مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: پیش بینی می شود که افزون بر هفت میلیون زائر و مسافر در تعطیلات نوروز امسال به مشهد مقدس مشرف شوند.
کد خبر: ۳۱۸۰۸۱

به گزارش مهر در مشهد، محمد ضرابی عصر جمعه در جمع خبرنگاران در آستان قدس رضوی افزود: در نووز سال گذشته حدود شش میلیون و 700 هزار نفر به مشهد مقدس مشرف شدند که در تعطیلات نوروز 89 این رقم با افزایش 10 تا 20 درصدی پیش بینی می شود.

وی گفت: در این راستا 25 هزار خدمه، خدمتگزار و کارکنان اماکن متبرکه رضوی به صورت شبانه روزی خدمات رسانی به خیل عظیم زائران نوروزی را بر عهده دارند.

ضرابی با بیان اینکه در مراسم سال تحویل سال 88 یک میلیون و 850 هزار نفر در حرم مطهر رضوی حضور داشتند، گفت: برای پذیرایی از زائران ، تمامی فضاهای حرم مطهر اعم از صحن‌ها، رواق‌ها، بست‌ها و دور برگردان‌ها آماده‌سازی شده است.

وی افزود: به منظور رفاه زائران در زمینه مسائل امداد و درمان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که بر اساس آن هشت ایستگاه اورژانس ثابت و تعدادی سیار در جابجایی اماکن متبرکه رضوی مشغول رسیدگی به امور زائران خواهند شد.

وی یکی از مشکلات این نهاد را عدم اطلاع زائران و مجاوران از وضعیت پر یا خالی بودن فضای اماکن متبرکه رضوی در لحظه تحویل سال دانست و افزود: به دلیل جلوگیری از ازدحام و مزاحمت برای زائران، درب صحن‌ها پس از تکمیل ظرفیت بسته خواهد شد.

ضرابی در خصوص نظافت و بهداشت حرم مطهر گفت: بحث شستشوی اماکن متبرکه رضوی همواره مورد توجه است به طوریکه در روز چند بار فضای صحن‌ها شستشو و عطرافشانی می‌شود.

وی گسترش سیستم صوت در فضاهای اطراف حرم مطهر رضوی را از امکانات جدید آستان قدس ذکر کرد و گفت: امسال سعی داریم صوت داخل اماکن متبرکه را در چهار طرف حرم مطهر تا چند صد متر گسترش دهیم.

ضرابی گل‌آرایی و فضای سبز حرم مطهر را از جمله اقدامات مهم دانست و گفت: فضای سبز طبیعی به صورت گلدانی در داخل اماکن متبرکه طراحی شده و طراحی مناسبی نیز در بحث نورآرایی صورت گرفته که حدود 170 هزار شعله لامپ را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در نوروز گفت: این برنامه‌ها با عنوان "بهار رضوان" ویژه تحویل سال نو از ساعت 16:30 در رواق امام خمینی (ره) با قرائت زیارت امام رضا(ع)، مداحی، سخنرانی حجت الاسلام راشد یزدی ،مناجات‌خوانی و قرائت زیارت امین‌الله برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال نیز مانند سال‌های گذشته مشهد مقدس میزبان رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین است، افزود: مراسم دیدار با رهبری روز یک‌شنبه ساعت 15 و 30 در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد که زائران و مجاوران از دو ساعت قبل از مراسم می‌توانند در محل حضور یابند.

وی در رابطه با اطلاع‌رسانی برنامه‌های حرم مطهر رضوی گفت: با همکاری شهرداری مشهد کیوسک‌های اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی مشهد و 16 ورودی حرم مطهر رضوی تعبیه شده و دو تلویزیون شهری در چهار راه شهدا و باب‌الجواد(ع) اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه برنامه‌ها را برعهده دارند.

به گفته وی همچنین نشریه حرم به صورت ویژ‌ه‌نامه در 13 روز تعطیلات نوروز جهت مطالعه زائران به چاپ می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها