در هر 2 ثانیه یک نفر در دنیا و از هر 6 نفر یک نفر در طول زندگی دچار سکته مغزی می‌شود

سکته در کمین مغزها

یک رگ خونی حامل اکسیژن با یک لخته خون مسدود یا پاره می‌شود و سلول‌هایی که بی‌خون و اکسیژن مانده‌اند می‌میرند؛ این فرآیند می‌گوید فرد دچار سکته مغزی شده است.
کد خبر: ۳۶۴۳۹۶

آمارها واقعا تکان‌دهنده است وقتی سازمان جهانی سکته مغزی اعلام می‌کند که در هر 6 ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین به علت سکته مغزی می‌میرند و هر سال تقریبا 6 میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر این مشکل فوت می‌کنند.

این سازمان توضیح می‌دهد که اگر مجموع قربانیان ناشی از ایدز، سل و مالاریا در یک سال را با هم جمع کنیم به تعداد مراتب کمتر از تعداد مرگ و میرهای ناشی از سکته مغزی است به طوری که این عارضه در جمعیت جهانی کهنسالان نیز به عنوان دومین عامل مرگ افراد بالای 60 سال و پنجمین علت مرگ و میر افراد 15 تا 59 سال شناخته می‌شود.

سکته مغزی و نشانه‌های آن

سکته مغزی یا حادثه عروقی مغزی زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی حامل اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز مغز به وسیله لخته مسدود یا دچار پارگی شده باشد. در این حالت سلول‌های بخشی از مغز که خون و اکسیژن مورد نیازشان تامین نمی‌شود، می‌میرند. وسعت و محل آسیب سلول‌های مغزی تعیین‌کننده شدت آن است و از آنجا که نواحی مختلف مغز کارهای مختلفی را کنترل می‌کنند، اثرات ویژه سکته مغزی به ناحیه‌ای که آسیب‌دیده است، بستگی دارد.

گاه یک سکته کوچک در یک ناحیه حیاتی مغز می‌تواند باعث ناتوانی دائمی شود و از آنجا که سلول‌های مغزی ترمیم نمی‌شوند صدمه به این سلول‌ها دائمی خواهد بود. شاید به خاطر همین موقعیت ویژه باشد که هر دقیقه تاخیر در درمان سکته مغزی میلیون‌ها سلول مغزی را می‌کشد و پارگی عروق خونی مغز سبب بروز سکته‌های ناشی از خونریزی می‌شود. برای همین است که گفته می‌شود سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است و برای این‌که از پیامدهای منفی ناشی از آن تا حد امکان جلوگیری شود باید نشانه‌های آن را تشخیص داد و به سرعت به بیمارستان مراجعه کرد.

پس اگر شما یا یکی از اطرافیانتان علائمی چون ضعف ناگهانی در صورت، دست یا پا بخصوص در یک سمت بدن، گیجی ناگهانی، اختلال در صحبت کردن یا درک آن، اختلال دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم یا اختلال ناگهانی در راه رفتن، گیجی، اختلال در تعادل یا هماهنگی حرکات یا سردرد ناگهانی، شدید و بدون علت پیدا کردید درنگ نکنید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

پیشگیری از سکته و چند توصیه

اگر مردم جهان می‌دانستند که در هر 6 ثانیه صرف‌نظر از سن یا جنس، یک نفر به علت سکته مغزی می‌میرد یا اگر باور می‌کردند که خطر ابتلا به سکته مغزی برای زنان یک نفر به ازای هر 5 نفر و برای مردان یک نفر به ازای 6 نفر است یا اگر می‌دانستند که سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در بیشتر کشورهای جهان و یکی از دلایل اصلی ناتوانی طولانی‌مدت است آن وقت راه‌های ساده پیشگیری از آن را حتما در برنامه‌های زندگی‌شان می‌گنجاندند.

متخصصان می‌گویند آگاهی از عوامل خطرزا نخستین گام در پیشگیری از سکته مغزی است که با فعالیت فیزیکی، ورزش مرتب، داشتن رژیم غذایی سالم، خودداری از مصرف الکل و سیگار و تلاش برای دوری از چاقی همراه می‌شود.

البته اگر به هر علتی فردی به سکته مغزی مبتلا شد از دست‌ندادن دقایق حیاتی برای درمان این عارضه
و باور به این نکته که عوارض سکته مغزی با همه ویرانگری‌اش قابل درمان است، نکاتی کلیدی است که نباید از آنها غفلت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها