وزیر بهداشت در آستانه روز جهانی ایدز(10 آذر) درحالی نسبت به افزایش 5 برابری انتقال ایدز از طریق روابط غیراخلاقی در کشور هشدار می‌دهد که پیش از این نیز با عنوان «آتشفشان ایدز در راه است»، موضوع آلوده بودن نیمی از زنان روسپی به ویروس اچ آی وی (HIV) را رسانه‌ای کرده بود. دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه گردهمایی «تولید دارو و تجهیزات بیوتکنولوژی» در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از افزایش موارد ایدز از طریق ارتباطات غیراخلاقی به خصوص در نسل جوان تاکید کرد: با ادامه این روند تعداد مبتلایان از این طریق 5 برابر خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۰۱۲۵

موج اول ایدز در کشور ما با ورود فرآورده‌های خونی آلوده آغاز شد،پس از آن اعتیاد تزریقی شیوع ایدز را چند برابر کرد و حالا موج سوم ایدز با روابط غیراخلاقی و محافظت نشده تهدید جدید این بیماری شده است.

وزیر بهداشت در همین خصوص به معتادان تزریقی اشاره کرد و گفت: در زمینه معتادان تزریقی که عامل اصلی بیماری ایدز و HIV در کشور هستند، خوشبختانه توانسته‌ایم شیوع آن‌ را در این گروه کنترل کنیم و تعداد بسیار کمی در هر سال مبتلا به این بیماری می‌شوند.

به گفته دستجردی اما آنچه که برای ما خطر بزرگ و جدی است، مسائل مربوط به ارتباطات غیر اخلاقی است که منجر به بیماری ایدز و HIV شده و ممکن است آنچه که برای آینده پیش‌بینی می‌کنیم با این روند پیش‌رو، ظرف 4 تا 5 سال آینده، میزان مبتلایان از این طریق 5 برابر شود.به گزارش ایسنا، او تصریح کرد: با توجه به شناسایی بیش از 20 هزار مورد مبتلا به ایدز و وجود 3 تا 4 برابر موارد این میزان که تاکنون شناسایی نشده‌اند، این بیماری در کشور کنترل شده است، اما تنها از جنبه اخلاقی نگران هستیم که مردم و بخصوص نسل جوان باید رعایت کنند.

این هشدار وزیر بهداشت، وقتی چهره تهدید به خودش می‌گیرد که به حرف‌های چندی پیش این مقام مسوول مراجعه کنیم.دستجردی اعلام کرده بود: براساس آزمایش انجام گرفته روی 200 نفر از زنانی که به اظهار خود در تهران به روسپیگری مشغول هستند، مشخص شد 50 درصد آنان ناقل ایدز هستند.

به گفته او هرکدام از این افراد در طول سال می‌توانند حداقل 5 نفر را به ایدز مبتلا کنند.

وزیر بهداشت با هشدار جدی به جوانان در خصوص رعایت نکات اخلاقی و انجام مراقبت‌های بیشتر، تصریح کرده بود: در گذشته بیماری ایدز بیشتر از طریق معتادان تزریقی در جامعه شیوع پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر این الگو تغییر یافته و انتقال بیماری ایدز در اکثر موارد از طریق تماس‌های جنسی است.

از روانگردان‌ها تا روابط غیر اخلاقی

در کنار خطر افزایش ایدز با روابط جنسی غیراخلاقی، هشدارهای دیگری نیز وجود دارد که پای روانگردان‌ها را وارد این مثلث تهدید ایدز، افزایش روابط جنسی نامشروع و استفاده از روانگردان‌ها می‌کند.

برهمین اساس، عضو کمیته کشوری ایدز هشدار داد که ورود مواد روانگردان در بین جوانان خطر جدیدی برای موج سوم ایدز است.

دکتر مینو محرز، به ایسنا ‌گفت: مصرف مواد روانگردان به طور کاذب سبب افزایش میل جنسی در افراد می‌شود و توانایی تصمیم‌گیری و تفکر را از جوانان می‌گیرد، بنابراین افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند به سمت رفتارهای پرخطر هدایت می‌شوند.

به گفته او اخیرا مصرف مواد روانگردان و الکل توسط جوانان خطر جدیدی برای موج سوم ایدز است و اگر نتوانیم با مداخله مناسب، افزایش ابتلا به بیماری ایدز را در کشور کنترل کنیم باید منتظر موج سوم از طریق رفتارهای پرخطر در 5 سال آینده باشیم.

دکتر محرز عنوان کرد: بیشترین مبتلایان به ایدز در کشور جوانان و نوجوانان هستند. از این رو خانواده‌ها می‌توانند با آموزش از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. همچنین نوع آموزش خانواده به فرزندانشان در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است.

تاثیرگذاری والدین برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر از سنین پیش‌دبستانی شروع می‌شود، در واقع حتی نوع مراودات خانواده در الگوسازی جوانان در آینده موثر خواهد بود.این عضو کمیته کشوری ایدز پیش از این به فارس گفته بود: بیش از 90 درصد موارد جدید ابتلا به ایدز در ایران از طریق تماس جنسی و به خصوص در شهرهای بزرگ و درگروه سنی 25 تا 30 سال است. این آتشفشان خفته به زودی بیدار می‌شود و حالت انفجاری در کشور خواهد داشت.

آخرین آمار ایدز در کشور

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا اول مهرماه امسال در مجموع 21 هزار و 890 فرد مبتلا به HIV‌/‌AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 2/92 درصد آنها را مردان و 8/7درصد را زنان تشکیل می‌دهند. تاکنون 2603 مبتلا به ایدز شناسایی شده و 3927 نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند.

براساس این گزارش، 7/46 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا، در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌ به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (9/69 درصد)، رابطه جنسی (3/9درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (7/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/71 درصد، برقراری روابط جنسی 18 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/1 درصد را تشکیل داده است. در 2/9 درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

چه باید کرد؟

حالا که ایدز در کشور، جوانان یعنی بیشترین گروه جمعیتی را نشانه گرفته است و از طرفی روابط غیراخلاقی موج سوم شیوع ایدز را شامل می‌شود چه باید کرد؟

وزیر بهداشت در سخنانش راه توصیه را در پیش گرفته است. دستجردی گفت: آنچه که به مردم توصیه می‌کنیم رعایت مسائل اخلاقی و سلامت و دوری از مواردی است که می‌تواند افراد را از این طریق مبتلا به بیماری کند. بنابراین بخصوص به نسل جوان توصیه می‌کنیم به هشدارهای وزارت بهداشت توجه کنند. همچنین خانواده‌ها باید مراقبت‌های جدی از فرزندان خود به عمل آورده و آموزش‌های لازم را جدی بگیرند و بدانند که جان آنها در معرض خطر است و اگر این بیماری از این طریق شعله‌ور شود، در آینده انفجاری از ایدز در کشور رخ خواهد داد.

ضرورت آموزش شفاف

اما عضو کمیته کشوری ایدز نقش آموزش شفاف را در انتقال ایدز بسیار مهم دانست: اصولا آموزشی مفید و موثر خواهد بود که مهارت‌محور باشد و سبب تغییر رفتار در افراد شود. علاوه بر آن باید در سنین قبل از باروری این آموزش‌ها شروع شود.

محرز سکوت درخصوص آموزش همگانی برای کنترل راه‌های جنسی انتقال ایدز در ایران را مشکل‌ساز خواند و به «جام‌جم» گفت: والدین در این خصوص با فرزندانشان صحبت نمی‌کنند، مدارس به توزیع جزوه‌های پیشگیری از ایدز بسنده می‌کنند، از رسانه‌ها هیچ صحبتی از استفاده از کاندوم و روش‌های پیشگیری نمی‌شود، پس نوجوانان و جوانان باید چگونه از این مسائل آگاه شوند؟

به گفته او، توجیه سیاستگذاران، توجه به هشدار‌های وزارت بهداشت و اطلاع‌رسانی شفاف درخصوص کنترل راه‌های انتقال این ویروس می‌تواند راهگشا باشد.

مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها