از ابتدای امسال تاکنون

145 تن مواد مخدر در کشور کشف شد

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون 145 تن انواع مواد مخدر در نقاط مختلف کشف و ضبط شده است.
کد خبر: ۳۴۰۸۵۹

مسعود زاهدیان شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در استانداری خوزستان اظهار داشت: با تشدید برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در کشور، از ابتدای امسال تاکنون 145 تن انواع مواد مخدر در کشور توسط مامورین امنیتی کشف شده است.

وی افزود: کشور ما به علت قرار گرفتن در کنار منشاء تولید حدود 93 درصد تریاک جهانی یعنی کشور افغانستان، همواره مورد تهدید جدی قاچاقچیان قرار گرفته است و آمار بالای کشف مواد مخدر در کشور نشان دهنده این موضوع است که ورود مواد مخدر به کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاست.

زاهدیان با اشاره به گرایش فراوان جوانان به مواد مخدر صنعتی که عواقب خطرناکتری نسبت به تریاک و مواد مخدر سنتی دارد، عنوان کرد: برای جلوگیری از عرضه و تولید اینگونه مواد مخدر صنعتی کمیته ملی نظارت بر پیش تولید مواد مخدر صنعتی در کشور تشکیل شده که پیش بینی می کنیم برخوردی جدی با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این مواد مخدر خطرناک داشته باشد.

وی با انتقاد از شیوه نگهداری معتادان در زندان های کشور گفت: معتاد کسی است که حقوق شهروندی خود، خانواده و سایر مردم را رعایت نکرده است بنابراین نباید کلیه حقوق شهروندی در مورد این افراد در زندان رعایت شود. همین حالا معتادان دربند از کلیه حقوق همانند رستوان مناسب، مرخصی و سایر مزایای مناسب برخوردار هستند و متاسفانه شرایط بدی برای آنها در زندان رقم نمی خورد.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: در قانون هم برای مجازات افراد معتاد شرایط سختی همانند کار اجباری (به طور مثال سنگ شکستن در وسط کویر) در نظر گرفته شده است که به نظر من باید اینگونه مجازات ها در زندان برای افراد معتاد در نظر گرفته شود تا آنها بعد از آزادی از بند از بازگشت مجدد به این شرایط ترس فراوانی داشته باشند و اینگونه به سمت ترک خلاف های گذشته خود حرکت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در یک ماهه اخیر نوعی آفت، بسیاری از مزارع کشت خشخاش در افغانستان را از بین برده است ، گفت: این امر باعث شده است که قمیت تریاک در کشور در یک ماهه اخیر تا سه برابر افزایش پیدا کند و اکنون وضعیت به گونه ای است که تهیه کردن این مواد مخدر برای اکثر معتادان کشور غیرممکن شده است البته این موضوع در کنار مزایایی که دارد، موارد بسیار خطرناکی را در خود جای داده است که از جمله می توان به جایگزین شدن مواد مخدر صنعتی به جای تریاک اشاره کرد که در یک ماهه اخیر چنین اتفاقی در حال وقوع است و معتادان در حال تغییر الگوی مصرف خود هستند.

زاهدیان افزود: وقتی افراد معتاد قادر به تامین مالی مواد مخدر سنتی خود نباشند مجبور به روی آوردن به مواد مخدر صنعتی همانند کراک و شیشه می شوند که درمان آنها در مقایسه با تریاک بسیار سخت و در مواردی غیرممکن است.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه پیامد گرایش به سمت مواد مخدر صنعتی قتل و تجاوز به عنف از سوی مصرف کنندگان است، اظهار داشت: به نظر نمی رسد در آینده ای نزدیک بتوان جلوی کشت و عرضه مواد مخدر همانند شیشه، تریاک و حشیش در کشور افعانستان را گرفت به همین دلیل باید فرهنگسازی در بین خانواده ها را به شکلی جدی دنبال کنیم.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها