سحر ـ ط: نوزاد شیرخواری دارم 5 ماهه که مدتی است از چشمانش ترشحات چرکی خارج می‌شود، مخصوصا صبح‌ها. برای رفع این مشکل چه باید بکنم؟
کد خبر: ۳۶۱۹۵۱

اساسا نوزادان هنگام عبور از کانال زایمان با پاتوژن‌ها یا همان میکروب‌های متفاوتی تماس پیدا می‌کنند که شایع‌ترین آنها گرم منفی‌های روده‌ای هستند که عفونت‌های زیادی را در نوزادان تا مدت‌ها بعد پدید می‌آورند. یکی از عفونت‌های شایع عفونت‌های چشمی است که به شکل ترشحات رشته‌ای شکل سفید رنگ یا شیری رنگ در گوشه چشم‌ها خود را نشان می‌دهد.

بهترین درمان در موارد خفیف این نوع عفونت‌ها شستشوی مداوم چشم‌ها با آب استریل جوشیده شده و پاک کردن کامل ترشحات چرکی است و همچنین استفاده از قطره چشمی سولفاستامید 10 درصد که باید زیر نظر پزشک دوز مصرفی‌اش تنظیم شود. درمان را باید یک هفته تا 10 روز با دارو ادامه دهید و بعد از آن هم باید همیشه بهداشت چشم نوزاد دلبندتان را رعایت کنید، چرا که این نوع عفونت‌ها تا مدت‌ها برگشت‌پذیرند.

شراره فدایی ـ تعریف انحراف چشم (استرابیسم) چیست و آیا با تنبلی چشم مرتبط است؟ آیا برای رفع انحراف چشم درمان قطعی وجود دارد؟

استرابیسم یا لوچی چشم در حقیقت از هم جهت نبودن محورهای بینایی دو چشم ناشی می‌شود. یعنی این که مسیر نگاه فرد در دو چشم در یک جهت نیست و وقتی که یک چشم در جهت خاصی نگاه می‌کند، چشم دیگر به سمت دیگری نگاه می‌کند. این بیماری یکی از مشکلات شایع چشم پزشکی است و در 4 درصد موارد در گروه سنی اطفال و بزرگسالان دیده می‌شود. چشم‌ها (یکی یا هر دو) ممکن است به داخل، خارج، بالا یا پایین انحراف داشته باشند. در بعضی افراد ممکن است بیش از یک نوع انحراف وجود داشته باشد، البته توجه داشته باشید که نوزادان تا 2 ماه اول مختصری استرابیسم دارند که آن میزان هم باید توسط چشم‌پزشک معاینه و اطمینان حاصل شود در آینده مشکلی ندارد. استرابیسم یا لوچی با آمبلیوپی یا تنبلی چشم متفاوت است. در تنبلی چشم‌ها از بدو تولد دچار محرومیت بینایی شده و ارتباطش با مغز قطع می‌شود.

این چشم از نظر ساختار چشمی و آناتومی هیچ مشکلی ندارد، ولی از نظر بینایی دچار کمبود بینایی می‌شود. علاوه بر این تنبلی چشم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، مثل آب‌مروارید‌های مادرزادی که باعث عدم‌ تشکیل تصویر روی شبکیه می‌شوند یا عیوب انکساری که در نوزاد بتدریج خودشان را نشان می‌دهند. درمان لوچی یا استرابیسم شامل استفاده از عینک، پریسم یا منشور، ورزش عضلات چشم و در نهایت جراحی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها