برخی از مردان برای پیشگیری دائمی از بارداری متوسل به نوعی عمل جراحی می‌شوند که به وازکتومی یا همان بستن لوله معروف است. در این عمل سعی می‌شود جلوی انتقال اسپرم از بیضه گرفته شود.
کد خبر: ۳۳۸۰۶۴

دکتر اسعد مرادی، ارولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با جام‌جم در این باره می‌گوید: یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری در مردان، وازکتومی است که طبق آمار جهانی در سال 2004، قریب بر 43 میلیون مورد از آقایان این جراحی را انجام داده‌اند که 80 درصد از آنها توسط جراحان کلیه (ارولوژیست‌ها)‌ و 20‌درصد بقیه توسط جراحان عمومی انجام شده است.

به گفته این متخصص سرطان‌های دستگاه ادراری، وازکتومی عملی است که روشی ساده دارد و بدون انجام بیهوشی عمومی، توسط پزشکی باتجربه، بدون داشتن عارضه جدی انجام می‌شود.

دکتر مرادی می‌گوید: برخلاف بستن لوله‌ها در زنان که با عمل جراحی باز و بیهوشی صورت می‌گیرد و از هزینه بالایی برخوردار است، عمل جراحی وازکتومی مردان کم‌هزینه و بدون صرف زمان زیادی صورت می‌گیرد، ولی به دلیل مشکلاتی که در معرفی و تشریح آن وجود دارد، اکثر آقایان از انجام این عمل ترس داشته و از آن پرهیز می‌کنند. به همین دلیل آمار جهانی بستن لوله‌ها توسط زنان 5 برابر مردان است.

وی می‌افزاید: نداشتن فرهنگ این عمل جراحی و ترس از عوارض را می‌توان از دلایل شایع عدم انجام این عمل ذکر کرد.

عوارض وازکتومی

دکتر مرادی با اشاره به این که عوارض این جراحی به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم می‌شوند، یادآور می‌شود: یکی از شایع‌ترین عوارض وازکتومی خونریزی است و از آنجا که در این بافت پرخون، خون به داخل کیسه بیضه ریخته می‌شود و خونریزی خارجی وجود ندارد، می‌تواند یکی از دلایل ترس آقایان به شمار رود.

وی عفونت و درد پس از جراحی در صورت خوب جراحی نشدن را از عوارض دیگر این عمل عنوان کرده و می‌گوید: درد در این جراحی، از بدترین نوع عوارض شایع است. براساس پژوهش‌های انجام شده، گاهی جراحی وازکتومی مفید واقع نمی‌شود و این روش ناکارآمد تلقی می‌شود.

دکتر مرادی با اشاره به این که وازکتومی در روش‌های نسبی، تقریبا تا 98 درصد موثر است و فقط 2 درصد آن با شکست مواجه می‌‌شود، می‌افزاید: 2 تا 3 ماه پس از جراحی وازکتومی، فرد با دادن آزمایش نطفه (آنالیز Semen)‌ متوجه خواهد شد که اسپرم‌هایش به حد صفر رسیده است یا خیر.

در این هنگام اگر اسپرمی زنده باشد، اصطلاحا گفته می‌شود که وازکتومی با شکست مواجه شده و عود کرده است که البته بهتر است این آزمایش در دو مرحله (ماه سوم و چهارم پس از جراحی)‌ تکرار شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید می‌کند: بسیاری بر این اعتقادند که این جراحی ناتوانی جنسی به همراه خواهد داشت،‌ در حالی که چنین نیست و این تصور نادرست است، چرا که سیستم توانایی جنسی با سیستم تولید اسپرم به صورت جداگانه عمل می‌کند و در وازکتومی فقط لوله‌ای که اسپرم را انتقال می‌دهد بسته می‌شود.

گاهی گفته می‌شود این عمل جراحی باعث افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. دکتر مرادی در این‌باره معتقد است وازکتومی باعث افزایش بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان پروستات و بیضه نمی‌شود و تنها چیزی که قبل از عمل بسیار مهم است این است که بیمار به اتفاق همسرش به پزشک مراجعه کند و با نشان دادن عکس و فیلم، از خطرات و عوارض زودرس یا دیررس آن مطلع شود.

وی خاطرنشان می‌کند: این روش جلوگیری از بچه‌دار شدن برای افرادی مناسب است که دیگر قصد پدر شدن ندارند، به همین دلیل سن انجام وازکتومی و تعداد فرزندان توسط پزشک سوال می‌شود و همسر فرد نیز باید از این عمل رضایت کامل داشته باشد.

این ارولوژیست می‌گوید: بیماران پس از جراحی نباید تا 24 ساعت فعالیت سنگین انجام دهند و حداقل تا یک هفته از فعالیت جنسی پرهیز کنند چراکه شایع‌ترین عارضه این عمل خونریزی است.

انصراف از وازکتومی

گاهی پیش آمده که فرد پس از انجام موفقیت‌آمیز وازکتومی، پشیمان شده و خواهان باز کردن مجدد مجرا شده است.

دکتر مرادی در این باره می‌گوید: این عمل جراحی به صورت میکروسکوپی است و از آنجا که قطر لوله واز (فضای داخلی لوله واز)‌ به یک‌دوم میلی‌متر می‌رسد برای انجام جراحی روی آن احتیاج به ابزار بسیار ظریفی است، به همین جهت شانس موفقیت جراحی کم است، ولی آنچه که در این جراحی بسیار مهم است زمان است و هر چه فرد سریع‌تر برای جراحی اقدام کند شانس بیشتری خواهد داشت. ولی اگر چندین سال از جراحی وازکتومی‌اش گذشته باشد، شانس موفقیت عمل پایین‌تر و حتی به صفر می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها