معمولا عادت کرده‌ایم که وقتی فرد سالمندی را می‌بینیم، انتظار داشته باشیم او از مشکلات خواب و عدم توانایی برای داشتن خوابی آرام و راحت گله و شکایت کند، اما پا به سن گذاشتن و افزایش طول عمر به تنهایی باعث بروز مشکلات خواب نمی‌شوند. بدون در نظر گرفتن سن و سال، این نکته‌ای مهم است که خواب خوب برای حفظ سلامت جسم و روح انسان ضروری است. همان طور که سن افزایش می‌یابد، داشتن یک خواب خوب شبانه نیز اهمیت بیشتری می‌یابد. اما بسیاری از سالمندان از مشکلاتی نظیر دشواری هنگام خوابیدن، بیدار شدن‌های مکرر طی شب و داشتن خواب سبک و زود از خواب بیدار شدن شکایت می‌کنند.
کد خبر: ۳۴۳۱۲۳

علل تغییرات خواب

افزایش سن شاید تغییرات ناخواسته‌ای در چگونگی خواب ما ایجاد کند؛ مانند خواب منقطع، کاهش خواب عمیق و بیدار شدن‌های مکرر. اما خواب نامناسب ما علل مختلفی دارد از جمله:

*‌ بهداشت نامناسب خواب: شایع‌ترین علت بی‌خوابی در سالمندان عادات خواب یا محیط خواب نامناسب است. نمونه‌هایی از بهداشت خواب ضعیف، ساعات نامنظم برای رفتن به رختخواب و چرت زدن بیش از حد هنگام روز است.

*‌ درد یا بیماری: درد می‌تواند شما را از خواب مناسب دور نگه‌دارد، به علاوه بسیاری از شرایط جسمی کهنسالی مانند نیاز مکرر به دفع ادرار، ورم مفاصل، آسم، پوکی استخوان، آلزایمر و... می‌توانند مشکلاتی را برای داشتن یک خواب آرام ایجاد کنند.

*‌ داروها: سالمندان بیش از افراد جوان دارو مصرف می‌کنند. ترکیب داروها یا اثرات جانبی دارویی خاص، می‌تواند خواب ما را خراب کند یا حتی ضعف و خستگی را به‌وجود آورد.

*‌ عدم فعالیت بدنی: اگر زندگی بی تحرکی دارید، ممکن است احساس خواب آلودگی نداشته یا کمتر داشته باشید؛ همچنین ممکن است همیشه احساس کسالت و خواب کنید. پس آگاه باشید که ورزش و فعالیت بدنی منظم در هر سنی می‌تواند خواب خوب را به ارمغان آورد.

*‌ استرس یا اختلالات روحی: تغییرات مهم زندگی مانند مرگ یکی از عزیزان می‌تواند استرس ایجاد کند. اضطراب و یا ناراحتی نیز می‌تواند فرد را بیدار نگه داشته و به‌اصطلاح، خواب آرام را از ما بگیرد. همین حالت به نوبه خود می‌تواند باعث تشدید اضطراب یا افسردگی شود. بنابراین، استرس ما را در یک چرخه معیوب می‌اندازد.

*‌ اختلالات خواب: بی‌خوابی، اختلال تنفس در خواب مانند خروپف یا آپنه خواب در افراد مسن بیشتر روی می‌دهد.

بعید به نظر می‌رسد که افزایش سن به تنهایی باعث مشکلات خواب شما شود.

در بیشتر مواقع، عادات و محیط نامناسب خواب دلیل اصلی خواب کم کیفیت هستند. خوشبختانه بهبود این شرایط نیز آسان و ممکن است. می‌پرسید چگونه؟ با تغییر عادات قبلی.

چرت زدن، خوب یا بد؟

اگر طی روز احساس هوشیاری و آمادگی کامل ندارید، یک چرت کوتاه شاید چیزی باشد که به آن احتیاج دارید. برای بسیاری از مردم چرتی کوتاه می‌تواند انرژی مورد نیاز برای بقیه روز را فراهم کند. پس شما هم امتحان کنید، شاید چرت نیمروز کمک‌تان کند.

اما فراموش نکنید که این چرت باید کوتاه، اول وقت و در شرایطی مناسب باشد. به این معنا که فقط 15 تا 30 دقیقه در اوایل بعد از ظهر و در محیطی آرام و با نور و سر و صدای محدود بخوابید.

تغذیه

برای بهبود شرایط خواب، به مواد غذایی مصرفی خود نیز دقت کنید. نکاتی مانند کاهش مصرف کافئین، مصرف وعده‌ای سبک قبل از خواب، اجتناب از مصرف غذاهای سنگین قبل از خواب و کاهش مصرف مایعات می‌تواند به بهبود شرایط خواب کمک کند.

ورزش

ورزش کردن به داشتن خوابی آرام و راحت کمک می‌کند. پس در کنار سایر فواید ورزش، از نقش آن در داشتن خوابی آرام نیز نباید غافل شد. چیزی حتی به سادگی پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.

کاهش استرس

استرس و اضطراب به راحتی با خواب آرام شبانه تداخل می‌کنند. همه افراد نگرانی‌ها و فکر در مورد کارهای روزمره را با خود دارند. مهم این است که بتوانیم این فکرها را هنگام خواب از خود دور کنیم.

اما اگر سعی و تلاش و انجام این برنامه‌ها برای بهبود مشکلات خواب شما بی حاصل به نظر بر‌سد، مراجعه به پزشک بهترین راه چاره است.

helpguide.org / مترجم: نیلوفر اسعدی بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها