شیرر: یورو96 بهترین خاطره من بود

رویای مربیگری تیم ملی

آلن شیرر در بیش از 63 بازی پیراهن تیم ملی انگلستان را به تن کرد ولی هنوز هم رویای حضور در این تیم را دارد: «من هنوز هم هنگام بازی‌های ملی هیجان‌زده می‌شوم و به زمانی فکر می‌کنم که خودم در پست مهاجم بازی می‌کردم. هنوز هم دلم برای عبور از تونل و ورود به زمین تنگ می‌شود. هیچ چیز نمی‌تواند جای هیجان بازی در تیم ملی را بگیرد. یورو96 بهترین خاطره دوران بازی من بود.
کد خبر: ۳۶۱۵۷۸

شرایط عالی بود و «تری ونبلز» کمک زیادی به من کرد. قبل از آن بازی‌ها من برای 13 بازی گل نزده بودم و تری در بازگشت از هنگ‌کنگ به من کمک کرد تا روحیه‌ام را پیدا کنم.»

ردنپ، بهترین گزینه پس از کاپلو

شیرر با این‌که تنها سابقه 8 هفته مربیگری تیم نیوکاسل را داشته، اما خواهان مربیگری تیم ملی انگلستان در آینده است: «اگر از بعد مربیگری نگاه کنید من روزی دوست دارم که مربی تیم ملی‌ باشم و به نظرم بهترین کاری که از من ساخته است، مربیگری تیم ملی است. معتقدم در شرایط فعلی هری ردنپ می‌تواند بهترین گزینه برای جایگزینی کاپلو باشد. او می‌تواند سیستم مناسبی برای تیم ترتیب دهد و نتیجه‌گیری کند. ما به بهترین شکل ممکن به بازی‌های جام جهانی صعود کردیم ولی نمایش فاجعه‌آمیزی در بازی‌ها داشتیم. مشخص بود در رختکن تیم اتفاقاتی رخ داده، چون ما به هیچ عنوان بازی‌هایی که از ستارگانمان در لیگ برتر دیده بودیم، در آفریقای جنوبی ندیدیم. «جان‌تری» تلاش کرد تا پیام بازیکنان را منتقل و به ایجاد آرامش در تیم کمک کند. انگیزه‌های‌ تری درست بود و او منبع مشکلات را درست تشخیص داده بود ولی روند تیم رو به نابودی می‌رفت. کاپلو باید خواسته‌های بازیکنان را تشخیص می‌داد و اگر ‌حاضر به این کار نبود فرد دیگری باید این مسوولیت را قبول می‌کرد. من به یاد نمی‌آورم که تیم ما تا این حد بازی‌های بدی را پشت سرهم انجام داده باشد. اگر بگوییم ما در جام جهانی خوب نبودیم حرف درستی زده‌ایم، اما درست‌تر این است که تیم ما اصلا جام را شروع نکرد و در حالی حذف شد که هنوز خودش را در بازی‌ها پیدا نکرده بود.»

دوستی با فرگوسن

شیرر در ادامه صحبت‌هایش روند کار آلکس فرگوسن مربی تیم منچستریونایتد را می‌ستاید و می‌گوید: «من چند سال قبل نشستی با سرآلکس داشتم و او به شوخی به من گفت که تا به حال فکر کرده‌ای اگر به جای من به منچستریونایتد می‌آمدی چند جام برده بودی؟ و من در پاسخ گفتم بله و البته فکر کرده‌ام که تو هم چند جام بیشتر می‌بردی! من هرگز از این‌که به نیوکاسل رفتم ناراضی نیستم و انتقالم به آنجا امری احساسی نبود بلکه باور داشتم که با این تیم به قهرمانی می‌رسم. من از بازی در آنجا راضی بودم.

کاپلو باید خواسته‌های بازیکنان را تشخیص می‌داد و اگر او حاضر به این کار نبود فرد دیگری باید این مسوولیت را قبول می‌کرد. من به یاد نمی‌آورم که تیم ما تا این حد بازی‌های بدی را پشت سرهم انجام داده باشد

کسانی که پیراهن شماره 9 می‌پوشند اگر موفق باشند مسیر خوبی دارند و نیوکاسل در این فصل با «اندی کارول» که این پیراهن را پوشیده روزهای خوبی دارد. کارول هنوز برای حضور در تیم ملی آماده نیست هرچند که در جدول گلزنان در رتبه دوم قرار دارد. سبک بازی او تا حد زیادی شبیه «دانکن فرگوسن» است. او در هوا بازیکنی مسلط است و با پای چپ ضربات خوبی می‌زند.»

بحث که به بازیکنان شوتزن می‌رسد، شرر از پل اسکولز یاد می‌کند و می‌گوید: «اسکولز در کنار «گاسکویین» یکی از بهترین بازیکنان انگلستان بوده است. او دید خوبی دارد و در میانه زمین گلزنی می‌کند. البته او تکل‌های بدی می‌زند و نسبت به هافبک‌های حریف سخت‌گیر است ولی تمامی بازیکنان خوب ما این خصوصیت را دارند. «وین رونی» و «استیون جرارد» و «اشلی کول» در پست خودشان از بهترین‌ها هستند.»

خشونت بخشی از فوتبال است

اظهارات آرسن ونگر درباره افزایش خشونت در بازی‌های لیگ برتر و تکل‌های بدی که بعضا برخی بازیکنان را خانه‌نشین کرده، مدتی است که در رسانه‌های انگلستان مطرح شده و اخیرا هم تکل «نایجل دی یونگ» روی بن عرفا باعث شکستگی‌ پای او شد. «شیرر» در مورد این شیوه بازی برخی تیم‌های لیگ برتر می‌گوید: «بلکبرن و استوک تیم‌های فیزیکی هستند و مدت‌هاست که به این سبک بازی می‌کنند، اما تیم‌های کثیفی نیستند. فوتبال همین است و اگر شما قصد قهرمانی در لیگ برتر دارید باید با همه این شرایط کنار بیایید. بازی با منچستر یونایتد و چلسی مثل حضور در میدان جنگ است، اما آرسنال ذهنیت متفاوتی دارد. آنها سال‌هاست که جام نبرده‌اند ولی اکثریت کسانی که فوتبال دوست دارند بازی‌های آنها را تماشا می‌کنند. 10 سال قبل بازی همین تیم آرسنال از این نظر فاجعه بود چون بازیکنانی مثل «دیکسون»، «آدامز» و «بولد» روزهای سختی را با تکل‌هایشان برای مهاجمان ایجاد می‌کردند. در مورد تکل نایجل دی یونگ هم باید گفت که او برای تصاحب توپ تکل زد و می‌دانست که قادر به زدن توپ خواهد بود. در لیگ برتر همیشه به بازیکنان گفته می‌شود که برای زدن توپی که مطمئن هستند از هر حرکتی استفاده کنند.»

نقدهای منطقی

شیرر در گزارش‌هایی که از بازی‌های تیم ملی انگلستان و بازی‌های باشگاهی لیگ برتر در بی‌بی‌سی داشته نظراتش را به صراحت بیان کرده و همین موضوع بعضا انتقادات و اعتراضات برخی را به همراه داشته است، اما او هنوز هم از حرف‌هایی که در این برنامه زده دفاع می‌کند و می‌گوید: «من واقعا کدام حرف غیرمنطقی را زده‌ام؟ وقتی که خودم برای تیم ملی بازی کرده‌ام و سال‌ها تجربه بازی باشگاهی دارم، منطقی است چیزهایی را ببینم که مردم عادی در بازی درک نمی‌کنند و برای مثال دلیل اصلی بازی ضعیف فرناندو تورس را بیان کنم.»

روزنامه دیلی تلگراف‌ 
مترجم : امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها