پرونده تائید صلاحیت مدیران بانکی بسته شد

تائید خاوری توسط بانک مرکزی

اعلام اسامی مدیران بانکی دارای صلاحیت از بانک مرکزی که طی دو ماه گذشته به یکی از جنجالی ترین موضوعات رسانه ای تبدیل شده بود، با درج نام مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک ملی به پایان رسید.
کد خبر: ۳۶۰۰۷۷

به گزارش مهر، حدود دو ماه پیش بانک مرکزی در لیستی اسامی مدیران بانکی دارای صلاحیت را در سایت خود درج کرد که نام مدیران برخی از بانکهای بزرگ کشور نظیر صادرات و ملی در آن دیده نمی شد، این در حالی بود که مدیران بانکهایی که اسامی آنها در لیست درج نشده بود جزو مدیران با سابقه در نظام بانکی و سایر بخشهای اقتصادی کشور بودند.

بانک مرکزی در فهرست مذکور مطرح کرد که " توجه به این مهم ضروری است که نام مدیران بانکهایی که تاکنون برای اخذ تائیدیه صلاحیت به این بانک مراجعه ننموده‌ و گواهی صلاحیت آنها توسط این بانک صادر نشده، در فهرست ذیل درج نگردیده است".

برهمین اساس، نام مدیران بانکی تا جایی پیشرفت که تنها نام مدیران بزرگترین بانک دولتی کشور در آن درج نشده بود، که این موضوع واکنشهای مختلفی را از سوی بانک مرکزی، بانک ملی، مسئولان اقتصادی و نمایندگان مجلس در پی داشت.

زمانی که بانک مرکزی نام مدیران را در سایت خود درج کرد، برداشت عمومی این بود که اشتباها نام برخی از مدیران بانکهای بزرگ از جمله ملی، سپه، صادرات، تجارت و برخی از مدیران موسسات اعتباری در لیست گنجانده نشده است، اما با گذشت چند هفته و عدم اصلاح لیست، ابهامات از بین رفت.

بانکهای ملی و صادرات هر یک در اطلاعیه های جداگانه مطرح کردند که هیچ نامه ای از سوی بانک مرکزی در این خصوص برای آنها ارسال نشده است.

بدین ترتیب به مرور نام چند نفر از مدیران بانکها به لیست اضافه شد اما نام برخی از مدیران از جمله مدیران بانک ملی به چشم نمی خورد که همین موضوع واکنش جدی مدیران این بانک را در پی داشت.

بانک مرکزی در پاسخ به این واکنشها مطرح می کرد که مدیران لازم است برای درج نام خود در لیست مدیران دارای تائید صلاحیت به بانک مرکزی مراجعه کنند.

در ادامه این موضوع تا جایی پیشرفت که ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود نمایندگان کمیسیون اقتصادی به این موضوع خبرداده بود.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره تعیین درج اسامی مدیران دارای تائید صلاحیت بانک مرکزی بر روی سایت این بانک گفته بود: بانک مرکزی متولی نظارت، کنترل و نظم سیستمی پولی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه همه مدیران سیستم بانکی مورد تایید بانک مرکزی هستند، گفته بود: اما این مدیران باید یکسری اصول و مسائل را رعایت کنند.
 
وی با بیان اینکه بانک مرکزی حافظ منافع سپرده گذاران و دولت است، تصریح کرده است: باید بر اساس اصول و استانداردها مدیران و اعضای هیئت مدیره بانکها گزینش شوند.
 
به اعتقاد بهمنی، عدم درج اسامی برخی مدیران در سایت بانک مرکزی به معنای عدم صلاحیت آنهایی که به بانک مرکزی برای تائید صلاحیت مراجعه نکرده اند، نیست.
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سوابق 30 و 35 ساله برخی از مدیران بانکی افزوده بود: مدیرعامل بانک ملی ( محمود رضا خاوری ) از مدیران با سابقه سیستم بانکی است ولی باید مراحل تایید صلاحیت را طی کند.
 
وی با تاکید بر اینکه در بخش تعیین مدیران برای بانکهای دولتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی همواره تعامل داشته ایم، گفته بود: هیچگاه وزیر اقتصاد مدیر عامل و یا عضو هیئت مدیره بانکی را بدون مشورت با رئیس کل بانک مرکزی انتخاب نکرده است.
 
بهمنی گفته بود: خاوری از همکاران قدیمی من در سیستم بانکی است‏، اما یکی از وظایف نظارتی بانک مرکزی تائید صلاحیت مدیران برای ساماندهی فعالیتهای شبکه بانکی است.
 
وی با تاکید بر اینکه هر مدیری که در شبکه بانکی کشور فعالیت می کند دارای صلاحیت است، تصریح کرده بود: مدیرعامل بانک ملی در بانک مرکزی حضور یافته است.
 
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که آیا محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات که نام وی در سایت بانک مرکزی درج شده، برای تائید صلاحیت به بانک مرکزی مراجعه کرده است؟ اظهارداشته بود: مدیرعامل بانک صادرات نیز در بانک مرکزی برای همین منظور حاضر شد.
 
بهمنی یادآور شده بود: بانک مرکزی هیچگاه با بهترین مدیران خود که در سیستم بانکی با تلاش خدمت می کنند و از تجربه بسیاری برخوردارند، هیچ مشکلی ندارد، ضمن اینکه هیچ مسئله پشت پرده ای نیز در بحث تائید صلاحیت مدیران بانکی وجود ندارد.
 
به هر حال، اسامی محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی، جمال دامغانیان، برات قنبری، محمدرضا حسین زاده، فرزاد احمدی و محمد ابراهیم منصور خاکی اعضای هیئت مدیرت بانک ملی در این لیست درج شد تا پرونده آن در بانک مرکزی بسته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها