سخنان پیشین آقای مشایی درباره مکتب ایران و مکتب اسلام که با واکنش‌های تندی همراه بود،اما به نظر می‌رسد که سخنان تازه‌ی وی درباره‌ی ظرفیت خدا شدن انسان،بدون ایران اسلام گم می‌شود و... با واکنش‌های تند دیگری روبرو شود.
کد خبر: ۳۴۵۲۰۷

کارشناسان و مسئولین مختلف معتقدند اظهارات مشایی در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، حرفی انحرافی، خوراکی برای دشمنان اسلام، شرک آلود و خیانت به ایران است اما مشایی معتقد است که حرف وی حرف امام راحل است.

به گزارش جام جم آنلاین اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور  در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور در روز چهارشنبه 13 مرداد گفت: برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی مکتب اسلام و می‌گویی مکتب ایران، از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.

 البته مشایی در سخنان تازه‌ای که صبح دیروز در همایش تجلیل از خبرنگاران حوزه زنان و خانواده که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، گفت: نام ایران در دنیا معادل علی(ع) است و بدون "ایران" اسلام گم می‌شود". ماموریت انسان بر روی زمین این است که جانشین خدا باشد، به جای خدا تصمیم بگیرد و به جای خدا اراده کند.

وی افزود: خدا ظرفیت خدا شدن را در انسان قرار داده. انسان قرار است که خدا باشد و در جای خدا بنشیند. انسان در طول تاریخ کوچک مانده چرا که به برنامه خدا و دستور او برای گزینشهای الهی عمل نکرده است. این همان تقابل بین حق و باطل، شیطان و انسان، پلیدی و زیبایی و نور و ظلمت است.

قطعا این سخنان نیز واکنشهای مختلفی را در پی خواهد داشت.

اما اظهارات قبلی مشایی واکنشهای مختلفی را در پی داشته است. در این گزارش سعی شده تا نظرات برخی از مسئولین گردآوری شود.

مکتب ایران در برابر اسلام ملی گرایی شرک آلود است


آیت الله سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران در نماز جمعه گذشته اظهار داشت: ایران با اسلام هویت خود را پیدا کرد و متقابلا اسلام خدمتی بزرگ به ایران کرد.

وی گفت: اول انقلاب یکی از سیاسیون گفته بود فرق ما با امام این است که امام (ره) ایران را برای اسلام می خواهد و ما اسلام را برای ایران.

خاتمی ادامه داد: این همان ملی گرایی شرک آلود است و امام (ره) فرمودند ملی گرایی خلاف اسلام و خلاف دستور خداست و برخلاف قرآن مجید است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: روشن است که وطن دوستی چیزی غیر از ملی گرایی است. ملی گرایی این است که اسلام را مقابل ایران قرار دهد و این با روح انقلاب اسلامی سازگار نیست. وطن دوستی در متن اسلام است. هیچ گاه وطن دوستی با اسلام در تعارض نیست اما مکتب ایران در برابر اسلام ملی گرایی شرک آلودی است که مسلمانان هرگز آن را نپسندیده و نخواهند پذیرفت.

خاتمی با بیان اینکه این اظهارات تفاوتی با ادعای "جمهوری ایرانی" ندارد، گفت: ما مدافع ایران اسلامی هستیم. همین متدینین بودند که از وطن حمایت کردند. تاریخ نشان داده است در عرصه دفاع از وطن، متدینین در خط مقدم بودند و خیلی از ملی گرایان و داعیه داران ملی گرایی به این وطن خیانت کردند.


برخی بی شرمانه مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی می کنند

آیت الله مصباح یزدی در این باره گفت: افرادی که بی شرمانه مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده بلکه غیر خودی اند؛ ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم و از کسی حمایت می کنیم که حامی اسلام و تابع رهبری باشد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دیروز در جمع فرماندهان و مسؤولان نیروی زمینی، بنیاد تعاون، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و هوا فضای سپاه، خط امام را خط واقعی اسلام برشمرد و گفت: باید نسبت به مبانی نظام و اصول خط امام که خط واقعی اسلام است شناخت داشته باشیم و مواظب باشیم که خط ایشان که همان روح اسلام است لطمه نخورد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی اظهار نظرها افزود: کسانی که بی شرمانه مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده بلکه غیر خودی اند و باید حواسمان جمع باشد.

وی خاطرنشان کرد: شما که ادعای خط امام می کنید، امام راحل در کدام سخنرانی خود از اسلام ده بارسخن نگفت و از ایران نام برد؛ ما که پیرو او هستیم باید همان روش را ادامه دهیم.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه آنچه به ما عزت بخشیده، اسلام است، تصریح کرد: ایران در زمان رژیم پهلوی هم بود، آنها طرفدار ناسیونالیسم و ملی گرایی مثبت بودند؛ حالا ما باید همان شعارها را زنده کنیم؟ پس اسلام و انقلاب چه شد؟

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی اظهارداشت: برخی ها می گویند نسبت به احکام اسلام سست شویم این ها که مهم نیست! ؛سؤال اینست که پس چه چیزی مهم است! ملت برای این ها جان داده اند.

وی ادامه داد: باید حواسمان جمع شود چرا که انحراف از اینجا شروع می شود، اصول فراموش نشود، اصول یعنی تابع رهبر و ولایت فقیه و در این اصول شرایط زمان و تصمیمات سیاسی نمی تواند تغییر ایجاد کند و تا ظهور امام زمان این اصول خواهد بود.

اظهارات مشایی خیانت به ‌ایران است

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با انتقاد شدید نسبت به اظهارات اخیر مسئول دفتر رئیس جمهور مبنی بر لزوم ترویج "مکتب ایرانی" به جای "مکتب اسلام" ، ضمن بیان اینکه مجلس در قبال این مواضع سکوت نخواهد کرد، از رئیس جمهور خواست تا تکلیف خود را نسبت به مشایی و موضع گیری هایش روشن کند.


وی درباره ضرورت ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، اظهارداشت: مواضع انحرافی جدید آقای مشایی مبنی بر اینکه "برداشتهای متفاوتی از اسلام وجود دارد، تبلیغ مکتب اسلام وظیفه ما نیست بلکه باید مکتب ایران را به جهان بشناسانیم" ، توهمات ذهن بیماری است که با مبانی اسلام، با قانون اساسی و مصالح ایران عزیز سازگار نیست.


وی گفت: این توهمات نه تنها خیانت به اسلام بلکه خیانت به ایران است. چه کسی است که از تاریخ و جغرافیای ایران مطلع باشد و نداند که آنچه اقوام مختلف ایران را به هم گره زده است، اسلام است.


نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: اگر می توانستند اسلام را از ایران بگیرند تجزیه کشور که از آمال دیرینه آمریکا و انگلیس است  بارها و به آسانی صورت می گرفت. اگر این اسلام و روحانیتی که معرف و شناساننده آن هستند، نبود و امام (ره) در راس آنها نبود در همان اول انقلاب و پیروزی آن، جنگ عراق علیه ایران به تجزیه ایران منجر می شد.


عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: این سخنان از حیث ملی تسهیل کننده مقاصد دشمنان ایران است که به منابع و منافع ملت ایران چشم طمع دوخته اند و از حیث منطقه ای نیز ضد مصالح نهضت اسلامی است که تنها جریان مقاومت در برابر فزون طلبی امپریالیسم و صهیونیست جهانی است.


وی ادامه داد: البته اگر پست های رسمی و مهم این فرد نبود این خزعبلات که روایت دسته چندم پلورالیزم دینی و و ناسیونالیسم منحط دروغین و اسلام منهای روحانیت است، ارزش اعتنا نداشت.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: همچنان که گفتم این مواضع نه تنها خیانت به اسلام بلکه خیانت به ایران است. آقای رئیس جمهور باید تکلیف خود را با این عنصر و تفکر انحرافی که از جایگاه رسمی در نظام  صریحا ضد قانون اساسی و اسلام و ایران موضع گیری می کند ، روشن کند.

توکلی تاکید کرد: مجلس قطعا در این باره ساکت نخواهد نشست.

سخنان  مشایی انحرافی است

آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از سخنان اخیر مشایی گفت: اگر مشایی بر اشتباهات خودش اصرار دارد، ما نسبت به این مکتب‌سازی انحرافی ناسیونالیستی و نسبت دادن این دیدگاه‌ها به انقلاب اسلامی ساکت نمی‌نشینیم.

وی اظهار داشت: سخنان آقای مشایی در خصوص مکتب ایران یک مکتب‌سازی ناسیونالیستی برای اسلام بوده و اندیشه انحرافی است و این طرز تفکر برای منحرف کردن انقلاب اسلامی تازگی ندارد.


وی افزود: مردم اجازه نمی‌دهند این جریان انحرافی میدان‌داری کند و متأسفانه در مصاحبه‌های بعدی هم شاهدیم که این جریان بر اشتباهات خود اصرار می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مشایی سعی می‌کند به گونه‌ای آن صحبت‌ها را توجیه کند، اگر وی منظورش از مکتب ایران، اندیشه‌های تابناک امام و رهبری است، که امام و رهبری هویت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر پایه اسلام می‌دانند.

اظهارات مشایی خوراکی شد برای دشمنان اسلام

حجت الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این زمینه معتقد است: تاریخ پر است از دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی ما که پای اسلام ایستاده اند . اسلام برای هدایت بشریت از گمراهی و ضلالت آمده است. اگربه اوایل انقلاب توجه کنیم نهضت آزادی و جریانات دیگر فریاد زدند که جمهوری اسلامی بدون اسلام , جمهوری ایرانی. یا فریاد زدند جمهوری دموکراتیک اسلامی, یا جمهوری اسلامی دموکراتیک و حضرت امام (ره ) فرمودند, جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. امام پای اسلام ایستاده اند ملت به پشتوانه این حرکت در دفاع از اسلام فرزندان خودشان را تقدیم کردند.

وی افزود: صحبت از مکتب ایران   می شود و بعد هم توجیه می کنند که نظر آقایان ناسیونالیسم ایرانی نبوده, بلکه بحث عشق است و عشق است و عشق. مگر در اسلام عشق نیست؟ مگر در اسلام علاقه و محبت قلبی نسبت به مبانی اسلامی نیست که ما امروز یک خط فکری جداگانه ای بدهیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: من احساس می کنم که بحث ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی مطرح است. قویترین ساختار را در نظام حکومتی، ما در سطح دنیا داریم. به دلیل اینکه مبانی ما دینی است, رهبری داریم. پسا ساختارگرایی این گونه القا می کند که حکومت منهای رهبری،  منهای دین، منهای مسائل دیگر.

سالک گفت: بحث ایران است و ایران است و ایران. افتخار ما این است که انقلاب اسلامی با پشتوانه تاریخی وسیعی که در ایران است و در این نقطه از جهان به رهبری یک روحانی بزرگواری مثل حضرت امام(ره) سازمان یافت. افتخار ایران به اسلام است. این ایران است که کلمه اسلام پشت آن می آید لرزه بر اندام استکبار جهانی می اندازد.

وی اقزود: یکی از مقامات حکومتی راجع به ایران صحبت کرده و بحث اسلام ندارد و می گوید از این پس مکتب ایران مطرح است به جای مکتب اسلام و این نکته، نکته نگران کننده ای است، خوراکی شد برای دشمنان اسلام و باید هر کسی محدوده حرکت خود را بشناسد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: ایشان 7 مسئولیت دارند الحمدا...  من نمی دانم چگونه تقسیم کار کردند که به این نوع نظریه پردازی ها هم هراز چندگاهی می پردازند و مشکلاتی را درست می کنند. همه علما ناراحت هستند. یک دغدغه ای برای متدینین روی این مسئله درست می شود و سوالاتی مطرح می شود.

حرف من حرف امام (ره) است

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور صبح روز شنبه 16 مراد  در حاشیه مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی در جمع خبرنگاران در واکنش به این مخالفت‌ها گفت: این حرف من جدید نبود و بارها این را گفته ام. این حرف امام (ره) است. امروز حرفهای مختلفی در دنیا به نام اسلام زده می شود که ما قبول نداریم .

 ایران یعنی عدالت، خداپرستی،‌ آزادی و راه نجات

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در مراسم روز خبرنگار هم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های کسانی که وارد نظام آموزش و پرورش می‌شوند، عشق به ایران زمین است، گفت: برخی خیال نکنند که این حرف بنده مبنی بر ملی‌گرایی و ناسیونالیسم است چرا که امروز ایران یک جغرافیا، ملیت و قوم و قبیله نیست بلکه یک راه و مکتب است.

رئیس‌جمهور افزود:‌ ایران یعنی عدالت، خداپرستی،‌ آزادی و راه نجات. بنابراین اگر ایران زمین را از تاریخ و جغرافیا برداریم از تمدن بشری چیزی باقی نمی‌ماند و به جرأت می‌توانم بگویم که تنها تمدن مبنی بر ارزش‌های الهی و انسانی، در ایران زمین است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: چه کسی گفته عباسیان و امویان پرچمدار اسلام بودند؟ هر چند برخی از مسلمانان تلاش‌های خوب و خدمات بی‌نظیری کرده‌اند، اما تمدن اسلامی هنوز برپا نشده است و نمی‌شود کسی که امام حسین (ع) را قطعه قطعه کردند، تمدن اسلامی دانست.

وی اسم ایران را مترادف ادب، فرهنگ، اخلاق و هنر برشمرد و تأکید کرد: چه کسی امروز پرچم عدالت را برداشته و بر سر ظالمان می‌کوبد؟ باید گفت ایران است و اگر در گوشه و کنار جهان نیز عشق و امیدی باقی مانده به خاطر ایران می‌باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به سخنی از امام (ره) مبنی بر اینکه اگر ایران امروز زمین بخورد اسلام و ارزش‌های انسانی صدها سال دیگر برپا نمی شود، گفت: ملی‌گراها را شاهد بودیم که با دشمن همراه شدند و دروغ می‌گفتند در حالی که عشق به ایران یعنی عشق به همه خوبی‌ها.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها