سایه روشنی از خودروسازی آینده در POP دیده می‌شود

حرکت برخلاف جهت رودخانه

به چند هفته قبل باز می‌گردیم، زمانی که نمایشگاه بین‌المللی خودروی پاریس با سر و صدای تبلیغاتی خیره‌کننده‌ای برگزار شد. در میان تمامی خودروهایی که در نمایشگاه امسال ارائه شد خودروی کوچک اما جذابی خودنمایی می‌کرد که اکنون و با گذشت هفته‌ها از پایان آن نمایشگاه همچنان مورد نقد و بررسی کارشناسان خودرو قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۷۰۳۹

 POP نام این خودروست که از سوی کیاموتورز ارائه شد و گرچه یک خودروی مفهومی است اما به دلیل این‌که بسیاری از معیارهای مورد نیاز خودروهای کاربردی ساکنان زمین در سال‌ها و دهه‌های آینده را در خود دارد پیش‌بینی می‌شود به زودی وارد مرحله تولید تجاری شود. سبکی، طراحی ساختاری متفاوت و مصرف بهینه 3 مشخصه‌ای است که در این خودرو خودنمایی می‌کنند.

سایه روشنی از آینده

خودروهایی همچون POP همواره جذاب و پرطرفدار هستند. یک دلیل روشن برای این نکته وجود دارد؛ بیننده را به یاد آینده و فیلم‌های علمی و تخیلی می‌اندازند، فیلم‌هایی که در آنها خودروها با شکل و شمایل متفاوتی نسبت به خودروهای امروزی حرکت یا حتی پرواز می‌کنند. یکی از مدیران ارشد پروژه طراحی این خودروی مفهومی می‌گوید: POP نمادی از خودروهای آینده است. ما به دنبال ارائه محصولی هیجان‌انگیز بوده‌ایم و فکر می‌کنیم به این مقصود هم رسیده‌ایم. ما خیلی دوست داشتیم که این خودرو همچون اتم وحشی پویا و سرحال باشد!

POP یک خودروی الکتریکی به طول 3 متر و با ظرفیت 3 سرنشین است که درهای آن رو به بالا باز می‌شود. شاید این همان ترکیب مورد نظر مدیران کیاموتورز برای ارائه محصولی هیجان‌آور بوده است. قالب شیشه‌های کناری خودرو نیز متفاوت از سایر خودروهای الکتریکی و جمع و جور است، به طوری که می‌توان قالب این شیشه‌ها را همچون امضایی بر بدنه خودرو دانست؛ منحصربفرد و نشان‌دهنده شخصیت خودرو.

حتی با نگاه دقیق به خودرو نمی‌توان مرز مشخصی میان سقف و شیشه جلوی آن پیدا کرد. در حقیقت این دو بخش از خودرو در هم آمیخته شده‌اند به طوری که باید گفت سقف خودرو کاملا شیشه‌ای است. همین ابتکار عمل موجب می‌شود تا راننده و 2 سرنشین دیگر خودرو هنگام استفاده از آن در مسافرت‌های بین‌جاده‌ای اوج لذت را از مشاهده مناظر اطراف احساس کنند. اساسا این نکته در طراحی این خودرو مورد نظر طراحان آن بوده است به طوری که یکی از طراحان پروژه می‌گوید: ما از ابتدا به دنبال ارائه محصولی کاملا متفاوت بودیم. راحتی سرنشینان یک فاکتور بسیار مهم است به طوری که تلاش کرده‌ایم تا سرنشینان در حین حرکت با خودرو احساس کنند در یک بالگرد نشسته‌اند و به تمام نقاط اطراف اشراف دارند.

اوج سنتی‌شکنی در طراحی صندلی‌ها

حرکت بر خلاف جریان رودخانه. این همان چیزی است که در طراحی POP به خوبی دیده می‌شود. در این خودرو کوشش شده تا بسیاری از قطعات ظاهرا ارتباطی با صنعت خودروسازی نداشته باشند اما در باطن آنها برای خودرو طراحی و ساخته شده‌اند. نگاهی به صندلی‌ها به خوبی این کوشش را نشان می‌دهد. صندلی‌های جلو یکپارچه هستند و اگر به طور مجزا و خارج از خودرو دیده شوند کمتر کسی می‌تواند حدس بزند که برای خودرو ساخته شده‌اند. به عقیده برخی کارشناسان خودرو، این صندلی‌ها بسیار ساده و شبیه مبلمان خانگی هستند.

یکی از نکات جالب توجه دیگری که در این خودرو به چشم می‌آید یکپارچگی رنگ ارغوانی در آن است. مدیر اصلی پروژه طراحی POP در این خصوص می‌گوید: ما به دنبال رنگی بودیم که آرامش را به راننده و 2 سرنشین دیگر منتقل کند. گذشته از آن استفاده از تنها یک رنگ آن هم ارغوانی و عدم به‌کارگیری رنگ‌های جانبی و مکمل موجب شده تا محصول نهایی در نگاه کلی آرامش بخش به نظر رسد. در طراحی قسمت داخلی خودرو تلاش شده است تا از پرداختن به نکات حاشیه‌ای و تزئینی خودداری شود.

تصویر نهایی که از درون خودرو در ذهن ایجاد می‌شود بیشتر به محیط داخلی یک کپسول فضایی شباهت دارد، همه جا تمیز، یکدست و عاری از بخش‌های اضافی و تزئینی است.

فناوری‌هایی که در ساخت POP به کار گرفته شده‌اند عمدتا برای خودروهای یک دهه آینده هستند. فناوری LED شفاف ارگانیکی که تحت عنوان TOLED شناخته می‌شود از جمله این موارد است. مهندسان پروژه این قطعه شفاف را بر روی شیشه جلویی خودرو و از بخش داخل نصب کرده‌اند تا راننده اطلاعات کامل و لحظه به لحظه‌ای از سرعت خودرو داشته باشد. البته به جز سرعت، اطلاعات مهم دیگری نظیر میزان شارژ باقی مانده خودرو نیز نمایش داده می‌شود. البته فراموش نشود این صفحه نمایش کاملا شفاف است و زمانی که خودرو خاموش می‌شود نمی‌توان ردی از آن بر روی شیشه جلویی خودرو پیدا کرد. اما فلسفه استفاده از TOLED چه چیزی بوده است؟ باز هم مدیر اصلی پروژه حرف‌های جالب توجهی برای گفتن دارد. او به تأثیر این ابتکار عمل در کاستن از وزن نهایی خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در خودروهای الکتریکی دستیابی به محصولی که وزن بسیار کمی داشته باشد یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود و ما فکر می‌کنیم با استفاده از فناوری TOLED به این مهم دست یافته‌ایم. با استفاده از این فناوری عملا نیازی به نصب سیستم جاگیر نمایش سرعت خودرو و نشانگر میزان شارژ باقی مانده باتری آن نداریم. این ابتکار عمل به افزایش فضای درون خودرو و کاستن از وزن نهایی آن کمک می‌کند. به عقیده ما این خودرو همان چیزی است که در آینده به کار گرفته خواهد شد.

فقط یک دکمه

در فضای داخلی POP فقط یک دکمه وجود دارد. این خود نشان دیگری از شنا بر خلاف جهت رودخانه است. حتی در پیشرفته‌ترین خودروهای حال حاضر جهان نیز امپراطوری از کلیدها و دکمه‌های مختلف دیده می‌شود اما در این خودروی مفهومی همه چیز از سیستم‌های صوتی گرفته تا سیستم مسیریابی ماهواره‌ای، اوضاع جوی و نظایر آنها به وسیله صفحه نمایشگر انیمیشنی لمسی صورت می‌گیرد. استفاده از صفحه لمسی انیمیشنی با این هدف صورت گرفته است که همواره حس هیجان و حرکت به راننده منتقل شود.

این خودرو با هر بار شارژ کامل می‌تواند تا 160 کیلومتر را طی کند. استفاده از باتری‌های ژلاتینی پلیمر لیتیومی موجب شده تا تولید الکتریسیته مورد نیاز برای حرکت خودرو با بالاترین راندمان صورت گیرد. با اتمام کامل شارژ باتری، راننده می‌تواند آن را تنها در مدت 6 ساعت مجددا شارژ کامل کند.

بدون شک می‌توان طراحی و ساخت POP را موفقیتی بزرگ برای صنعت خودروسازی دنیا برشمرد. این خودرو مجموعه‌ای از تفاوت‌هاست که در یک پیکره واحد محصولی جذاب و متناسب با نیاز ساکنان سال‌های آینده زمین به نظر می‌رسد.

POP از چند زاویه

 

 

 

 

 

 


در این خودروی مفهومی همه عملکردها به وسیله صفحه نمایشگر انیمیشنی لمسی صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 



استفاده از تنها یک رنگ آن هم ارغوانی موجب شده تا محصول نهایی در نگاه کلی آرامش بخش به نظر رسد.

 

 

 

 

 

 


POP یک خودروی الکتریکی به طول 3 متر و با ظرفیت 3 سرنشین است که درهای آن رو به بالا باز می‌شود.

مهدی پیرگزی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها