قابل توجه خانم‌ها

چاقی اکثر زنان خیالات است

دانشمندان دریافتند تصویری که افراد و بویژه زنان به واسطه پردازش مغزی خود از بدنشان مشاهده می کنند به شدت تحریف شده است و دو سوم بزرگتر از ابعاد طبیعی است.
کد خبر: ۳۳۴۴۰۷

به گزارش بی بی سی ، محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند این یافته می تواند توضیح دهد که چرا حتی لاغرترین افراد به ویژه زنها خود را چاق می دانند و در عین حال با کمک نتایج این مطالعه امیدهایی برای درمان برخی از اختلالات تغذیه ای به وجود آمده است.

تاثیر این اشتباه بصری مغز بر روی زنان که برای ظاهر خود اهمیت بیشتری قائلند شدیدتر است.مایکل لونگو عصب شناس دانشگاه کالج لندن می گوید این یافته ها می تواند ارتباط مستقیمی با اختلالات روانی مرتبط با تصویر بدن از جمله بی اشتهایی داشته باشد. در این بیماری افراد به دلیل اینکه بدن خود را بزرگتر از ابعاد واقعی می بینند اشتهای خود را برای خوردن غذا از دست می دهند.

برای انجام این مطالعه دانشمندان دست گروهی 100 نفره از داوطلبان را با کمک صفحه ای پوشانده و از آنها خواستند موقعیت 10 بخش از دست‌هایشان از جمله بندهای انگشتان و نوک انگشتان را تعیین کنند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده دانشمندان نقشه مغزی ابعاد و شکل دست داوطلبان به دست آوردند که در نهایت با ابعاد واقعی دست آنها مقایسه شد.

نتایج نشان داد داوطلبان بزرگی دست خود را بیش از اندازه واقعی محاسبه کرده اند و بسیاری از آنها تخمین زده بودند ابعاد دستشان 80 درصد از ابعاد واقعی بیشتر است. در عین حال داوطلبان طول انگشتان خود را کوتاهتر از حد واقعی می دیدند و تصور داوطلبان به ویژه از انگشت حلقه در حدود 30 درصد کوتاهتر از حد واقعی بود. بر این اساس محققان گمان می برند ریشه این انحراف تصویری در تعدادی از سیگنال های حسی است که از بخش های مختلف پوست، ماهیچه ها و مفاصل به مغز ارسال می شوند.

به گفته «لونگو» ، مدل تحریف شده ای که مغز از دست ها به افراد ارائه می کند می تواند در مورد دیگر بخش های بدن نیز به وجود آمده و افراد را درباره ابعاد واقعی بدنشان به اشتباه بیاندازد ؛ به گفته دانشمندان ، مغز به طور کلی بدن را دو سوم بزرگتر از حد عادی می بیند.

از سویی دیگر داوطلبان با مشاهده تصاویری از دستهای مختلف قادر بودند دستی که ابعادش با دست آنها است را بیابند و بر همین اساس محققان معتقدند افراد تصویر بصری دقیقی از بدن خود دارند اما هنوز نمی دانند برای استفاده از آن و غلبه بر مدل ذهنی چگونه باید از این اطلاعات استفاده کنند.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها