کد خبر: ۳۴۱۳۷۴

فواید سفر

اما دلیل این همه عشق و علاقه برای رفتن به سفر و برنامه‌ریزی برای این کار برای چیست؟ اصلاً این همه فکر و دغدغه، زمان گذاشتن و خرج کردن برای سفر فایده‌ای هم دارد؟ از این سوال تعجب نکنید؛ با این‌که شاید امروز همه ما معتقد باشیم سفر به نوعی بخشی از زندگی مردم شده است، اما هنوز هم هستند افرادی که سفر را بی فایده و خرج‌های آن را هزینه‌ای اضافی می‌دانند. اما بد نیست بدانیم و باز هم تأکید کنیم که سفر و گشت‌ و ‌گذار سراسر سود و منفعت است.

فرصتی برای کنار هم بودن

شاید اولین و ساده‌ترین فایده سفر این باشد که اعضای خانواده به دور از محیط کار، تماس‌های تلفنی، مدرسه و فعالیت‌های بچه‌ها و کارهای همیشگی و روزمره زمانی را برای بودن کنار هم پیدا می‌کنند؛ آن هم بدون دغدغه کار و زندگی پرتلاطم این روزهای ما. بخصوص در این روزها که کار و گرفتاری وقت همه را پر کرده و دنیای پر سرعت دغدغه‌ها را افزایش داده است. پس در چنین شرایطی سفر را غنیمت بشماریم. اینها فرصتی فوق‌العاده برای بودن کنار هم و شناخت بهتر و بیشتر یکدیگر است.

گشتن در موزه‌ها، پیاده‌روی در یک پارک جنگلی یا بازی روی شن‌های ساحل، راه‌هایی فوق‌العاده برای تحکیم روابط خانوادگی هستند. همین سفرها، هر چند کوتاه فرصتی برای صحبت کردن و گذراندن اوقات به دور از عوامل مزاحم به شمار می‌روند و از این دیدگاه است که سفر در جهان معاصر، عاملی برای کاهش استرس‌ها و تنش‌های ما تلقی می‌شود.

آموزش همراه سفر

یکی دیگر از فواید سفر و مسافرت جنبه آموزشی آن است. سفر ابزار آموزشی بسیار خوبی بویژه برای کودکان است. آنها می‌توانند درباره چیزهایی مطالبی که در مدرسه یاد گرفته‌اند یا در تلویزیون دیده‌اند، به طور عینی و عملی ببینند و بیاموزند. هر گشت‌وگذار و سفری چه چند ساعت و چه کیلومترها دورتر از خانه، تجارب جدیدی نصیب ما و فرزندان‌مان می‌کند. در میان این سفرهای خانوادگی می‌توان در مورد آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف، غذاهای مردم در شهرهای گوناگون، تاریخ مناطق، نوع زندگی، آب و هوا، محیط زیست و خیلی چیزهای دیگر نکاتی ارزنده آموخت و آموزش داد. این مزیت وقتی بیشتر مشخص و درک می‌شود که ببینیم این نکات برای بچه‌ها جالب‌تر و سرگرم کننده‌تر از مشق شب و درس‌های مدرسه است. شاید طی یک سفر کوتاه، کودکان نکاتی را بیاموزند که تا سال‌ها نیز در ذهن آنها باقی بماند.

این سفرهای خانوادگی فرصت تجربه موارد جدید است. تمام مخارج سفر در برابر کسب این تجارب و لذتی که بچه‌ها می‌برند به واقع ناچیز است.

البته در این مورد، نقش والدین و صبر و حوصله آنها نیز بسیار مؤثر است. باید در طول سفر با تأمل و صبر با بچه‌ها حرف زد و به سوال‌های آنها پاسخ داد.

آرامش ناشی از سفر

یکی از واضح‌ترین و مشخص‌ترین اثرات دیگر سفر، ایجاد آرامش و احساس دریافت انرژی برای ادامه کار و تلاش است. سفر فرصتی است برای راحتی، آرامش و زندگی به دور از تنش؛ فرصتی که می‌توان و باید برای کسب انرژی از آن استفاده کرد. البته شاید با خود فکر کنید که سفر هم می‌تواند موجب بروز نگرانی‌هایی مانند مرخصی گرفتن، هزینه‌ها، تاخیر هواپیما و... شود، اما نباید به این عوامل اجازه داد تا زندگی آرام را در روزهای سفر تحت تأثیر قرار دهند.

اجتناب از سفر

با همه این موارد که به نظر بدیهی و منطقی می‌آیند، برخی خانواده‌ها از سفر اجتناب می‌کنند. آنها هم دلایل خودشان را دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل برای عدم توجه به سفر مساله مالی و هزینه آن است. بعضی عقیده دارند که سفر خرجی اضافی به خانواده تحمیل می‌کند و از این رو آن را کاری حتی ناخوشایند می‌بینند. ولی به این گروه باید گفت به جای این‌که به دلیل هزینه‌ها از سفر صرف نظر کنیم، بهتر است راهی مناسب انتخاب کرده و سفرهایی کوتاه و کم خرج‌تر انتخاب کنیم؛ مانند رفتن به اطراف شهر و گشت و گذار در آن مناطق.

دلیل دیگری که برخی برای این مساله می‌آورند، برنامه پر تراکم کاری و نداشتن فرصت کافی برای سفر است. آنها در حقیقت این اصل مهم را فراموش می‌کنند که سفر فرصتی برای رهایی از کار و درگیری‌های روزمره است. پس کار زیاد، بهانه خوبی برای دور شدن از سفر نیست. برای همین حالا که تابستان فرصتی فوق‌العاده برای سفر است، نه تنها آن را از دست ندهیم، که قدرش را باید بدانیم و از آن به بهترین وجه استفاده کنیم. باور کنید رها کردن یک یا دو روزه کار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سفری خوش و بدون دغدغه را برای شما آرزو می‌کنیم و امیدواریم در طول سفر فقط به سفر و لذت بردن از آن بپردازید. بیشتر با هم صحبت کنید و بچه‌ها را از یاد نبرید.

منبع: ezinearticles.com

نیلوفر اسعدی بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها