رایانه شخصی دارید؟ از اینترنت استفاده می‌کنید؟ از نرم‌افزارهای کاربردی بهره می‌برید؟ برای امنیت اطلاعات و سیستم خود فکری کرده‌اید؟ سرگرمی‌های رایانه‌ای برای شما جذاب است؟ در سازمان خود توانسته‌اید از رایانه و راهکارهای آن استفاده کنید؟ آیا از خدمات الکترونیکی شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌کنید؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است، نمایشگاه الکامپ می‌تواند برایتان مفید و جذاب باشد.
کد خبر: ۳۶۸۷۶۱

روی خط الکامپ

اصطلاح الکامپ ELECOMP مخفف عبارت Electronics, Computer & E-Commerce و به مفهوم نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیکی است که به صورت سالانه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

شانزدهمین الکامپ با حضور حدود 450 شرکت مختلف در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات در مساحتی بالغ بر حداقل 21 هزار مترمربع از 17 آبان امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد و 20 آبان به کار خود پایان داد. فضای اختصاص یافته به گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه، رشد 30 درصدی داشته اما باز هم برخی فعالان این حوزه به دلیل پر شدن ظرفیت موفق به حضور در نمایشگاه نشدند.

آمار دقیق ارائه نشد

طبق اصل گزارشنویسی از نمایشگاه‌ها، باید آمار تفکیک شده‌ای از شرکت‌کنندگان بدهیم اما این آمار توسط مجری این نمایشگاه ارائه نشد. در کل موضوعاتی مانند دولت الکترونیک، سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات اطلاع‌رسانی و دسترسی، امنیت، لوازم جانبی در این نمایشگاه تفکیک و عرضه شده بود.

شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار، بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را داشتند و محصولات خود اعم از بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای امنیتی و سیستم‌های مدیریتی، مالی و حسابداری را به معرض نمایش گذاشته بودند. بازی‌های رایانه‌ای که بی‌شک از پرطرفدارترین محصولات فناوری است در الکامپ 2010 دارای جایگاه ویژه‌ای بود و بیشتر شرکت‌کنندگان بازی‌هایی را مطابق احوال مخاطبان خود همچون بازی‌های ایرانی ارائه شده توسط شرکت‌های داخلی عرضه کرده بودند.

پهنای باند به 470 گیگابیت خواهد رسید روی خارجی‌ها حساب نکنید

وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تاکید کرد که بحث فناوری اطلاعات شاه‌بیت اصلی هدفمندسازی یارانه‌هاست و همه اطلاعات حجیم و توسعه فناوری اطلاعات باید با مدیریت و توسعه این بخش صورت بگیرد.

مهندس رضا تقی‌پور با بیان این که راهبردهای اصلی در کارگروه فاوا بر مبنای توسعه صنعت و فناوری بومی در توسعه فناوری اطلاعات شکل گرفته است، اظهار کرد: راهبرد اول این است که کشور در این حوزه نباید بر منابع خارجی و شرکت‌های صاحب صنعت در کشورهای دیگر تکیه کند ولی باید دانست که اصلی‌ترین راهبرد همان توسعه صنعت و فناوری بومی است.

وی درباره پهنای باند و برنامه‌های این وزارتخانه گفت: پهنای باند یکی از حوزه‌های زیرساختی ICT است که تا امسال شاهد تحقق 2 برابر شدن ظرفیت‌ها نسبت به قبل بودیم و امیدواریم این میزان نیز به 470 گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد که می‌تواند جوابگوی همه فعالیت‌های موجود در کشور باشد.

تقی‌پور درباره طرح دورکاری هم خاطر نشان کرد: رئیس‌جمهور در نشست با وزیران خود از آنها خواسته به معاونان خود ابلاغ کنند که کارها و فعالیت‌ها از این پس به صورت دورکاری انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم در نمایشگاه‌های سال آینده شاهد حضور پررنگ‌تری از فعالان داخل کشور باشیم، چون نباید روی خارجی‌ها حساب کرد؛ در حالی که باید از آنها استفاده لازم را برد.

ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و تولیدکننده اطلاعات هستیم

حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه را عمده‌ترین مصرف‌کننده، تولیدکننده و ذخیره‌کننده اطلاعات دانست و گفت: اتصال 60 هزار نقطه از مدارس کشور به اینترانت ملی، استخدام 200 نخبه برای فناوری استان‌ها، تهیه نقشه راه مدارس هوشمند در کشور، تشکیل شبکه رشد، ثبت‌نام اینترنتی برای اولین بار در آموزش و پرورش، راه‌اندازی سامانه‌های جامع آموزشی، برنامه‌ریزی آماری، مدیریت پرسنل، اتوماسیون اداری و سیستم‌های متمرکز تحت وب از جمله اقدامات این وزارتخانه در جهت توسعه فناوری اطلاعات است.

باید سالی 100درصد رشد کنیم

مهندس رحمتی، رئیس سازمان نظام صنفی و رایانه کشور تصریح کرد: اعتقاد ما به عنوان نماینده بخش خصوصی این است که فضای حال حاضر IT با تصورات و چشم‌انداز ایران فاصله معناداری دارد که برای پوشش این فاصله باید نوعی تغییر و بازنگری در نگرش دولتی‌ها و همچنین فعالان بخش خصوصی شکل بگیرد.

او گفت: پیش‌بینی رشد اقتصادی سالانه حداقل 8درصد، در گرو آن است که حداقل صددرصد رشد سالانه در صدور کالا و خدمات فنی در حوزه IT داشته باشیم و این شاخص‌ها و معیارهای بلند مستلزم عزمی جدی است و رویکرد صحیح دولت می‌تواند طلایه‌دار ورود به این بخش مهم باشد.وی افزود: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان نماینده اصحاب IT و بخش خصوصی ضمن اعلام آمادگی مجدد برای تجدید قوا، آماده همکاری در همه زمینه‌ها از جمله ارائه الگوی مشخصی برای صنعت و ظرفیت‌های مناسب برای صدور کالا و خدمات نرم‌افزاری است.

در حاشیه نمایشگاه نیز نیزار زاکا، نایب رئیس اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات که به دعوت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به ایران آمده بود، طی نشستی با اشاره به ظرفیت‌های برگزاری این نمایشگاه گفت: متراژ نمایشگاه الکامپ در مقایسه با نمایشگاه جیتکس به مراتب بزرگ‌تر و تعداد شرکت‌های حاضر هم بیشتر است. به گفته نایب رئیس اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات، حجم گردش مالی در این اتحادیه بالغ بر 4400 میلیارد دلار است.

پای صحبت غرفه‌داران

پای صحبت غرفه‌داران که نشستیم برخی راضی و برخی ناراضی بودند. اشکال عمده‌ای هم که می‌گرفتند، نبود اینترنت مناسب برای ارائه خدمات و تهویه نامناسب سالن‌ها و بی‌نظمی‌های اجرایی بود.

برخی از مکان نامناسب خود گله داشتند و برخی هم نبود امکانات ارتباطی را دلیل اصلی نارضایتی خود می‌دانستند. البته بعضی از غرفه‌داران هم ایجاد چنین بازار خوبی را دلیل یک پیشرفت مالی می‌دانستند و می‌گفتند با ایجاد امکان برقراری ارتباطی خوب با مشتریان‌مان توانستیم شرایط مالی بهتری را برای خود فراهم کنیم، اما درکل غرفه‌داران از ساعت برگزاری و زمان کم نمایشگاه گله داشتند.

Data centerچیزی بیشتر از یک رایانه

مرکز داده یا همان دیتاسنتر مجموعه‌ای است متشکل از چندین سرور و سایر اجزای شبکه شامل سوییچ، روتر، ذخیره‌ساز داده، کابل‌های نوری، شبکه و برق که در مکان مخصوصی با طراحی خاصی از نظر مکان، حرارت و رطوبت، سیستم‌های سرماساز و سیستم‌های اطفا و اعلام آتش‌سوزی، گردآوری و هم‌آرایی(configuration)‌‌ می‌شوند تا برای ارائه خدمات مختلفی مانند میزبانی وب‌سایت و... زمینه‌ای را فراهم کنند. حضور مراکز داده سیار که روی خودروهای کشنده قرار داشت، جلوه خاصی به برخی سالن‌ها بخشیده بود.

از کوزه همان برون تراود که در اوست

سالن ?? به دولتی‌ها اختصاص داشت و از معاونت نیروی انسانی ریاست‌جمهوری گرفته تا پارک‌های فناوری در آن جمع بودند. در این سالن ?? دستگاه دولتی به صورت متمرکز حضور داشتند که به‌نوعی مستقل از کل نمایشگاه به ارائه خدمات، اطلاع‌رسانی و برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف می‌پرداختند. وظیفه اطلاع‌رسانی و هماهنگ‌سازی تمام نشست‌ها و کنفرانس‌های این سالن هم به عهده شورای عالی اطلاع‌رسانی بود.

شاید نداشتن غرفه‌آرایی در حد ارائه خدمات و نساختن ویترینی برای وزارتخانه‌های مختلف را بتوان دلیلی برای عدم‌توانایی آنها در جلب نظر مخاطب دانست.

دستگاه‌های گوناگون، پورتال‌های مختلف و متنوعی ایجاد کرده بودند، اما استانداردسازی آنها کاملا متفاوت و نیازهای کاربران تنها از دید مدیران همان سازمان تشخیص و ارائه شده بود و مخاطب کمترین نقشی در این میان نداشت. این موضوع به حدی واضح بود که نسرین سلطان‌خواه، معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور طی سخنانی با بیان این‌که این نمایشگاه چند ویژگی برجسته داشته است، اظهار کرد: دولت، باید دولت الکترونیک را جدی بگیرد.

غیبت نام‌های معروف

در دنیای رایانه حرف اول و سکان حرکت در دست تعداد محدودی از شرکت‌هاست. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سیسکو، اپل، اوراکل و چند صد شرکت بزرگ دیگر که در شاخه‌های مختلف هم محصول تولید می‌کنند و هم علم. برخی نمایشگاه‌ها با حضور نام‌های بزرگ برگزار می‌شود و برخی هم بدون حضور آنها. برخی نبود شرکت‌های بزرگ خارجی را نشانه بی‌اعتباری الکامپ تهران می‌دانند، اما این مساله چندان صحت ندارد، زیرا در نمایشگاهی مانند جیتکس 2008، 2009 و حتی 2010 دبی که با حضور چندصد نماینده و واسطه برگزار شد، به دلایل مختلفی از قبیل بحران مالی جهانی و تغییر الگوی تبلیغاتی، شرکت‌های بزرگ حضور نداشتند یا تنها به الصاق بنرهای تبلیغاتی بسنده کرده بودند. با این‌که می‌توان با اطلاع‌رسانی درست، شرکت‌های خارجی بیشتری را به تهران آورد اما حضور خارجی‌ها یک الزام نیست.

جای خالی تحقیق و توسعه

نکته دیگر الکامپ امسال حضور کمرنگ شرکت‌های تحقیقاتی فناوری اطلاعات بود و بیشتر حاضران فقط فروشنده نرم‌افزارهای خارجی بودند. بی‌شک ادامه این حرکت یعنی دور شدن شرکت‌های R&D از مخاطبان و تولیدکنندگان محصول در بازار نگران‌کننده است. البته حضور مراکزی مانند شورای عالی اطلاع‌رسانی و مرکز گسترش فناوری اطلاعات مگفا را می‌توان نقطه امیدی در این راه دانست.

رونمایی از یک نرم‌افزار خط فارسی

نرم‌افزار غلط‌یاب املایی کاملا فارسی به نام «ویراستیار» در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ از سوی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی رونمایی شد.

حجت‌الاسلام سعید سالاریان، قائم مقام شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به تلاش یکساله کارگروه خط و زبان فارسی برای عرضه این نرم‌افزار، بر نقش خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای برای ارائه خدمات الکترونیک تاکید و اظهار کرد: خدمات الکترونیکی نیازمند رابطی است که ارائه آن از طریق این ملزومات برای تمامی اقشار قابل استفاده باشد.

نسخه اصلی این نرم‌افزار در روزهای جاری روی سایت این شورا قرار خواهد گرفت.

کرک، خوب یا بد؟

در این نمایشگاه حضور شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزارهای قفل‌شکسته یا همان کرک شده پررنگ بود. با این که نفس این کار درست نیست و اصولا حقوق انسان‌های دیگر را تضییع می‌کند، اما وقتی قانون کپی‌رایت اجازه چنین استفاده‌ای را داده به فروشندگان آن نمی‌توان خرده گرفت و برای سوال و بازخواست بهتر است سراغ مسوولان نمایشگاه رفت که آیا توجیهی برای این کارشان دارند یا نه؟

در پایان

الکامپ شانزدهم با تمام حواشی تمام شد و حالا مجریان باید به این فکر باشند که کمبودها و مشکلات را برای دوره‌های بعد برطرف و مدیریت کنند و امیدواریم در نمایشگاه سال بعد حداقل از چند نمونه فناوری واقعی رونمایی شود.

سعید نوری آزاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها