌مرغ، مراتب انزجار خود را از اقدام‌ها و رفتارهای این کشور در قبال ملت ایران نشان دادند. آنها سپس با سردادن نوحه‌های ایام محرم، اقدام به عزاداری سالار شهیدان کرده و به راهپیمایی به دور سفارت انگلیس پرداختند. ماموران نیروی انتظامی نیز همراه با آنها برای مراقبت از سفارت حرکت کرده تا مانع از رسیدن دانشجویان به ساختمان سفارت شوند. دانشجویان با طرح درخواستی، اخراج سفیر انگلیس از تهران را خواستار شدند.

محکومیت خشونت پلیس انگلیس

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس برخوردهای خشن پلیس این کشور با دانشجویان معترض را در جریان تظاهرات بزرگ هفته گذشته در لندن محکوم کرد.

مسعود شجره در گفت‌وگو با ایرنا گفت: متاسفانه پلیس انگلیس برای مقابله با اعتراضات و تظاهرات‌ مختلف، از سوی سیاستمداران این کشور تحت فشار قرار می‌گیرد و به همین دلیل دست به خشونت‌های بی‌مورد می‌زند.

وی با انتقاد از تاکتیک‌های پلیس انگلیس در برخورد با تظاهرات دانشجویی افزود: استفاده از تاکتیک‌هایی نظیر «کتلینگ» که بر اساس آن، معترضان را برای مدت طولانی در فضای محدودی در محاصره قرار می‌دهند یا هجوم بی‌هدف با پلیس اسب سوار به سوی توده مردم باعث تشدید خشونت‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس تاکید کرد: 99 درصد کسانی که برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، به دنبال استفاده مسالمت‌آمیز از حق قانونی خود برای بیان دیدگاه شان هستند. ممکن است عده بسیار معدودی هم واقعا به دنبال خشونت و ایجاد بی نظمی باشند ولی وظیفه پلیس این است که حساب این افراد را از هم جدا کند و از برخورد خشونت آمیز با اکثریت معترضان خودداری کند.

وی افزود: پلیس باید با شیوه‌های مناسب با تعداد اندک افراد قانون شکن که در هر جمعی ممکن است وجود داشته باشند، برخورد قانونی کند و فضای امنی را برای اکثریت تظاهرکنندگان فراهم آورد ولی متاسفانه ما شاهد هستیم که پلیس لندن در برخورد با این دو گروه دچار افراط و تفریط می‌شود.

شجره با اشاره به برخورد شدید پلیس و بویژه دستگاه قضایی انگلیس با تظاهرکنندگان ضد اسرائیلی که حدود 2 سال پیش و در اعتراض به حمله رژیم صهیونیستی به غزه به خیابان‌های لندن آمده بودند، گفت: پلیس و دستگاه قضایی با ایجاد ترس و وحشت در میان شرکت کنندگان در این گونه تظاهرات‌ها، تلاش می‌کند مانع از حضور مجدد آنان در چنین اجتماعاتی شود.وی افزود: متاسفانه هر جا که سیاستمداران فشار می‌آورند، پلیس نیز تاکتیک‌های خود را در برخورد با معترضان عوض می‌کند و این کار غلطی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها