حضور کارگردانان سینما در تلویزیون آنقدر پررنگ شده است که دیگر نمی‌توان بین کارگردانی سینما و تلویزیون در ایران تفاوت چندانی قائل شد.
کد خبر: ۳۲۰۵۵۹

پخش سریال به کجا چنین شتابان مدتی است که از شبکه تهران و شبکه 2 آغاز شده است. این سریال را ابوالقاسم طالبی کارگردانی کرده است که قبل از این سریال، چند فیلم را برای سینما مقابل دوربین برده است.

پخش سریال «پرانتز باز» هم از جمعه گذشته از شبکه تهران آغاز شد که آن را کیومرث پوراحمد کارگردانی کرده است که او را هم به نوعی می‌توان متعلق به کارگردانان سینما دانست ، هرچند پوراحمد سریال‌های قصه‌های مجید و سرنخ را برای تلویزیون ساخته است. سریال «در چشم باد» را هم مسعود جعفری جوزانی ساخته است که پیش از این سریال، تجربه کار در تلویزیون را نداشته است.

در کنار این سریال‌ها ـ که در حال نمایش هستند ـ در آینده نزدیک پخش چند سریال دیگر هم از تلویزیون آغاز می‌شود که کارگردانان آنها از سینما به تلویزیون آمده‌اند. یکی از این سریال‌ها «جراحت» نام دارد که قرار است ماه رمضان از شبکه 3 سیما به نمایش درآید. این سریال را محمدمهدی عسگرپور کارگردانی می‌کند که تاکنون فیلم‌هایی مانند «قدمگاه» و «اقلیما» را برای سینما کارگردانی کرده است. آخرین کار او در تلویزیون سریال «گل‌های گرمسیری» بود که سال گذشته از شبکه یک سیما به نمایش درآمد. عسگرپور مدیرعامل خانه سینماست.

روایت زندگی یک خانواده خوشبخت

فیلمنامه جراحت را سعید نعمت‌الله نوشته است که سال گذشته سیروس مقدم سریال «رستگاران» را براساس فیلمنامه‌ای از او مقابل دوربین برد. نعمت‌الله در جراحت داستان 2 برادر و خانواده‌های آنها را روایت می‌کند که بسیار موفق و خوشبخت هستند. این دو برادر در بچگی پدرشان را از دست داده‌اند و به سرپرستی مادر مهربان و دلسوزشان بزرگ شده‌اند. حالا هم خانواده و بچه‌های خیلی خوبی دارند. ولی یک مساله ساده زندگی آنها را در آستانه از هم پاشیدگی قرار می‌دهد.

نقش برادر بزرگ‌تر را که اتفاقا «بزرگ» هم نام دارد، امین تارخ بازی می‌کند. مهوش صبرکن نقش همسر او ـ اقدس ـ را ایفا می‌کند و میلیشیا مهدی‌نژاد و رامین راستاد نقش افضل دختر او و هوشنگ دامادش را بازی می‌کنند. برادر کوچک خانواده اسماعیل است که نقشش را علی عمرانی عهده‌دار و همسرش انسیه هم آتنه فقیه‌نصیری است. اما یکی از اتفاقاتی که قاعدتا باید یکی از محورهای اصلی داستان باشد، این است که امیرحافظ پسر اسماعیل (با بازی یاسر جعفری) و اکرم دختر بزرگ (هستی مهدوی‌فر) با هم نامزد هستند و قرار است بزودی با هم ازدواج کنند.

از دیگر بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش می‌کنند، می‌توان به فرهاد اصلانی و لیلا بلوکات اشاره کرد.

ماه رمضان مرداد آغاز می‌شود و برای همین، تصویربرداری جراحت که از سال قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد. تدوین این سریال را خشایار موحدیان و سعید سیاح به صورت مشترک آغاز کرده‌اند تا این سریال برای پخش در ماه رمضان آماده نمایش شود. برخی از عوامل و دست‌اندرکاران دیگر این سریال عبارتند از: مدیرتصویربرداری: رضا شیخی، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح صحنه و لباس: سعید آهنگرانی، طراح چهره‌پردازی: محمد قومی، دستیار اول کارگردان: لیلا رنگرزان، برنامه‌ریز: امین وجگانی، عکاس: مهدی دلخواسته و...

جنگ در وضعیت سفید

حمید نعمت‌الله دیگر کارگردان سینماست که در تلویزیون مشغول ساخت سریال است. او که سال گذشته فیلم «بی‌پولی» را اکران کرد، بعد از موفقیت این فیلم در زمان اکران عمومی، ساخت سریال «وضعیت سفید» را برا ی شبکه 3 سیما آغاز کرد. فیلمنامه این سریال را نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست به صورت مشترک نوشته‌اند که پیش از این مشترکا فیلمنامه فیلم «بی‌پولی» را نوشته بودند.

داستان سریال «وضعیت سفید» در سال 66 هنگامی که تهران موشک‌باران می‌شد، آغاز می‌شود. اعضای خانواده‌ای پرجمعیت که تقریبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند، برای دوری از حملات دشمن به باغ مادرشان واقع در روستایی در حومه تهران می‌روند این در حالی است که مدرسه اصلی روستا تبدیل به محلی برای اسکان جنگ‌زدگان شده است. استقرار این خانواده در باغ در شرایطی که مردم روستا در اوج همدلی با یکدیگر هستند، حوادث گوناگونی را برای این خانواده رقم می‌زند تا آنها به ریشه بی‌اهمیت اختلافاتشان پی ببرند...

نقش مادر خانواده را مهین شهابی بازی می‌کرد که به دلیل بیماری نتوانست بازی خود را در این سریال ادامه دهد به همین دلیل چند روز پیش شهین تسلیمی ـ بازیگری که در سریال زن‌بابا نقش «ماهی خانم» را بازی می‌کرد ـ جای او را در وضعیت سفید گرفت. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به افسانه بایگان (محترم)، حسن پورشیرازی (بیژن)، ستاره اسکندری (سهیلا)، افسانه چهره‌آزاد (سیما)، امیرحسین رستمی (فراز)، اسماعیل سلطانیان (بهرام)، علی سلیمانی (بهزاد)، فرهاد شریفی (همایون)، مهنوش شهباززاده (همدم)، امیر کاظمی (شهروز)، سهیلا گلستانی (منیژه)، پوراندخت مهیمن (افتخار)، آشا محرابی (مهناز)، اصغر نقی‌زاده (عباس)، یونس کفاشیان (امیر)، سیما خزرآبادی (شهناز) و... اشاره کرد.

تصویربرداری وضعیت سفید در باغی که برای ساخت همین سریال در اطراف ساوه طراحی شده است، ادامه دارد. به احتمال زیاد پخش وضعیت سفید، پاییز از شبکه 3 سیما آغاز خواهد شد.

از دیگر عوامل سازنده این سریال می‌توان به تصویربردار: مرتضی غفوری، صدابردار: فرشید احمدی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح گریم: اعظم بیات، مدیرتولید: سیدابوالقاسم حسینی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: رضا بختیاری، مدیر تدارکات: محسن مقاره‌عابد و عکاس: امیررضا شجاعی اشاره کرد.

طاهره آشیانی 
گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها