ماموریت‌های تازه کروز

از ایام کریسمس 2008 که درام ضد جنگ «والکری» روی پرده سینماها رفت، تام کروز فیلم تازه‌ای را روانه پرده سینماها نکرده است. کروز در این فیلم در نقش کلنل کلاوس اشتافنبرگ ایفای نقش کرد. اشتافنبرگ یک افسر عالی‌رتبه ارتش آلمان بود که در دوران جنگ جهانی دوم قصد ترور آدولف هیتلر را داشت. ماموریت این افسر آلمانی با شکست مواجه شد و او و دوستانش اعدام شدند، ولی استقبال تماشاگران از قصه زندگی او «والکری» را تبدیل به فیلمی 100 میلیون دلاری در آمریکای شمالی کرد.
کد خبر: ۳۳۵۶۳۴

تعجب تحلیلگران اقتصادی سینما این بود که فیلمی غیرمتعارف با قصه‌ای تلخ و ضدجنگ، توانسته حدود 100 میلیون دلار در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا و کانادا فروش کند. بسیاری از منتقدان سینمایی، علت این موفقیت کلان را در ارتباط با حضور تام کروز در نقش اصلی این فیلم می‌دانند. آنها گفتند حتی زمانی که تام کروز لباس افسران حزب نازی را به تن می‌کند، بازهم توانایی جذب تماشاگران را به داخل سالن‌های سینماها دارد.

به دنبال اکران عمومی «والکری»، رسانه‌های گروهی اخبار زیادی درباره کارهای جدید این بازیگر منتشر کردند و گفتند کروز بازیگر تمام این فیلم‌‌ها خواهد بود. اما کروز ترجیح داد کارهای بعدی خود را با دقت بیشتری انتخاب کند و بازیگر انواع و اقسام فیلم‌های سینمایی نباشد. در حالی که تعداد زیادی فیلمنامه به این بازیگر پیشنهاد شد، وی بیشتر آنها را پس از مطالعه رد کرد. همین مساله باعث شد تا تماشاگران سینما برای حدود 2 سال شاهد دوری او از پرده سینماها باشند. برای بازیگری که اغلب فیلم‌های او در چند دهه گذشته جزو کارهای پرفروش سینمایی بوده‌اند، اتخاذ چنین تصمیمی کار ساده‌ای نبود، اما به گفته خود او: «این روزها دیگر به دنبال کسب شهرت بیشتر یا درآمد کلان‌تر نیستم. می‌‌خواهم نقش‌هایی را بازی کنم که خودم آنها را خیلی دوست دارم.» البته بیان این اظهارات به معنی آن نیست که در آینده تماشاگران سینما دیگر وی را در نقش‌های مردم‌پسند نخواهند دید.

«شوالیه وروز» فیلم جدید کروز که تابستان امسال اکران عمومی می‌شود، یک کمدی اکشن است که توسط جیمز منگولد کارگردانی شده است. این اولین بار است که کروز در فیلمی از ژانر کمدی اکشن بازی می‌کند. در قصه فیلم، او یک مامور عالی‌رتبه ضد جاسوسی است که در یک کشور اروپایی، به صورت اتفاقی با یک توریست خارجی همراه می‌شود تا یک توطئه خطرناک بین‌المللی را افشا کند. برای این فیلم پیش‌بینی فروش بالایی می‌شود. «شوالیه وروز» در شرایطی روی پرده سینماها می‌رود که کروز در یک سال گذشته در جلوی دوربین فیلمبرداری هیچ فیلم دیگری ظاهر نشده است. اما خبرهای رسیده حکایت از حضور وی در دو پروژه برجسته سینمایی می‌کند. اولین پروژه قسمت جدیدی از مجموعه فیلم «ماموریت غیرممکن» است. در چهارمین قسمت فیلم او یک بار دیگر در نقش اتان هانت بازی می‌کند. او یک مامور ورزیده ضدجاسوسی است که با همکاری چند یار نزدیک خود به مقابله با شخصیت‌های منفی و خطرناک می‌رود.

قسمت چهارم این مجموعه فیلم‌ ـ که کروز یکی از تهیه‌کنندگان اصلی آن نیز هست ـ توسط براد برد کارگردانی می‌شود. برد، همان کسی است که انیمیشن بسیار موفق «خانواده اینکردیبل‌ها» را کارگردانی کرد و در کارنامه‌اش چند فیلم موفق کارتونی دارد. چهارمین قسمت «ماموریت غیرممکن» ـ که نسخه دوباره‌سازی شده یک مجموعه موفق دهه60 تلویزیونی است ـ اولین کار زنده این فیلمساز محسوب می‌شود. وی تاکنون 3 فیلم انیمیشن ساخته که «راتائویی» هم در بین آنها دیده می شود. انتخاب برد توسط تام کروز صورت گرفته و وی هنوز توضیحی درباره این انتخاب غریب و بحث‌انگیز خود به رسانه‌های گروهی نداده است.

بحث درباره انتخاب براد برد برای کارگردانی «ماموریت غیرممکن 4» به پایان نرسیده بود که اعلام شد کروز نقش معروف و کوتاه خود را در کمدی انتقادی «تندر استوایی» در یک فیلم مستقل سینمایی تکرار می‌کند و این بار او کاراکتر محوری قصه خواهد بود و نه یک شخصیت افتخاری با حضوری کوتاه. در «تندر استوایی» این بازیگر در نقش یک تهیه‌کننده و مدیر تولید پول‌پرست و خسیس هالیوودی به نام لس گرازمن ظاهر شد. او برای این نقش، خود را به دست گریمور فیلم سپرد که با یک گریم سخت او را به شکلی درآوردند که بسختی می‌شد چهره تام کروز را در زیر آن گریم سنگین تشخیص داد. کروز برای این نقش کوتاه،‌ جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل مراسم اهدای جوایز کره طلایی را در رشته کمدی دریافت کرد. در قصه فیلم جدید گرازمن وارد برخی ماجراجویی‌ها در کمپانی فیلمسازی خود می‌شود و موقعیت‌های کمدی تازه‌ای خلق می‌کند. منتقدان سینمایی بازی کروز در نقش گرازمن را تحسین کردند و شجاعتش برای ایفای یک نقش غیرمتعارف را ستودند. تصمیم این بازیگر برای ایفای نقش تهیه‌کننده‌ای خسیس که هیبت و ظاهر بدشکلی هم دارد، سخت مورد پسند منتقدان و تماشاگران جدی سینما قرار گرفته است.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها