در جستجوی حقیقت

28 سال پیش 3 دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی هنگام حرکت از دمشق به سمت بیروت در نزدیکی بیروت از سوی نیرو‌های سمیر جعجع بازداشت شدند و تا به امروز از آنها خبری در دست نیست.
کد خبر: ۳۶۹۲۶۲

 دولت ایران می‌گوید این دیپلمات‌ها به اسرائیل برده شده و زنده‌اند؛ اما منابع رژیم صهیونیستی و برخی منابع لبنانی می‌گویند این گروگان‌ها همان زمان به دست نیرو‌های سمیر جعجع به شهادت رسیده و پیکر آنها در گور‌های دسته‌جمعی دفن شده است.

این معمایی است که از 14 تیر سال 1361 ذهن خانواده و دوستان احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم دیپلمات‌ها و کاظم اخوان خبرنگار و عکاس ایرنا را به خود مشغول کرده است.

حالا پس از گذشت 28 سال از این ماجرا، رائد موسوی، تنها فرزند این گروگان‌ها‌ با حضور مقابل دوربین سیاوش سرمدی، مستندساز ایرانی به مرور وقایع این سال‌ها می‌پردازد و جزئیات و ناگفته‌های فراوانی از این دیپلمات‌ها را در طول مستندی 60 دقیقه‌ای بیان می‌کند.

این فیلم مستند در کشور‌های لبنان، فرانسه و ایران تصویربرداری شده و در آن، فرزند سیدمحسن موسوی به عنوان راوی حضور دارد. او در طول فیلم، با آدم‌هایی که به نوعی درگیر ماجرای ربوده شدن این دیپلمات‌ها بوده‌اند، دیدار می‌کند و طی گفت‌وگو‌هایی با زندانبانان تلاش می‌کند اطلاعات ارزشمندی درخصوص این شخصیت‌ها کسب و ارائه کند.

فیلم «به دنبال حقیقت» چندی پیش در جشنواره سینما حقیقت روی پرده رفت و توانست نظر هیات داوران را به عنوان بهترین فیلم جشنواره کسب کند. این مستند این روزها در سینما سپیده در حال اکران است.

این سینما بعد از جشنواره فیلم حقیقت، با همت مسوولان سینمایی به نمایش فیلم‌های مستند اختصاص یافته تا علاقه‌مندان این نوع از فیلم‌ها با فراغ بال در فضایی اختصاصی به تماشای فیلم‌های مستند بنشینند؛ فیلم‌هایی که قطعا رنگ و بو و حلاوت خاصی نسبت به فیلم‌های داستانی روی پرده دارد.

رضا استادی‌
‌گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها