کد خبر: ۳۳۳۱۵۴

در واقع برخلاف تصور برخی افراد که عرق را علت اصلی بوی بد بدن می‌دانند، واقعیت این است عرقی که از غدد ترشح‌کننده آن درون پوست به وجود می‌آید چیزی جز آب و نمک نیست که با گرفتن گرمای بدن، پوست را خنک کرده و مانند یک کولر طبیعی عمل می‌کند.

اما اگر عرق، مدت طولانی روی سطح پوست باقی بماند، باکتری‌هایی که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارند در اثر واکنش‌های شیمیایی، بوی بد بدن را به وجود می‌آورند.

البته بوی بد بدن مشکلی است که افراد بسیاری از آن رنج می‌برند و به آن دچار هستند. این در حالی است که رعایت نکات ساده بهداشتی و توجه به الگوهای غذایی و استفاده درست از مواد غذایی می‌تواند تا حد زیادی در کاهش این مشکل موثر باشد.

دکتر زهرا حلاجی، متخصص پوست با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش تعرق بدن می‌گوید: صبح‌ها بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده و ضد تعریق است.

او درخصوص به کارگیری مواد خوشبوکننده و دئودرانت‌ها در فصل تابستان ادامه می‌دهد: بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده بدن صبح بعد از استحمام است، زیرا این مواد مجاری غدد را می‌بندند و موجب کاهش تعریق بدن در طول روز می‌شوند. استفاده از این مواد برای افرادی که بوی عرق آنها زیاد است، توصیه می‌شود.

این متخصص پوست به ایسنا می‌گوید: اسپری‌ها یا خوشبوکننده‌ها باید روی پوست سالم استفاده شوند و اگر در نقطه‌ای از بدن زخم یا خراشیدگی هست نباید از آن در این نقاط به کار برده شود.

به گفته او، استفاده از مواد خوشبوکننده برای بچه‌ها اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که در کودکان غدد تعریق بسته است و کودکان اصلا عرق نمی‌کنند، به‌همین دلیل استفاده از مام و اسپری خوشبوکننده برای کودکان لزومی ندارد.

او با اشاره به خواص دارویی گیاهان در این زمینه اظهار می‌کند: حنا به خاطر ویژگی قابض بودن به‌دلیل این‌که غدد عرق را کم می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد خاصیت ضد تعریق دارد و افراد می‌توانند برای کاهش بوی بد بدن از آن استفاده کنند.

دکتر حلاجی تاکید می‌کند که تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. زمانی که این عرق، محیطی برای تکثیر باکتری‌ها شود، ایجاد بوی بد و ناخوشایند می‌کند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع آن است و برای بسیاری از افراد رعایت صحیح بهداشت، یعنی شستشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق، کفایت می‌کند.

بوی بدن یا بوی بیماری

دلایل بروز بوی نامطبوع بدن گاهی می‌تواند شامل عواملی نظیر مصرف داروها، مواد سمی یا مواد گیاهی یا کشیدن سیگار، یا خوردن برخی مواد خاص مثل پیاز باشد که باعث بروز بو می‌شود و در متابولیسم اختلال ایجاد می‌کند.

اما بوی بدن گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ مشکلات پزشکی و بیماری شخص باشد. اگر از بوی بدن خودتان شکایت دارید و به پزشک مراجعه می‌کنید مسلما پزشک از شما سوالاتی خواهد کرد. برخی از سوالاتی که پزشک مربوطه ممکن است در این موارد از شما بپرسد عبارتند از: چه وقت تولید بوی بدن شروع می‌شود؟ آیا می‌توانید درباره آن توضیح دهید؟ این بو از کدام قسمت بدن ناشی می‌شود؟ آیا این بو دائمی است یا در زمان‌های خاصی بروز می‌کند؟ آیا عاملی وجود دارد که تولید آن را کمتر یا تشدید کند؟ یا در خانواده سابقه این مشکل را دارید؟ چه روش‌های طبی برای درمان آن به کار گرفته‌اید؟

پاسخ صحیح به این سوالات در واقع می‌تواند راهنمایی باشد تا بدانید بوی بد بدنتان ریشه بیماری دارد یا خیر. البته عفونت‌ها نیز در ایجاد بوی بد در بدن موثر هستند. عفونت‌هایی از قبیل عفونت‌های ریوی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مهبل، بیماری‌های مقاربتی یا عفونت مجاری ادراری می‌توانند باعث بروز این بوی نامطبوع شوند.

برای مثال عفونت ریه باعث بوی بد دهان می‌شود. از سوی دیگر تومورها و سرطان‌ها نیز ممکن است باعث بروز بوی نامطبوع در اطراف تومور شوند. برای مثال، تومورهای دهان یا معده باعث بوی بد دهان می‌شوند. سرطان لوله رحم باعث ترشحات بدبو می‌شوند.

چند راه حل

برای در امان بودن از بوی بد بدن، توجه به رژیم غذایی ضروری است؛ چرا که مواد غذایی مانند سیر و پیاز و ادویه‌ها پس از گوارش درون بدن، بوی بدی تولید می‌کنند که می‌تواند از طریق عرق یا ریه‌ها دفع و بوی بدن و دهان را به وجود آورند.

بهترین راه فرار بوی بدن، دوش گرفتن است. البته دوش گرفتن با آب به تنهایی کافی نیست و استفاده از شامپو و صابون ضروری بوده و بهتر است از صابون‌ها و شامپوهای اسانس‌دار و خوشبو استفاده شود. لازم است پس از هر بار حمام رفتن، تمام لباس‌ها تعویض شود. بهترین روش، دوش گرفتن در پایان روز، تعویض تمام لباس‌ها و ترجیحا پوشیدن لباس‌های نخی و کتانی است؛ چرا که جنس این نوع پارچه‌ها نسبت به لباس‌های نایلونی، عرق را بهتر جذب کرده و از ماندن آن روی پوست جلوگیری می‌کنند.

مریم روزبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها