تغذیه سالم

ارزش غذایی قارچ

با وجود این که قارچ‌ها از بقایای زاید گیاهی تغذیه می‌کنند ولی سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر، انواع ویتامین و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند. قارچ‌ها با داشتن ارزش غذایی فراوان کم کالری بوده و فاقد سدیم ، چربی ، کلسترول و سرشار از پتاسیم می‌باشند.
کد خبر: ۳۳۲۶۶۴

قارچ به دلیل آن که 2 تا 3 درصد چربی دارد، در مویرگ‌ها رسوب نمی‌کند و کاملا دفع می‌شود. بنابراین کسانی که از رژیم غذایی لاغری در برنامه غذایی‌شان استفاده می‌کنند می‌توانند از قارچ بهره ببرند و به هیچ وجه نگران بالا رفتن چربی خون و اضافه وزن خود نباشند.

انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها

ویتامین‌ها: در قارچ‌ها انواعی از ویتامین‌های گروه «B» و همین‌طور «C» وجود دارد که برای سلامت سیستم عصبی، ماهیچه‌ای، پوست، چشم و بافت‌ها بسیار موثر است. خصوصا ویتامین «B12» موجود در آن برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند مفید است؛ چراکه ویتامین «B12» به غیر از قارچ‌ها فقط در منابع حیوانی یافت می‌شود. ویتامین «D» موجود در قارچ به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از عارضه پوکی استخوان کمک کرده و باعث می‌شود کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوان‌ها به کار رود. از این‌رو، افرادی که مدت طولانی در بستر هستند یا اصولا به محیط‌های باز نمی‌روند، از نور آفتاب بهره کمی گرفته و دچار کمبود ویتامین «D» می‌شوند که این امر به استخوان‌های آنها صدمه می‌زند. به این افراد توصیه می‌شود حتی‌المقدور در هفته 3 مرتبه و هر بار یک پرس قارچ میل نمایند که البته بهتر است با شیر یا دیگر محصولات لبنی خورده شود.

مواد معدنی: از دیگر خصوصیات مفید قارچ می‌توان به مواد معدنی آن اشاره کرد. عناصر معدنی موجود در قارچ در مقایسه با سبزیجات و میوه‌جات از کیفیت بالاتری برخوردار است و به دلیل پتاسیم چشمگیری که دارد به کاهش فشار خون کمک کرده و به دلیل دارا بودن کروم در کنترل طبیعی بیماری دیابت موثر است. منگنز و مس آن، تنظیم‌کننده حرکات دستگاه تنفسی و گردش خون است و فسفر آن قادر است نیاز بدن را به طور کامل تامین کند. کلاهک قارچ سرشار از فسفر است.

پروتئین: پروتئین قارچ‌ها حدود دو برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات می‌باشد و به دلیل آن که دارای مقادیر فراوان آب و رطوبت است، بسیار مطبوع‌تر و قابل هضم‌تر بوده به طوری که 70 تا 90 درصد قابلیت هضم‌پذیری دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت از آنجایی که درصد جذب آهن و روی قارچ پایین است، نمی‌توان این ماده غذایی را جایگزین گوشت کرد.

قارچ، غذایی ایده‌آل است، زیرا در آن چربی، قند و نمک کمی وجود دارد و کلسترول نیز ندارد. قارچ در بین همه منابع غذایی ارزشمندترین منبع برای رژیم‌های غذایی به شمار می‌رود، زیرا ضمن حفظ تناسب اندام و لاغری، رفع گرسنگی نیز می‌کند. قارچ‌ها بسیار خوشمزه و برای رژیم غذایی کم‌نمک به منظور کاهش بروز امراض قلبی، تپش قلب و فشار خون بالا، بسیار ایده‌آل هستند.

داوود احمدی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها