4 سال پیش یعنی 20 فروردین 1385 بود که رئیس‌جمهور در مشهد مقدس خبر خوشی را برای ملت ایران اعلام کرد که حاصل تلاش بسیاری از دانشمندان و مسوولان پیشین و فعلی کشور بود: «دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم و راه‌اندازی زنجیره کامل غنی سازی در نطنز». در پی اعلام این خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای قدردانی از تلاش‌های افتخارآفرین دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای را در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فناوری هسته‌ای نام نهاد. یک سال بعد یعنی اولین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای در سال 86 رئیس‌جمهور اعلام کرد ایران با تزریق گاز به 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ در زمره کشورهای تولیدکننده صنعتی سوخت هسته‌ای قرار گرفته و دانشمندان هسته‌ای به مرحله تولید صنعتی رسیده‌اند. نصب 6 هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز خبر خوش هسته‌ای کشور در 20 فروردین سال 87 بود. در سال 88 آخرین حلقه تولید سوخت هسته‌ای در کارخانه تولید سوخت هسته‌ای اصفهان کامل شد. در این روز 2 دستاورد بزرگ هسته‌ای یعنی بسته‌بندی سوخت و آماده کردن آن برای قرار گرفتن در رآکتورها و تولید نیرو و آزمایش 2 نوع سانتریفیوژ با ظرفیت چند برابر سانتریفیوژهای گذشته اعلام شد.
کد خبر: ۳۲۰۳۶۳

فردا نیز چهارمین جشن هسته‌ای در حالی برگزار می‌شود که محققان کشور به دانش فنی تولید 6 رادیودارو برای بیماری‌های صعب‌العلاج، کاهش آفات کشاورزی، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و تولید انرژی دست یافته‌اند. این دستاوردها حاصل نمی‌شد جز با چند عنصر مهم:

1ـ اجماع ملی: یکی از دلایل اصلی ناکامی دشمنان کشور برای متوقف کردن حرکت ایران برای رسیدن به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تاکیدی بوده است که تمامی اقشار جامعه بر روی این هدف داشته‌اند. همچنین از زمانی که حرکت کشور برای دستیابی به فناوری هسته‌ای آغاز شد تمامی گروه‌های سیاسی با هر اسم و گرایشی بر سر این موضوع تاکید داشتند و آن را برای آینده کشور اقدامی لازم و ضروری می‌دانستند. چنین حرکتی با چنین پشتوانه مردمی خیلی زود شتاب گرفت و توانست در 4 سال به قله رفیع تکمیل چرخه سوخت فائق آید.

2ـ سیاست انقلابی دولت نهم: در پی روی کار آمدن دولت نهم به ریاست احمدی‌نژاد مذاکرات بی‌حاصل و فرسایشی با غرب متوقف و بر حق ایران در دسترسی به فناوری پاک و نوین هسته‌ای در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که همه جهان در چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود زمانی‌که متوجه شد که غرب درصدد است با سیاست هویج و چماق مانع از دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای که حق هر کشور عضو آژانس است شود مذاکرات را با این کشورها متوقف اما، با حضور گسترده خود در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی همت خود را برای روشنگری افکار عمومی جهان مضاعف کرد.

او از فشارها و تهدیدها نهراسید و عقب‌نشینی نکرد، زمانی که بسیاری از کشورها معتقد بودند این سیاست احمدی‌نژاد باعث حمله نظامی آمریکا به ایران خواهد شد او کوتاه نیامد و این تهدیدها را توخالی دانست. نتیجه چنین سیاستی بود که هم‌اکنون نام ایران در باشگاه هسته‌ای جهان ثبت شده است.

3ـ تخصص و توانایی دانشمندان کشورمان: زمانی‌که در اوج حملات رژیم صدام به شهرهای کشورمان، کشورهای غربی در حمایت از این رژیم ایران را تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار دادند این جوانان ایرانی بودند که به سرعت نیازمندی‌های کشور را در حوزه‌های مختلف شناسایی و برای رفع آن به همت خود تکیه کردند. جنگ تحمیلی تجربه گرانقدری بود که این بار نیز کشور را یک گام بلند به پیش برد. با وجود این که فناوری هسته‌ای تنها در اختیار چند کشور محدود وابسته معارض با ایران است دانشمندان هسته‌ای کشورمان با تکیه بر توانمندی‌های علمی داخل و همت و تلاش بسیار مراحل مختلف و متعدد تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای را با موفقیت طی کردند و جایگاه کشور را ارتقا دادند.

این مسیر تمام نشده است. بشر برای دستیابی به انرژی‌های پاک و مطمئن همچنان تلاش می‌کند. هم‌اکنون کشورهای قدرتمند پروژه عظیم همپوشی با گداخته هسته‌ای را پیگیری می‌کنند که مرحله‌ای بالاتر از فناوری معمول استفاده از انرژی هسته‌ای است. محققان کشورمان نیز با آگاهی از این موضوع تلاش خود را برای دستیابی به این فناوری نیز آغاز کرده‌اند، امید است 20 فروردین سال بعد سال اعلام دستیابی دانشمندان کشورمان به این فناوری باشد.

عباس محمد‌نژاد / دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها