آتش‌سوزی گسترده در بازار تاریخی شهر کرمان به دلیل اتصال برق و انبارداری غیراصولی ده‌ها حجره پنبه و پشم کاروانسرای «جر» را روز پنجشنبه گذشته طعمه حریق کرد. به گزارش مهر، بازار تاریخی شهر کرمان عصر پنجشنبه طعمه حریق شد و بخش عمده کاروانسرای «جر» که یکی از 11 کاروانسرای این مجموعه است، در آتش سوخت.
کد خبر: ۳۴۲۲۰۳

این کاروانسرا دارای 61 حجره است که پیش از این، حجره‌های سالم آن تبدیل به انباری شده‌ و نیمی از این حجره‌ها نیز مخروبه بود اما آتش‌سوزی 30 حجره سالم مملو از پنبه، اسفنج و پشم را نیز در دقایق ابتدایی به ویرانه تبدیل کرد.

دلیل این آتش‌سوزی اتصالی دستگاه پنبه‌زنی حین کار توسط دو کارگر افغانی گزارش شده است و قبل از این‌که ماشین‌های آتش‌نشانی به محل حادثه برسند بخش عظیمی از این کاروانسرای تاریخی و منحصر به فرد کرمان طعمه حریق شد.نکته قابل توجه در زمان حادثه این بود که در اوج آتش‌سوزی چند دستگاه لودر در بخش دیگری از کاروانسرا اقدام به تخریب قسمت‌های باقیمانده کاروانسرای جر کردند که دلیل این اقدام کاملا مجهول است.

هرچند اکثر کاروانسراهای مجموعه بازار تاریخی کرمان طی سال‌های اخیر به محل تجمع معتادان تبدیل شده‌اند اما کاروانسرای «ناظر صالح» یا همان «جر» عملا مخروبه بود.

این کاروانسرا که در دوران قاجاریه ساخته شده است در مجاورت راسته‌بازارهای کفش‌فروشان، پنبه‌فروشان و طلافروشان قرار داد و نگهداری غیراصولی حجم انبوهی از الیاف پنبه و پشم در کنار گرمای این روزهای شهر کرمان و سیم‌کشی‌های غیراصولی بازار موجب شد این بنای تاریخی و منحصر به فرد طعمه یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های چند سال اخیر کرمان باشد.

پیش از این بارها توسط مسوولان آتش‌نشانی در خصوص خطرات ناشی از انبارداری‌های غیرمجاز در بازار کرمان هشدار داده شده بود . بر اثر این آتش‌سوزی میلیون‌ها تومان سرمایه نیز همراه کاروانسرای «جر» نابود شد.

گرمای هوا آتش را شعله ور کرد

یکی از شاهدان آتش‌سوزی بازار کرمان اظهار کرد: در یکی از حجره‌های کاروانسرا که کاربری انبار پنبه داشت آتش‌سوزی رخ داد، ابتدا 2 کارگر افغانی این حجره مغازه‌داران اطراف را خبر کردند اما به دلیل این‌که کپسول آتش‌نشانی در راسته پنبه‌فروشان نبود خیلی زود آتش به دیگر قسمت‌های حجره گسترش یافت.

وی افزود: وزش باد در حین آتش‌سوزی موجب شد این حریق به سرعت به سایر حجره‌ها هم گسترش یابد . گرمای شدید هوا در درون کاروانسرا هم یکی دیگر از عوامل گسترش آتش‌سوزی بود.وی ادامه داد: در همان ابتدا با آتش‌نشانی کرمان تماس گرفتیم که دقیقا 20 دقیقه بعد اولین ماشین آتش‌نشانی به محل حادثه آمد اما کنترل آتش به دلیل وسعت آتش‌سوزی از دست ماموران خارج شد و چند دقیقه بعد ماشین‌های آتش‌نشانی دیگر هم وارد صحنه آتش‌سوزی شدند.

مدیرعامل آتش‌نشانی کرمان در خصوص این حریق اظهار کرد: با این‌که در گذشته هم بارها نسبت به انبارداری‌های غیراصولی در بازار کرمان به اصناف و بازاریان هشدار داده بودیم کسی به این هشدارها توجه نکرد و در نهایت هم شاهد بروز آتش‌سوزی با این وسعت در کاروانسرای جر هستیم.

علی کردی یکی از مهم‌ترین خطرات بازار کرمان را سیم‌کشی برق نامناسب و وجود ده‌ها انبار غیراستاندارد در این بازار دانست و گفت: هیچ گونه اصول انبارداری و نکات ایمنی در این انبارها رعایت نمی‌شود و اصناف برای استفاده حداکثری از فضای این انبارها که در واقع حجره‌های قدیمی بازار هستند اصول چیدمان را رعایت نمی‌کنند.وی افزود: نکته قابل توجه این بود که حتی یک کپسول آتش‌نشانی هم در راسته بازار پنبه‌فروشان وجود نداشت و مردم هم برای اطفای حریق آگاهی لازم را نداشتند.

هشدار داده بودیم

شهردار کرمان نیز که در محل حادثه حضور یافته بود در خصوص وقوع این آتش‌سوزی گسترده گفت: حریق متاسفانه به بخش عمده‌ای از حجره‌ها آسیب رسانده است چون در این حجره‌ها پنبه، پشم و اسفنج بدون رعایت نکات ایمنی در حجم بالایی انبار شده بود.ابوالقاسم سیف‌اللهی افزود: آتش پس از ورود آتش نشانی مهار شد و صدمات جانی نیز در پی نداشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از کاروانسرای جر تخریب شده است. در حقیقت این کاروانسرا در و پیکری ندارد و مغازه‌داران هم به همین دلیل حجره‌های آن را به محل نگهداری پنبه تبدیل کرده‌اند. وی ادامه داد: 4 ماه پیش به اصناف و بازاریان کرمان در خصوص امکان حریق در این بازار به دلیل انبارداری‌های غیراصولی هشدار داده بودیم اما کسی به این هشدارها توجهی نکرد.

سیف‌اللهی خاطرنشان کرد: این انبارها مانند بمب خفته در بازار هستند و باید هرچه زودتر برای ساماندهی این انبارها برنامه‌ریزی شود.

یک کارشناس میراث فرهنگی کرمان هم گفت: کاروانسرای جر مالکیت خصوصی دارد و قبل از این هم میراث فرهنگی بارها در خصوص مرمت آن به مالکان هشدار داده بود. بنی‌اسدی ، با اشاره به وجود مواد آتش‌زا در این کاروانسرا گفت: باید تدابیر لازم در راستای ساماندهی وضعیت این کاروانسرا اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها